ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

شبکه عصبی مصنوعی
تکنولوژی

دستگاهی که بدون نیاز به انرژی و با سرعت نور اشیا را شناسایی می کند

این دستگاه چاپ سه بعدی از شبکه عصبی مصنوعی بهره برده و در حوزه های رباتیک، پزشکی و امنیت کاربرد دارد. تیمی از مهندسان الکترونیک و کامپیوتر دانشگاه UCLA یک دستگاه شبکه عصبی مصنوعی را بر ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ | ۰۸:۳۰

این دستگاه چاپ سه بعدی از شبکه عصبی مصنوعی بهره برده و در حوزه های رباتیک، پزشکی و امنیت کاربرد دارد.

تیمی از مهندسان الکترونیک و کامپیوتر دانشگاه UCLA یک دستگاه شبکه عصبی مصنوعی را بر اساس عملکرد مغز انسان طراحی کرده اند که شناسایی اشیا و تحلیل داده را با سرعت نور انجام می دهد.

امروزه ماشین های بسیاری از دوربین ها و دید کامپیوتری برای شناسایی اشیا بهره می برند و حتی موتورهای جستجو هم از قابلیتی نسبتا مشابه برای جستجو بر اساس تصویر استفاده می کنند. با این حال اغلب این سیستم ها برای مشاهده شی با استفاده از دوربین یا سنسور لیزری، تصویر سازی و پردازش داده های مرتبط به آن و نهایتا شناسایی شی به تجهیزات مختلفی وابسته اند.

سیستم جدید محققان دانشگاه UCLA برای غلبه بر این چالش با استفاده از «شبکه عصبی عمیق پراکنده» تنها به نور ساطع شده از خود شی برای شناسایی آن متکی است، زمانی که سیستم های دیگر تنها صرف مشاهده شی می کنند. این دستگاه برای پردازش تصویر و تصمیم گیری درباره آن به برنامه های محاسباتی پیشرفته نیاز نداشته و از همه مهم تر بدون وابستگی به منبع انرژی خارجی و تنها با دریافت نور اشیا کار می کند.

این ابزار با استفاده از برگه های نیمه شفاف با ۸ سانتی مربع مساحت و هزاران پیکسل برجسته ساخته شده که نور را منحرف می کنند. این لایه ها مات به نظر می رسند اما فرکانس های تراهرتز زیر میلیمتری طول موج نور از آنها عبور کرده و با ایجاد شبکه ای نوری به شناسایی شی کمک می کند.شبکه عصبی مصنوعی«آیدوغان اوزجان»، محقق اصلی این پروژه درباره کاربردهای آن می گوید:

دستگاه اپتیکال شبکه عصبی مصنوعی بر اساس نحوه کار مغز طراحی شده و دروازه های جدیدی را برای تحلیل داده، تصاویر و طبقه بندی اشیا در دستگاه های هوش مصنوعی بی نیاز از برق ایجاد می کند.

وی معتقد است که با استفاده از این ابزار می توان دوربین ها و قطعات نوری را به گونه ای طراحی کرد که حوزه های رباتیک، فناوری، امنیت و دیگر زمینه های تصویری را متحول سازند.

این ابزار شاید در نگاه اول گرانقیمت به نظر برسد اما به لطف چاپ سه بعدی تنها ۵۰ دلار صرف ساخت آن می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی