ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رونالد وین
تکنولوژی

رونالد وین؛ فردی که ده درصد از سهام اپل را ۸۰۰ دلار فروخت

مالکیت ده درصد از کمپانی اپل امروز به معنی ۱۰۰ میلیارد دلار است اما یکی از موسسان این کمپانی همین مقدار سهم را در ازای ۸۰۰ دلار فروخته بود. اپل حالا تنها شرکت تریلیون دلاری ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ | ۲۳:۵۹

مالکیت ده درصد از کمپانی اپل امروز به معنی ۱۰۰ میلیارد دلار است اما یکی از موسسان این کمپانی همین مقدار سهم را در ازای ۸۰۰ دلار فروخته بود.

اپل حالا تنها شرکت تریلیون دلاری دنیا است، عنوانی که در رقابتی نفسگیر با آمازون، مایکروسافت و گوگل توانست به آن دست پیدا کند و شاید بنیانگذارانش در ابتدا حتی خواب آن را هم نمی دیدند.

اغلب افراد فکر می کنند اپل توسط استیو جابز و استیو وزنیاک تاسیس شد اما در این میان نفر سومی هم در کار است: رونالد وین.

وین هم در تاسیس اپل در اول آپریل ۱۹۷۶ نقش داشت اما تنها ۱۲ روز بعد سهام ده درصدی اش را در برابر چکی ۸۰۰ دلاری به دو نفر دیگر واگذار کرد که با در نظر گرفتن تورم آمریکا امروز برابر ۱۰ هزار دلار است.

هدف جابز و وزنیاک جوان از مشارکت دادن رونالد وین ۴۱ ساله استفاده از تجربه های وی در زمینه تجارت بود. وی مسئولیت بازبینی مهندسی محصولات، مستندسازی و طراحی اولین لوگوی شرکت را هم بر عهده داشت. وین اولین لوگوی اپل را خودش با دست طراحی کرد که یادآور ماجرای نیوتن، سیب و کشف جاذبه است، هرچند این طرح بعدها جای خودش را به سیب نیمه گاز زده معروف داد.

لوگوی اولیه اپل 

اما دلیل اصلی وین برای فروش سهامش چه بود؟ در آن زمان جابز برای توسعه محصولاتی که باید برای فروشگاه کامپیوتر The Byte Shop در کالیفرنیا تامین می کرد ۱۵ هزار دلار وام گرفته بود. از سوی دیگر رونالد وین احساس می کرد که این فروشگاه از زیر بار تعهدات مالی شانه خالی کرده و اپل را به ورشکستگی می کشاند. از آنجایی که جابز و وزنیاک خانه ای نداشتند، در صورت ورشکستگی کمپانی بانک خانه وین را در برابر وام مصادره می کرد و به همین خاطر سهامش را در برابر ۸۰۰ دلار به جابز و وزنیاک واگذار کرد که تا ان زمان ۴۵ درصد از سهام را در اختیار داشتند. البته اپل بعدها ۱۵۰۰ دلار دیگر به وین پرداخت کرد.

وزنیاک و وین

رونالد وین سال گذشته در مصاحبه با «بیزینس اینسایدر» مدعی شد که از ترک اپل پشیمان نیست:

اگر آنجا می ماندم احتمالا ۲۰ سال را باید در بخش مستندسازی صرف سر و کله زدن با اوراق مختلف می کردم.

وی در سال ۲۰۱۴ هم مدعی شد که دوران کاریش در اپل مانند ایستادن در سایه غول های متفکر بوده است:

آنها بسیار طوفانی بودند و کار کردن در آنجا مانند تلاش برای کنترل ببر بود. اگر آنجا را ترک نمی کردم به ثروتمندترین فرد قبرستان تبدیل شده بودم.

تصمیمات عجیب وین به همینجا ختم نمی شود، او در دهه ۹۰ نسخه ای از قراردش با اپل را هم ۵۰۰ دلار به فروش رساند که در سال ۲۰۱۱ و طی یک حراجی ۱.۶ میلیون دلار فروخته شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی