ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ابن سینا
علمی

وقتی گوگل دودل تاریخ تولد و ملیت ابن سینا را نمی داند

در حالی که تاریخ تولد ابن سینا در ایران اول شهریور معادل با ۲۲ آگوست ذکر شده، گوگل دودل امروز را به عنوان بزرگداشت تولد این دانشمند انتخاب کرده و علاوه بر این در توضیحات ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۰

در حالی که تاریخ تولد ابن سینا در ایران اول شهریور معادل با ۲۲ آگوست ذکر شده، گوگل دودل امروز را به عنوان بزرگداشت تولد این دانشمند انتخاب کرده و علاوه بر این در توضیحات زندگی وی به نام ایران هیچ اشاره ای نکرده است.

ابوعلی حسین بن عبدالله بن سینا در سال ۳۵۹ هجری شمسی در روستای «افشانه» بخارا به دنیا آمد و از همان کودکی چنان نبوغ و استعدادی داشت که در ده سالگی قرآن را حفظ و در ۱۴ سالگی دانش او از معلمش پیشی گرفت.

گوگل در مطلب خود به اینکه افشانه و بخارا حین تولد ابن سینا و تا مدت های مدیدی پس از آن جزو ایران محسوب می شد، هیچ اشاره ای نکرده و تنها از ازبکستان کنونی نام برده است.

معلم ابن سینا ناتلی نام داشت و چنان تحت تاثیر هوش او قرار گرفت که به پدرش هشدار داد وی را به کسب و کار دیگری جز علم و دانش مشغول نکند. حسین از کودکی تا جوانی به ترتیب سراغ فراگیری قرآن و ادب، فقه، منطق و هندسه و علم الهی پرداخت و پس از این دوره سراغ فراگیری پزشکی رفت و در مدتی کوتاه این زمینه را هم به مهارت خود اضافه کرد به گونه ای که در ۱۶ سالگی دانشمندان علم طب به شاگردی او در آمدند.

این سینا در این زمان تازه وارد هجدهمین بهار زندگی خود شده بود که «نوح دوم» از پادشاهان سامانی به بیماری سختی مبتلا شده بود اما به لطف این دانشمند برجسته مداوا شد. وی مدتی را به عزت و بزرگی در بخارا گذراند اما پس از درگذشت پدر به گرگانج رفت. مدتی بعد ناچار به ترک این شهر شد و عازم ری، قزوین و در نهایت همدان گشت.

ابن سینا در این شهر وزیر شمس الدوله دیلمی شد و نگارش کتاب ارزشمند شفا را آغاز کرد اما با درگذشت حاکم قبلی زیر بار حکومت جدید نرفت و به همین بهانه ۴ ماه زندانی شد. وی پس از رهایی از زندان به صورت مخفیانه عازم اصفهان شد و حاکم این شهر نیز به گرمی از وی استقبال کرد. این دانشمند برجسته در سال ۴۲۸ هجری همراه علاءالدوله عازم همدان شده بود اما در میانه راه به خاطر قولنج درگذشت.

او در زمینه پزشکی کتاب قانون را به رشته تحریر درآورده که یکی از ارکان آن زیبایی و درمان بیماری های مو و صورت از طریق داروهای گیاهی است. ابن سینا رمز سلامتی را در سه موضوع ورزش، غذای سالم و خواب خلاصه کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • aqamorisny
    aqamorisny | ۱۶ مرداد ۱۳۹۷

    عنوانو نگا , وطنم پاره تَنَم ?

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی