ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

mahindra-roxor (1)
خودرو

کپی کاری کار دست هندی ها داد؛ فیات کرایسلر در صدد جلوگیری از فروش ماهیندرا روکسور

ماهیندرا روکسور (Roxor) اتومبیلی با توانایی های آفرود بالا است که ماه مارس امسال معرفی شده؛ این شاسی بلند دو نفره اگر چه اصالتی هندی دارد، اما در برخورد اول به احتمال زیاد آن را ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۹:۱۵

ماهیندرا روکسور (Roxor) اتومبیلی با توانایی های آفرود بالا است که ماه مارس امسال معرفی شده؛ این شاسی بلند دو نفره اگر چه اصالتی هندی دارد، اما در برخورد اول به احتمال زیاد آن را با جیپ رانگلر یا مدل قدیمی تر CJ اشتباه خواهید گرفت.

mahindra-roxor (4)

دلیل این امر کاملا مشخص است، کپی مو به مو از محصولات شرکت معروف آمریکایی. حال شباهت بی حد و حصر روکسور و ساخته های جیپ چندان به مذاق فیات کرایسلر خوش نیامده و این گروه ایتالیایی-آمریکایی به فکر مقابله با شرکت هندی ماهیندرا افتاده است.

برای این کار FCA شکایت نامه ای را در کمیسیون تجارت بین الملل ایالات متحده مطرح کرده و بطور قانونی خواستار جلوگیری از ورود ماهیندرا روکسور به خیابان های این کشور شده است.

mahindra-roxor (8)

هر چند شاسی بلند کوچک هندی ها را می توان یک نمونه کاربن کپی از جیپ CJ دانست، اما در عوض یک تفاوت بنیادین با آن دارد. روکسور برخلاف همتای آمریکایی خود مجاز به تردد در خیابان های عمومی نبوده و خریداران نمی توانند برای رفت و آمدهای روزمره از آن استفاده کنند. با توجه به این مساله ماهیندرا روکسور رقیب محصولات آفرود شرکت هایی مثل پولاریس و یاماها محسوب می شود.

mahindra-roxor (6)

در زیر کاپوت روکسور یک موتور 2.5 لیتری چهار سیلندر توربو دیزل قرار دارد. این موتور قادر است 62 اسب بخار قدرت و 195 نیوتن متر گشتاور تولید کند. هندی ها وظیفه انتقال نیرو را بر عهده یک گیربکس 5 سرعته دستی گذاشته اند. به منظور همخوانی با قوانین خودروهای UTV ایالات متحده، حداکثر سرعت روکسور به صورت الکترونیکی در 72 کیلومتر در ساعت محدود شده است.

mahindra-roxor (5)

ماهیندرا روکسور کماکان به کمک فنرهای شمشی و اکسل های یکپارچه وفادار مانده و علی رغم ابعاد کوچک وزنی 1361 کیلوگرمی دارد.

mahindra-roxor

ناگفته نماند ماهیندرا مجوزهای لازم جهت تولید مدل هایی شبیه جیپ CJ را اخذ کرده است. البته این مجوزها صرفا برای بازار داخلی هند تهیه شده و ظاهرا امکان فروش مدل های یاد شده در کشورهای دیگر وجود ندارد. حال باید منتظر ماند و دید که کمیسیون تجارت بین الملل ایالات متحده چه تصمیمی در این باره خواهد گرفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • afshingm
    afshingm | ۱۷ مرداد ۱۳۹۷

    نگران نباشید ! میارن ایران و ملت سلحشور ما به یاد سریال نوسترالژیک خط قرمز این خودرو را پیش فروش خواهند کرد و چنان با تعصب سوار خواهند شد که جرات نکنید با اف جی کروز باهاشون کل بندازید !!!

مطالب پیشنهادی