ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی و ارزش افزوده تا دو هفته آینده

پیامک‌های تبلیغاتی و ارزش افزوده اگرچه بخش انکارناپذیری از منابع درآمدی اپراتورهای موبایل در ایران هستند اما نحوه ارائه آنها به کاربران و روند فعالیت‌شان باعث ایجاد چالش‌هایی شده است. سامان‌دهی پیامک‌های تبلیغاتی البته در ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۶:۳۰

پیامک‌های تبلیغاتی و ارزش افزوده اگرچه بخش انکارناپذیری از منابع درآمدی اپراتورهای موبایل در ایران هستند اما نحوه ارائه آنها به کاربران و روند فعالیت‌شان باعث ایجاد چالش‌هایی شده است. سامان‌دهی پیامک‌های تبلیغاتی البته در وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی به تازگی جدی‌تر شده و یکی از آخرین گام‌ها در همین رابطه، تشکیل جلسه‌ای با حضور وزیر ارتباطات و نمایندگانی از اپراتورهای موبایل بوده است.

همین مسئله باعث شد تا «ابوذر مهرمنش»، رئیس اداره کل ارزش افزوده همراه اول به تازگی با انتشار یک توییت خبر دهد که با ضرب‌العجل دو هفته‌ای، شاهد «نتایج راضی‌کننده‌ای» خواهیم بود.

مهرمنش اکنون در گفتگو با دیجیاتو خبر می‌دهد که در این جلسه و در بازه زمانی دو هفته‌ای، قرار است راه‌کارهای اثربخش‌تری برای بهبود فضای پیامک‌های تبلیغاتی و ارزش افزوده اندیشیده شود: «در بحث عضویت سرویس‌های ارزش افزوده، تخلف جدی نداریم. سرویس‌های VAS به عنوان سرویس‌های بدنامی شناخته شده‌اند در حالی که می‌توان خدمات مناسبی از آنها دریافت کرد.» او از سوی دیگر می‌گوید بخشی از نابسامانی‌های تبلیغاتی، مربوط به اپراتورها نیست و به تبلیغات فرد به فرد برمی‌گردد: «به همین دلیل وزیر ارتباطات خواستند تدابیری در این مورد اندیشیده شود و دو هفته مهلت دادند تا راهکارهایی را برای بهبود این فضا ارائه کنیم.»

رئیس اداره کل ارزش افزوده خبر می‌دهد که این اپراتور در خصوص خدمات ارزش افزوده و کلاه‌برداری احتمالی، نگرانی ندارد چراکه حتی اگر کاربر در مرحله اول فریب بخورد، در نهایت این روند قرار است در داخل همراه اول ادامه پیدا کند و این اپراتور عضویت دو مرحله‌ای، و پیامک اطلاع‌رسانی را برای آگاهی کاربر از سرویسی که در آن عضو شده در نظر گرفته است: «در صورت عضویت به کاربر گفته می‌شود عضو چه سرویسی شده، توضیح داده می شود که هزینه روزانه سرویس چقدر است و اگر آن را نمی‌خواهد چطور می‌تواند لغوش کند. ما بخشی که قرار است هزینه‌ای از سوی کاربر پرداخت شود را اطلاع رسانی می‌کنیم. در نتیجه صرفاً ظاهر اولیه این فضا، آزاردهنده است که آن هم در بعضی مواقع با استفاده از روش ارسال فرد به فرد انجام می‌شود. کاربر هم البته باید دقت کند که پیامک را از کجا دریافت می‌کند؛ همراه اول و سایر اپراتورها سرشماره مشخص دارند.»

وی اشاره می‌کند که در بحث تبلیغات، عده‌ای با خریداری سیم‌کارت‌های شخصی، اقدام به ارسال پیامک‌های تبلیغاتی می‌کنند که امکان نظارت بر محتوای آن وجود ندارد: «افرادی سیم کارت شخصی می‌خرند و با همان سیم کارت کاری شبیه به ارسال پیامک‌های تبلیغاتی از باکس‌ها انجام می‌دهند. در فضای تبلیغاتی، ما بر پیام‌ها، محتوا، ساعت ارسال و مخاطبان کنترل داریم چراکه اپراتور این کار را انجام می‌دهد. اما در فضای ارسال پیامک‌های فرد به فرد ما بر محتوا، گیرندگان و زمان ارسال نظارتی نداریم چون شخصی هستند.»

مهرمنش در پاسخ به این پرسش دیجیاتو که همراه اول چه تدبیری برای مقابله با پیامک‌های تبلیغاتی ارسالی از خطوط شخصی دارد، عنوان کرد که با راهکارهای فنی مرزبندی‌هایی انجام شده و این مرز، ارسال نهایتاً ۵۰۰ پیامک در روز است:

«بر اساس قوانینی که سازمان تنظیم مقررات اعمال کرده است ما سقفی برای تعداد پیامک‌هایی که روزانه یک نفر ارسال می‌کند مشخص کردیم و اگر تعداد پیامک‌ها از این تعداد بیشتر شود با متدهایی تشخیص می‌دهیم که این کاربری شخصی نیست بلکه تجاری است. اما قبل و بعد این مرز برای ما مشخص نیست. ما نمی‌توانیم محتوای پیامک را ببینیم چون این کار خلاف قانون است اما از طریق الگوی رفتاری کاربران می‌توانیم متوجه چنین استفاده‌ای از سیم‌کارت‌های شخصی شویم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی