ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ثبت سفارش مجدد برای واردات موبایل؛ باید به کاهش قیمت امیدوار باشیم؟

وضعیت بازار موبایل که ارتباط مستقیمی با نرخ ارز دارد، در شرایطی قرار گرفته است که به شکل رسمی واردات موبایل در دو ماه گذشته به حداقل رسیده و برای یک بازه زمانی، به طور ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۰

وضعیت بازار موبایل که ارتباط مستقیمی با نرخ ارز دارد، در شرایطی قرار گرفته است که به شکل رسمی واردات موبایل در دو ماه گذشته به حداقل رسیده و برای یک بازه زمانی، به طور کلی امکان ثبت سفارش توسط واردکنندگان موبایل ممکن نبود. با توجه به قیمت‌های فعلی، خریداران نیز تمایلی به تهیه موبایل جدید نشان نمی‌دادند اما آنطور که خبر می‌رسد از روز گذشته، مجدداً امکان ثبت سفارش تلفن همراه از سوی وارد کنندگان ایجاد شده است.

خبر امکان ثبت سفارش موبایل، روز گذشته در چند خبرگزاری منتشر شد و پیگیری دیجیاتو از چند واردکننده بزرگ موبایل نیز حاکی از آن است که مدیران این شرکت‌ها فعلاً در حال بررسی وضعیت هستند و امروز مشخص می‌شود که آیا این امکان واقعاً عملی شده است یا خیر. مدیر یکی از شرکت‌های واردکننده موبایل در همین رابطه به دیجیاتو می‌گوید: «اکنون در حال پیگیری همین موضوع هستیم اما چندان نمی‌توان امیدوار بود، چرا که در دو ماه گذشته، هرچه وعده به ما دادند، عملی نشد. با این حال نتیجه این موضوع امروز عصر مشخص می‌شود.»

نکته قابل تامل در خصوص امکان ثبت سفارش موبایل، تامین منابع مالی آن از طریق بازار ثانویه ارز است؛ بازاری که نرخ ارز در آن، با چیزی که بانک مرکزی به شکل روزانه اعلام می‌کند تفاوتی بیشتر از ۱۰۰ درصد دارد. همین موضوع سبب ایجاد چالش تازه‌ای برای واردکنندگان موبایل شده است و برخی از مدیران شرکت‌های واردکننده در گفتگو با دیجیاتو اعلام می‌کنند که واردات موبایل با قیمت بازار ارز ثانویه به صرفه نیست. مدیرعامل یکی از این شرکت‌ها که نخواست نامش فاش شود به دیجیاتو گفت:

«اگرچه واردات به این شکل به صرفه نیست اما به هر حال بازار به کالا نیاز دارد. باید ببینیم که شرایط چیست؛ با توجه به تحریم‌های پیش رو، این بار وضعیت فرق می‌کند و ممکن است سه ماه دیگر و با دور دوم تحریم‌ها، حتی برای واردات موبایل هم با مشکل مواجه شویم که باز هم هزینه‌های جانبی شرکت‌ها را افزایش می‌دهد. هیچ ایده‌ای از آینده نداریم؛ در حال حرکت در مسیری هستیم که واقعاً نمی‌دانیم چند کیلومتر جلوتر چه چیزی انتظار ما را می‌کشد.»

اگرچه پیش از این زمزمه‌هایی شنیده می‌شد که قرار است به موبایل‌هایی با ارزش زیر ۳۰۰ دلار ارز دولتی تعلق گیرید اما شنبه ۱۳ مرداد بود که رئیس سازمان توسعه تجارت ایران آب پاکی را روی دست واردکنندگان و خریداران موبایل ریخت و خبر داد که ارز دولتی به هیچ موبایلی تعلق نمی‌گیرد. شب گذشته، ۱۴ مرداد نیز رئیس کل بانک مرکزی با حضور در رسانه ملی و برنامه گفتگوی خبری از بسته جدید ارزی دولت رونمایی کرد. «عبدالناصر همتی» رییس جدید بانک مرکزی ایران خبر داد که برای واردات کالاهای ضروری، دارو و تجهیزات پزشکی طبق رویه قبلی ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص می‌یابد اما سایر کالاهای مصرفی و واسطه‌ای برای تأمین ارز خود باید به بازار ثانویه مراجعه کنند.

اما مسئله اینجاست که کارشناسان اقتصادی نیز عقیده دارند که زیرساخت‌های بازار ثانویه برای اعلام نرخ ارز مشخص نیست و برای نرخ دلار در بازار ثانویه هیچ تعیین و تکلیفی نشده است. در نتیجه قیمت بر اساس معاملات تعیین شده و دلار نرخ واقعی‌اش را به دست می‌آورد.

از سوی دیگر، «ابراهیم درستی»، رییس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه نیز روز گذشته اعلام کرد که مردم فعلا گوشی نخرند، چرا که تا یک هفته آینده وضعیت بهتر می‌شود. اشاره او البته به ۱۳۰ هزار موبایلی است که فعلاً توقیف هستند و به بازار تزریق نشده‌اند؛ اتفاقی که به گفته او در آینده نزدیک خواهد افتاد. اما نکته اینجاست که این ۱۳۰ هزار موبایل نیز جوابگوی یک بازه زمانی بسیار کوتاه هستند. «محمود سفار»، رئیس انجمن واردکنندگان موبایل پیش از این در گفتگو با دیجیاتو اشاره کرده بود که بازار ایران به شکل سالانه به ۲ میلیارد دلار ارز برای واردات موبایل نیاز دارد. در نتیجه می‌توان گفت که این ۱۳۰ هزار موبایل که در گذشته با ارز دولتی وارد شده‌اند قرار است نقش یک مُسکن ضعیف را برای بازار موبایل بازی کنند.

در این میان تنها بارقه امید برای بازار تلفن همراه و شرایط فعلی، ایجاد امکان ثبت سفارش مجدد موبایل است؛ چرا که این روند، دست کم حباب کاذبی که به دلیل کمبود کالا در بازار شکل گرفته را از بین می‌برد اما وقتش رسیده به موبایلی که با دلار ۸ هزار تومانی به بازار می‌آید و ۱۵ درصد هم مالیات و عوارض علاوه بر سود واردکننده و فروشنده روی آن کشیده می‌شود، عادت کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • محمد
    محمد | ۱۵ مرداد ۱۳۹۷

    دیگه به هیچیه این مملکت امیدوار نیستم

  • amir rahimi
    amir rahimi | ۱۵ مرداد ۱۳۹۷

    از تدبیر و امید فقط امیدشو یاد گرفتن. هی امید میدن. امید بی تدبیر. امید واهی. من میخواستم گوشی بخرم. 1300 شد 1700 با وعده وزیر منتظر شدم. الان همون گوشی شده 2300 و من هم بیخیال خریدش شدم

  • Lord4170
    Lord4170 | ۱۵ مرداد ۱۳۹۷

    الان ایفون 10 رو میدن 12900
    بعد از این همه ماجرا قراره با ارز 8 تومنی و 15 درصد مالیات بشه 9.200.00
    ببینیم این بار فروشندگاه محترم چقد میدن?

  • delta7
    delta7 | ۱۵ مرداد ۱۳۹۷

    باید به کاهش قیمت امیدوار باشیم؟

    جواب: نه!!
    هرچی بدبختی داریم از همین امیدواری الکیه

مطالب پیشنهادی