ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بازی Ys:Memories of Celceta
ویجیاتو - بازی

بررسی بازی Ys: Memories of Celceta ؛ شوالیه‌های فراموش شده

سری بازی Ys (با تلفظ صحیح ایز) یک فرنچایز ژاپنیست که در داخل مرزهای این کشور طرفداران بسیاری دارد و سازنده آن یعنی استودیوی Nihon Falcom با کمک ناشرین مختلفی سعی کرده تا محبوبیت آن را ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ | ۲۳:۰۲

سری بازی Ys (با تلفظ صحیح ایز) یک فرنچایز ژاپنیست که در داخل مرزهای این کشور طرفداران بسیاری دارد و سازنده آن یعنی استودیوی Nihon Falcom با کمک ناشرین مختلفی سعی کرده تا محبوبیت آن را به فراتر از مرزهای کشورشان هم برساند. بازی‌های Ys  (که تعدادشان با احتساب عناوین فرعی به بیش از ۱۰ عنوان می‌رسد) با اینکه دارای یک خط داستانی دنباله دار نیستند، اما قهرمانانی ثابت دارند و Adol Chrsitine قهرمان اصلی این سری بازی‌هاست. قهرمانی که این بار در بازی Ys: Memories of Celceta حافظه خود را در یک مکان نامعلوم از دست داده و با فردی به نام دورن قرار است تا ماجراجویی‌های جدیدی را رقم بزند.

بازی Ys: Memories of Celceta

  • سازنده: Nihon Falcom
  • ناشر: Xseed Games
  • پلتفرم ها: پلی‌استیشن ویتا ، پی‌سی
  • پلتفرم بررسی: پی‌سی

بازی Ys: Memories of Celceta

بیش از ۳۰ سال از قدمت بازی‌های Ys می‌گذرد و این سری توانسته در طول این مدت هوادارانی در ینگه دنیا برای خود فراهم بیاورد با شکستن برخی سنت‌های همیشگی بازی‌های نقش‌آفرینی ژاپنی و انتخاب‌های جاه‌طلبانه، اسم و رسمی از خود به جای بگذارد. نسخه فعلی که می‌خواهیم به آن بپردازیم یعنی بازی Ys:Memories of Celceta  عنوان جدیدی به حساب نمی‌آید و در سال ۲۰۱۲ برای کنسول پلی استیشن ویتا هم عرضه شده بود، اما حالا به صورت یک بازسازی دوباره برای کامپیوترهای خانگی عرضه شده است.

بازی Ys: Memories of Celceta

بازی Ys: Memories of Celceta  در حقیقت نسخه چهارم از سری حساب می‌شود و حکایت آن به سال‌ها قبل از نسخه ویتا حتی باز‌می‌گردد. قبل از نگاهی به این نسخه از بازی شاید بد نباشد بدانید که تاکنون ۴ بازی تحت نام چهارمین بازی Ys ساخته شده‌اند:

  • Ys IV: Mask of the Sun (در سال ۱۹۹۳ برای کنسول سوپر فامیکام عرضه شد)
  • Ys IV: Mask of the Sun (همان بازی سال ۱۹۹۳ که بازسازی شد و بعدها در سال 2006 به طور کامل بازسازی شد و روی کنسول پلی استیشن ۲ عرضه شد، البته فقط در بازار ژاپن)
  • Ys IV: The Dawn of Ys (نسخه‌ای از بازی که در سال ۱۹۹۳ برای کامپیوترهای خانگی ساخته شد و از منظر داستانی با Mask Of The Sun یکی بود اما تغییرات ریز و درشتی در جای جای بازی به چشم می‌خورد.)
  • Ys: Memories of Celceta (نسخه نهایی بازی چهارم که این بار فراتر از مرزهای ژاپن و در مارکت بین‌المللی روی کنسول پلی‌استیشن ویتا عرضه شد و حالا بعد از گذشت بیش از ۵ سال دوباره به صورت بازسازی برای کامپیوترهای خانگی هم آماده شده است.)
بازی Ys: Memories of Celceta
بازی‌های این سری هم همانند بسیاری دیگر از بازی‌های همتای خود از نظر داستانی لزوما ربطی به یکدیگر ندارند و می‌توان شماره هشتم را برای اولین تجربه‌تان هم انتخاب کنید. جهان بازی‌های استودیوی Nihon Falcom همگی تاحد بسیار ریزی به هم مرتبط است که ندانستن آنها هیچ لطمه‌ای به کلیت بازی وارد نمی‌کند.

با توجه به تفاسیر بالا، نسخه جدید بازی Ys:Memories of Celceta در حقیقت بازسازی یک عنوان بازسازی شده هست! اگر سرتان گیج گرفت کاملا حق دارید ولی علت این امر اینست که این سری بازی‌ها به تازگی جایگاه خود را در بازار جهانی پیدا کرده‌اند و تیم بازاریاب پشت این فرنچایز برای آشنا کردن مخاطب غربی، دست به ساخت این بازسازی‌ها و عرضه آنها می‌زند.

بازی Ys: Memories of Celceta

همانطور که پیش از این گفتیم، سری Ys با یک سری سنت شکنی‌ها توانست جای پای خود را در بین دیگر عناوین محبوب و پرفروش نقش آفرینی ژاپنی باز کند که یکی از آنها سریع بودن بازی‌ها بود. بازی‌های Ys با وجود اینکه ژانری نقش آفرینی دارند ولی جزو سردمداران تلفیق ژانر اکشن با این سبک به حساب می‌آید و این ترکیب تا به امروز هم در خیلی از عناوین دیگر دیده می‌شود. بازی Ys: Memories of Celceta هم از این عنصر بی نصیب نمانده و جزو بازی‌های نقش‌آفرینی-اکشنی به شمار می‌آید که سرعت بالایی دارد و روایت داستانی هم در آن برخلاف سایر بازی‌های RPG ژاپنی، نقش چندان مهمی ندارد. این مورد دومین تفاوت سری Ys با دیگر عناوین RPG است و سازندگان این سری بیشتر از آنکه روی داستان تمرکز کنند روی گیم‌پلی بازی تمرکز دارند.

بازی Ys: Memories of Celceta

داستان قسمت چهارم، در حد فاصل داستان قسمت دوم و سوم می‌گذرد و بار دیگر Adol را به تصویر می‌کشد که این بار بعد از بازگشت به شهر Minea (شهر همیشگی سری YS) نامه‌ای از پادشاهی Celesta دریافت می‌کند که در آن از این قهرمان درخواست کمک شده تا مانع از سقوط پادشاهی توسط نیروهای شر بشود. Adol به سمت این کشور سفر می‌کند و وارد شهر Casnan که می‌شود، حافظه خود را به طور تمام و کمال فراموش می‌کند.در همین حین یک تاجر به اسم دورن او را در یک رستوران ملاقات کرده و اظهار آشنایی می‌کند و به Adol می‌گوید که از رفقای قدیمی او هست.

بازی Ys: Memories of Celceta

Adol به او اعتماد کرده و ماجرای فراموشی‌اش را بازگو می‌کند و این دو تصمیم می‌گیرند با گردش در کشور و ملاقات با پادشاهی، سر از پیشینه و ماموریت Adol در بیاورند. آنها در ابتدای امر با نجات یک سری معدنکار از دست هیولاهایی پی به قدرت‌های فرابشری Adol می‌برند. پادشاه Griselda (شخصیتی که پیش از این در هیچ نسخه‌ای از نسخه چهارم بازی نبود و از تغییرات بزرگ بازی فعلی حضور اوست) که این قدرت‌ها را می‌بیند به آنها دستور می‌دهد تا سرتاسر کشور را از این هیولاها پاکسازی کنند و Adol هم برای یافتن حافظه خود و دوستانی که احتمالا به خاطر آنها وارد این کارزار شده، وارد ماجرای نجات کشور Celesta می‌شود. این دو در طول ماجرا با قهرمانان دیگری هم روبرو می‌شوند و در نهایت تبدیل به گروهی ۶ نفره می‌شوند.

بازی Ys: Memories of Celceta

داستان بازی تا انتها پیچ و خم‌های فراوانی را به مخاطب ارائه می‌کند و با اینکه حرف‌هایی برای گفتن دارد ولی در نهایت یک داستان معمولی در سری (و یا بهتر بگویم در کل بازی‌های نقش آفرینی) محسوب می‌شود و نمی‌توان انتظار یک داستان خارق‌العاده از آن را داشت.

بازی Ys: Memories of Celceta

اما در این بین کاراکترهای بازی برخلاف داستان آن بسیار خوب ساخته و پرداخته شده‌اند و روابط و شیمی بین کاراکترها بسیار جالب از آب در آمده است. روابط عاطفی و درام در بین کاراکترهای بازی‌های Ys جزو فرمول لاینفک این سری به حساب می‌آید و این بار هم بازی Ys :Memories of Celceta از این قاعده مستثنی نیست. Waifu (که در اصطلاح ژاپنی به کاراکترهای مونث داخل انیمه‌ها و بازی‌ها گفته می‌شود که روابط عاشقانه‌ای با قهرمان داستان برپا می‌کنند ) در این بازی شخصیت Karna است و احساس بین او و Adol به کند بودن و کلیشه‌ای بودن داستان بازی، یک روح عاشقانه تازه وارد کرده است.

بازی Ys: Memories of Celceta

گیم پلی بازی که همیشه در سری Ys بهترین قسمت آن هست، در این نسخه هم همچنان سریع کار شده و چست و چابکی کاراکترها در طول مبارزات گیمر را به وجد می‌آورد. هر یک از کاراکترها قدرت‌های مخصوص به خودشان را دارند و همگی از ضرباتی چون Nomral Attack و Break Attack و در نهایت Smash Attack بهره‌مند هستند که بسته به نوع ضربه، نوار Mp شان کم می‌شود. برای پر شدن این نوار Mp (که هسته نیاز شما برای زدن ضربات در مبارزات است) هم زیاد معطل نمی‌مانید و این نوار سریع پر می‌شود. از ضربات مهم‌تر دو قابلیت دفاع و جاخالی دادن را داریم که احتمالا از مورد دومی به مراتب در مبارزات استفاده کنید.

بازی Ys: Memories of Celceta

مبارزات بازی شبیه به ژانر Hack and Slash هستند با این تفاوت که المان‌ّهای بازی‌های نقش‌آفرینی در آنها پیاده شده و موضوع Level Up کردن نیز در این بین بسیار جدی گرفته شده است. هر یک از شخصیت‌ها با بالا رفتن Levelشان قدرت‌های جدیدی به دست می‌آورند که گاهی برخی از آنها برای ادامه بازی ضروری است. تنوع دشمنان بازی بسیار بالاست و شخصا بعد از تجربه بیش از دوازده ساعت از بازی، بازهم با انبوه دشمنان جدید روبرو می‌شدم که همگی نقطه ضعف‌ها و قدرتهای خاص خودشان را دارند. این تنوع اما در طراحی مراحل بازی حالتی معکوس دارد و یکنواختی مکان‌های بازی چشم را خسته می‌کند.

بازی Ys: Memories of Celceta

با وجود سریع بودن مبارزات و حضور سه کاراکتر در میادین مبارزه (که می‌توان بین آنها سریع سوییچ کرد) بازی مستلزم به یک کنترل نرم و روان هم هست که خوشبختانه این موضوع به خوبی در بازی رعایت شده و کنترل کاراکترها بعد از تنها چند دقیقه تجربه بازی، برای هر گیمری کار راحتیست. اصولا بازی Ys: Memories of Celceta در بین عناوین نقش آفرینی یک عنوان سخت به حساب نمی‌آید و از این حیث تازه واردین به این سبک و یا ناآشنایان به سری Ys را به خوبی جذب می‌کند.

بازی Ys: Memories of Celceta

تنها ایراد مبارزات به دوربین بازی برمی‌گردد که کنترل آن دست خود گیمر نیست (صرفا Zoom in و Zoom Out کردن را بازی به شما می‌سپارد) و این موضوع در برخی Boss Fightها و یا در مراحل زیر آب بیشتر از همیشه اعصاب خرد کن می‌شود.

بازی به خوبی توسط تیم Xseed پورت شده و سابقه خوب این تیم در پورت کردن بازی‌های مختلف برای سیستم‌های خانگی (PC) نوید این موضوع را می‌داد. در نسخه جدید هم بازی با نرخ ثابت ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا می‌شود و برخلاف نسخه هشتم کمتر باگ و مشکلی در طول مدت زمان ۳۰ ساعته بازی به چشم می‌خورد. البته شخصا به ندرت با فریز شدن‌های ناگهانی روبرو شدم که با کمی جستجو فهمیدم مشکلی جهانیست و ربطی به سیستم من ندارد و البته قول ناشر که در آپدیت بعدی بازی سعی در برطرف کردن این موضوع را دارد هم نباید نادیده گرفت.

بازی Ys: Memories of Celceta

در کل پورت بازی از منظر گرافیکی از نسخه ویتا به PC خیلی خوب صورت گرفته و نمی‌توان گفت بدون نقص هست ولی راضی کننده است. گرافیک بازی بهبود یافته و صدالبته شبیه به بازی‌های نقش آفرینی پرخرج ژاپنی نیست ولی اصولا مبحث گرافیک در سری بازی ys هیچ وقت مطرح نبوده است و اگر به سراغ این بازی می‌روید، قید داشتن گرافیکی چون فاینال فانتزی را بزنید.

بازی Ys: Memories of Celceta

در نهایت بخش موسیقی بازی Ys: Memories of Celceta را باید دریابیم که مثل همیشه درخشان عمل می‌کند. بازی‌های این فرنچایز همیشه از موسیقی متن بسیار غنی‌ای بهره برده‌اند و بازی حاضر هم مثل نسخه هشتم بازی در این مساله کولاک به پا کرده و به جرات می‌توان گفت که موزیک‌های داخل بازی در همه بخش‌ها (درام و مبارزات) شگفت‌انگیز هستند.. باید بدانید که آلبوم SoundTrack جداگانه بازی‌های Ys همیشه فروش بسیار خوبی داشته و جوایز متعددی را هم در ژاپن از آن خود کرده‌اند.

بازی Ys: Memories of Celceta

اگر انیمه دوست دارید و یا قصد تجربه جدیدی از یک سری بازی نقش‌آفرینی که در کشورمان (و یا حتی می‌توان گفت در دنیا) کمتر شناخته شده است را دارید و یا از همه این‌ها مهم‌تر، دلتان برای بازی‌های نقش‌آفرینی-اکشن تنگ شده و حوصله تجربه بازی‌های کند نقش آفرینی نوبتی را هم ندارید، بازی Ys: Memories of Celceta و موسیقی گوشنوازش منتظر شماست.

  • گیم پلی سریع و روان
  • موسیقی گوش نواز
  • کاراکترهای به یاد ماندنی
  • بالانس خوب سختی بازی
  • مدت زمان طولانی بازی
  • گرافیک قابل قبولکنترل عالی
  • داستان نسبتا ضعیف
  • صداگذاری ضعیف
  • طراحی مراحل تکراری
  • زاویه دوربین بد
  • ماموریت های تکراری خسته کننده
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی