ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نوکیا با این ۳ قدم دوباره قلب ها را تسخیر می کند

موفقیتی که نوکیا در تاریخ موبایل تجربه کرده مشابه ندارد. در سال ۲۰۰۷ وقتی اپل اولین آیفون را معرفی می کرد، از هر ۲ گوشی که در بازار فروش می رفت یکی متعلق به نوکیا ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰

موفقیتی که نوکیا در تاریخ موبایل تجربه کرده مشابه ندارد. در سال ۲۰۰۷ وقتی اپل اولین آیفون را معرفی می کرد، از هر ۲ گوشی که در بازار فروش می رفت یکی متعلق به نوکیا بود و این شرکت فنلاندی امپراتور بلامنازع دنیای موبایل به حساب می آمد. اما همانطور که قوی ترین حکومت ها با اشتباهاتشان از صحنه ی روزگار محو شدند، تاج و تخت نوکیا هم همیشگی نبود و این شرکت فنلاندی به مرور نابود شد.

در مورد دلایل شکست نوکیا بسیار صحبت شده است. به طور خلاصه مشکل اینجا بود که نوکیا هرگز فکر نمی کرد گوشی های هوشمند تمام لمسی فراگیر شوند و زمانی که این موضوع را فهمید، کار از کار گذشته بود. نوکیا سعی کرد با تولید گوشی های هوشمند تمام لمسی مجهز به ویندوز فون رقبای اندرویدی و آیفون را شکست دهد اما انتخاب این پلتفرم هم اشتباه دومی بود که مثل تیر خلاص بر پیکر شرکت فنلاندی عمل کرد و نام نوکیا از دنیای موبایل حذف شد.

نوکیا ظرف ۲ سال به جمع ۱۰ تولید کننده برتر موبایل برگشت

حالا مدتی است نوکیا استراتژی های اشتباه قبلی را کنار گذاشته و تلاش می کند مثل دیگران، گوشی های جذاب اندرویدی تولید کند. این بار گروهی از کارمندان سابق نوکیا دور هم جمع شدند و با تاسیس شرکتی به نام HMD، طراحی و بازاریابی گوشی های جدید اندرویدی را بر عهده گرفتند. شرکت تازه تاسیس HMD در دورانی که گوشی های موبایل هر روز گران تر می شوند، موفق شده با ساخت محصولاتی با صرفه، ظرف کمتر از ۲ سال نام نوکیا را به جمع ۱۰ تولید کننده برتر موبایل بازگرداند. اما نوکیا در کنار گوشی های جذاب اندرویدی ناگهان از ۲ موبایل غیر هوشمند دکمه ای پرده برداشت که در حقیقت نسخه مدرن شده از محصولات قدیمی این شرکت به حساب می آمدند.

شرکت فنلاندی اول نسخه جدیدی از نوکیا ۳۳۱۰ (بررسی دیجیاتو) عرضه کرد که در زمان خود ۱۲۶ میلیون عدد فروخته بود و به یکی از محبوب ترین موبایل های تاریخ تبدیل شده بود. اما کمی بعد در نمایشگاه موبایل بارسلون نوکیا ۸۱۱۰ رونمایی شد که سالها قبل به «موبایل موزی» معروف بود. نوکیا ۸۱۱۰ جدید این بار در رنگ زرد تولید شده بود تا حتی از قبل هم به موز شبیه تر باشد.

نوکیا برای معرفی این محصول در غرفه خود یک سبد موز گذاشته بود و ۸۸۱۰ جدید را داخل آن قرار داده بود تا کوچکترین تردیدی در مورد شباهت این گوشی به موز باقی نماند. اما چیزی که از شوخی های نوکیا هم عجیب تر به نظر می رسید برچسب قیمت ۸۰ یورویی بود که روی این محصول به چشم می خورد. با همین هزینه یا کمی بالاتر، گوشی های اقتصادی اندرویدی مثل نوکیا 1 قابل خرید هستند که حداقل به کاربر امکان می دهند اپلیکیشن هایی مثل تلگرام یا اسپاتیفای را روی گوشی خود نصب کنند یا ایمیل بفرستند.

بله غیر از تماس گرفتن، تنها قابلیت نوکیا ۸۱۱۰ جدید این است که شبیه موز به نظر می رسد! پس چرا شرکت فنلاندی چنین محصولی را با این قیمت بالا به بازار عرضه کرده است؟ آیا این هم یکی دیگر از تصمیمات اشتباه نوکیا است که به شکست منجر می شود؟ باید بگوییم به هیچ وجه اینطور نیست و اتفاقاً نوکیا دقیقا می داند چه کار می کند. تولید این محصول بامزه نخستین قدم از مسیری است که دوباره نوکیا را در کوران موفقیت قرار می دهد.

قدم اول: جلب توجه

جلب توجه بدون هزینه تبلیغات

اگر شما یک برند جدید باشید یا بخواهید برندی که از بین رفته را بازسازی کنید، در اولین قدم باید توجه دیگران را به سوی خود جلب نمایید. نوکیا با تولید یک محصول موزی شکل سر و صدای زیادی در شبکه های اجتماعی و رسانه های دیگر به راه انداخت و حالا کمتر کسی پیدا می شود که نشنیده باشد این شرکت فنلاندی دوباره به عرصه بازگشته است. تصور کنید اگر نوکیا می خواست با تبلیغات همین مقدار سر و صدا ایجاد کند چقدر باید برای خرید بیلبورد و چاپ آگهی هزینه می کرد. اما تولید یک گوشی غیر هوشمند قطعاً هزینه بسیار کمتری دارد.

قدم دوم: پاکسازی سابقه

همانقدر که موفقیت های نوکیا به یاد ماندنی هستند، تصمیمات غلطی که امپراتوری این شرکت را نابود کردند هم به چشم می آیند. در چنین شرایطی هرکس دیگری هم بود تلاش می کرد بخش های تاریک سابقه خود را پاک کند و نشان دهد دوران انتخاب های اشتباه به پایان رسیده است. خبرنگار اعزامی دیجیاتو به نمایشگاه موبایل بارسلون می گوید در غرفه ی نوکیا بیشتر از خود گوگل نام و نشان اندروید و گوگل را دیده است.

در سراسر غرفه لوگوی پلتفرم اندروید وان به چشم می خورد و حتی چند نفر با لباس منقش به «گوگل اسیستنت» داخل غرفه نوکیا حضور داشتند که سوالات بازدید کنندگان را در مورد دستیار دیجیتالی گوگل پاسخ دهند. کاربرانی که گوشی های ویندوزی نوکیا را دوست نداشتند حالا مطمئن هستند دوران انتخاب های اشتباه این شرکت به پایان رسیده و نوکیا از این به بعد همان چیزی را تولید می کند که کاربران می خواهند.

قدم سوم: تولید آنچه کاربران می خواهند

قدم سوم و مهمترین چیزی که نوکیای جدید را در مدت کوتاهی به موفقیت رسانده است تولید محصولاتی به حساب می آید که برای کاربران دوست داشتنی هستند. در گذشته گوشی های نوکیا به کیفیت ساخت بالا معروف بودند. حالا این شرکت دوباره گوشی های با کیفیت تولید می کند و قیمت بسیار با صرفه ای در ازای آنها طلب می کند.

نوکیا با همین ۳ قدم موفق شد در نخستین سال بازگشت به دنیای موبایل، بیشتر از ۱۰ میلیون گوشی هوشمند بفروشد، در حالی که مثلاً تعداد گوشی های فروخته شده توسط گوگل در همین بازه کمتر از ۴ میلیون دستگاه است. پس می بینیم که برای رسیدن به موفقیت لازم نیست الزاماً حرکت محیر العقولی انجام دهید، کافی است خبر بازگشت شکوهمند خود را به گوش همه برسانید، خاطره اشتباهات گذشته را از ذهن ها پاک کنید و همان چیزی را تولید کنید که خریداران دوست دارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • saeed_ebrahimi
    saeed_ebrahimi | ۱۸ مرداد ۱۳۹۷

    جلب توجه بدون هزینه تبلیغات

    این قسمتش واقعا تدبیر مدیران اونارو میرسونه ? ?

مطالب پیشنهادی