ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فروش آیفون X اپل
تکنولوژی

چرا گوشی های پرچمدار هر سال گرانتر می شوند؟

وقتی اپل برای اولین بار از آیفون 10 (بررسی دیجیاتو) با قیمت هزار دلار پرده برداشت، تعدادی از منتقدین عقیده داشتند هرچه یک تلفن هوشمند جذاب باشد باز هم کاربران حاضر نیستند چنین رقمی را ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰

وقتی اپل برای اولین بار از آیفون 10 (بررسی دیجیاتو) با قیمت هزار دلار پرده برداشت، تعدادی از منتقدین عقیده داشتند هرچه یک تلفن هوشمند جذاب باشد باز هم کاربران حاضر نیستند چنین رقمی را برای خریدش هزینه کنند، خصوصاً با وجود محصولاتی مثل آیفون 8 و 8 پلاس (بررسی دیجیاتو) که با قیمت معقول تری عرضه می شوند.

اما کمی بعد تیم کوک اعلام کرد آیفون ۱۰ در هر هفته، بیشتر از هر محصول دیگر ساخت اپل فروش می کند. اپل با عرضه این محصول اثبات کرد اگر خریداران گوشی ساخت شما را دوست داشته باشند، با کمال میل حاضر هستند به اندازه یک لپ تاپ برای خرید آن هزینه کنند.

حتی وان پلاس هم قیمت پرچمداران اخیر خود را بیشتر کرده است

حالا هم مدتی است که این رویه به تولید کنندگان دیگر نیز سرایت کرده و دیدن اینکه قیمت دلاری یک گوشی پرچمدار امروزی ۳ صفر داشته باشد تعجبی بر نمی انگیزد. حتی تولید کننده ای چینی مثل وان پلاس که به قیمت گذاری های باصرفه شهرت دارد نیز رویه اپل، سامسونگ و هواوی را در پی گرفته و هر نسل قیمت فروش پرچمدار جدید خود را نسبت به نسل قبل افزایش می دهد.

ظرف تنها ۲ سال، قیمت فروش گلکسی S9 (بررسی دیجیاتو) سامسونگ نسبت به گلکسی S7 (بررسی دیجیاتو) که سال ۲۰۱۶ عرضه شده بود حدود ۱۵ درصد گران تر شده است. پرچمداران سری P هواوی در همین مدت ۳۳ افزایش قیمت داشته اند، آن هم بدون در نظر گرفتن محصولاتی که دارای پسوند Pro یا Porsche Design هستند و با قیمت های بالاتری عرضه می شوند. از همه بدتر هم گوشی پرچمدار وان پلاس که از سال ۲۰۱۶ تا امروز در برخی نقاط جهان مثل انگلستان تا حدود ۴۳ درصد گران تر شده است.

ابزاری کوچک اما همه کاره

اینکه ما امروز حاضر هستیم برای خرید یک گوشی موبایل چنین رقم هایی را هزینه کنیم نشان می دهد در سالهای اخیر تا چه حد به این ابزار کوچک وابسته و علاقه مند شده ایم، خصوصاً در کشور خودمان که در حال حاضر قیمت گوشی های پرچمدار با وسایل نقلیه برابری می کند. ابزاری که تا چند سال پیش برای تماس تلفنی و «اسنیک» بازی کردن کاربر داشت حالا به یک وسیله همه کاره تبدیل شده و تمام نیازهای ما را برطرف می کند، از عکاسی و پخش فیلم گرفته تا جستجو در وب و هر کار دیگری که با اپلیکیشن های رنگارنگ قابل انجام هستند.

آیفون 2018

ساخت موبایل های بهتر دیگر به سادگی قبل نیست

تولید کنندگان هم میزان وابستگی ما را درک کرده اند و هر نسل سعی می کنند گوشی هایی سریعتر با قابلیت های بیشتر و کارایی فراتر از قبل عرضه نمایند. در مقاله ای که چند روز پیش با عنوان «سیلیکون به پایان خط نزدیک می شود» در دیجیاتو منتشر شد در این مورد صحبت کردیم که در طول نیم قرن اخیر، هر سال تعداد ترانزیستورهای موجود در چیپ های کامپیوتری دو برابر شده یا به عبارت دیگر، هزینه تولید چیپ های کامپیوتری هر سال به نصف کاهش یافته است.

این نظریه که قانون مور نام دارد در تمام ۵۰ سال اخیر به تولید کنندگان امکان داده هر سال محصولی بهتر و قوی تر از سال گذشته تولید کنند، اما مدتی است که قانون مور به خوبی قبل کار نمی کند و زمان دو برابر شدن تعداد ترانزیستورها از ۱۲ به ۱۸ ماه افزایش یافته است.

علاوه بر این تولید کنندگان تقریباً هرچیزی که ممکن بوده را در تلفن های هوشمند امتحان کرده اند؛ از قطعات ماژولار قابل تعویض گرفته تا بدنه خمیده و خودترمیم شونده و حساس به فشار. حالا باید هزینه بیشتری برای تحقیق و توسعه و بالا بردن قدرت پردازش گوشی های موبایل صرف شود تا به خلق محصولی جذاب برای خریداران منجر گردد.

از طرف دیگر فروش گوشی های پرچمدار و گران قیمت همیشه از موبایل های میان رده یا اقتصادی همیشه برای تولید کنندگان سود بیشتری دارد. پس عجیب نیست وقتی می بینیم تولید کنندگان یک صدا در تلاش هستند با افزایش قیمت گوشی های موبایل، سود نهایی خود را هم بیشتر کنند.

مقایسه میزان افزایش قیمت گوشی های موبایل در هر نسل

البته خود تولید کنندگان این موضوع را به شکل دیگری شرح می دهند. مثلاً وان پلاس می گوید افزایش قیمت محصول به معنای افزایش کیفیت آن است. ال جی می گوید ما تمایلی به افزایش قیمت نداریم اما وقتی هزینه تولید بالا می رود چاره دیگری نیست. فقط می توانیم هرچه سریعتر گوشی جدیدی عرضه کنیم تا باعث کاهش قیمت نسل قبلی شود (مثل V35 که کمتر از یکسال پس از عرضه V30 به بازار آمد یا مثل سونی که هر ۶ ماه یکبار پرچمدار جدیدی معرفی می کند).

شرکتی مثل سامسونگ هم کاملاً در جریان است که اگر قیمت گوشی های خود را افزایش دهد تولید کنندگان کوچکتر نیز از این موضوع تبعیت می کنند و قیمت محصولات خود را بالاتر می برند، در نتیجه تلاش می کند خود را از اتهام مبرا کند. شرکت کره ای قول داده است گلکسی نوت 9 (که همین پنجشنبه معرفی می شود) را به تعبیر خود با «قیمت معقول» به بازار عرضه کند. از ما نشنیده بگیرید، اما ظاهراً قیمت معقول یعنی چیزی حدود همان هزار دلار که هرچند با قیمت ۹۵۰ دلاری گلکسی نوت 8 (بررسی دیجیاتو) فاصله چندانی ندارد اما نشان می دهد بازگشت به قیمت سالهای گذشته اتفاق نخواهد افتاد.

فقط گوگل تا امروز در برابر روند افزایش قیمت مقاومت کرده و هر دو نسل گوشی موبایل پیکسل را با قیمت ۶۵۰ دلار عرضه کرده است، اما انتظار می رود در سومین نسل که امسال عرضه می شود این شرکت هم قیمت پرچمدار خود را افزایش دهد.

کاربران بعد از کمی گلایه در شبکه های اجتماعی به صف خرید می پیوندند

در هر حال، افزایش قیمت چه از روی اجبار باشد و چه از روی طمع تولید کنندگان، حقیتی است که واقعیت دارد و باید پذیرفت. پرچمداران امروزی از نسل های گذشته گران تر هستند و تضمینی وجود ندارد که سال آینده گران تر نشوند. مثلاً تصور کنید اپل از iPhone X Plus با قیمت ۱۲۰۰ دلار پرده بردارد. احتمالاً کاربران دوباره کمی در شبکه های اجتماعی گلایه می کنند و سپس برای خرید این محصول لوکس صف خواهند بست.

واقعیت تلخ دیگری که باید پذیرفت هم نرخ جدید ارز در بازار کشورمان است که گوشی های پرچمدار را از دسترس خریداران بسیاری خارج می کند. باز جای شکرش باقی است که در بازار موبایل های میان رده و اقتصادی رقابت بسیار سنگینی وجود دارد و هنوز شرکت هایی مثل نوکیا و شیائومی وجود دارند که تلاش می کنند با برچسب های قیمت اغوا کننده، توجه کاربرانی که حاضر نیستند هزار دلار برای خرید گوشی موبایل خرج کنند را به سوی خود جلب نمایند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی