ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

انیمیشن Teen Titans Go To the Movies
ویجیاتو - بازی

بررسی انیمیشن Teen Titans Go To the Movies ؛ کمدی نامه تایتان‌های نوجوان

گروه Teen Titans یا همان تایتان‌های نوجوان بیش از ۵۰ سال است که از اولین حضورشان در دنیای کتاب‌های کمیک می‌گذرد و تاکنون اقتباس‌های مختلفی بر اساس این شخصیت‌ها در فرمت‌های مختلف را شاهد بوده‌ایم. ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ | ۲۳:۰۰

گروه Teen Titans یا همان تایتان‌های نوجوان بیش از ۵۰ سال است که از اولین حضورشان در دنیای کتاب‌های کمیک می‌گذرد و تاکنون اقتباس‌های مختلفی بر اساس این شخصیت‌ها در فرمت‌های مختلف را شاهد بوده‌ایم. انیمیشن سریالی Teen Titans Go بعد از پخش بیش از ۲۰۰ قسمت در طول ۵ سال، حالا صاحب یک عنوان سینمایی مجزا شده به نام انیمیشن Teen Titans Go To the Movies. انیمیشنی که کمی از فضای خیلی کودکانه تلویزیونی‌اش فاصله گرفته و پر از شوخی‌ها و مسخره کردن دنیای کتاب‌های کمیک است. (این شوخی‌ها همه را در برمی‌گیرد و مارول و دی سی را هم نمی‌شناسد!)

انیمیشن Teen Titans Go To the Movies

  • کارگردان: پیتر ریدا میکاییل، آرون هورواث
  • استودیو تهیه‌کننده: Warner Bros. Animation، دی سی انترتینمنت
  • صدا پیشگان: نیکلاس کیج، کریستین بل، اسکات منویل، استن لی، جیمی کیمل
  • بودجه: 10 میلیون دلار
انیمیشن Teen Titans Go To the Movies
انیمیشن سال 2003 تین تایتانز جزو محبوب ترین اقتباس‌های کارتونی از روی ابرقهرمان هاست

ماجرای حضور تایتان‌های نوجوان در سریال‌های کارتونی اما سر دراز و نسبتا عجیب و غریبی دارد. این کاراکترها در حد فاصل سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ در قالب یک سریال انیمیشنی به نام Teen Titans حضور یافتند که این سریال تا به امروز هم جزو ده سریال انیمیشنی برتر ابرقهرمانی تاریخ از منظر اکثر هواداران و منتقدین به شمار می‌رود، سریالی که اما در کمال تعجب و از سر بی‌تدبیری مدیران دی سی در سال ۲۰۰۶ و بعد از پخش چند فصل ناگهان کنسل شد و خشم خیلی از طرفداران را برانگیخت.

انیمیشن Teen Titans Go To the Movies

بعد از کنسل شدن و قطع پخش سریال Teen Titans، چند سالی گذشت و این کاراکترها در سال ۲۰۱۲ در یک سریال کارتونی جدید به نام Teen Titans Go! حاضر شدند که سبک و سیاقی کاملا مجزا از سری قبلی خود داشت. فضای سریال Teen Titans Go! به شدت بچه‌گانه بود و مدت زمان ده دقیقه‌ای هر اپیزود و داستان‌های اجرا شده در هر قسمت و از آن مهم‌تر سبک و سیاق گرافیکی انیمیشن مذکور، باعث شده بود که تایتان‌های نوجوان رسما تبدیل به سری کودکانه‌ای شود و هواداران قدیمی که تصور داشتند کنسلی سریال محبوبشان به خاطر پخش این سری جدید بوده، از عنوان و نام Teen Titans Go! نفرت عجیبی پیدا کردند.

انیمیشن Teen Titans Go To the Movies

البته همه جا این نفرت پراکنی وجود نداشت و بعد از گذشت یک سال، سریال مذکور هم با ایجاد چرخش‌هایی در محتوای خود توانست طرفدارانی را کسب کند اما بازهم در عموم لیست‌های بدترین سریال‌های اقتباسی ابرقهرمانی جا داشت و مخالفین و موافقین خودش را داشت. دی سی در نهایت با یک سیاست کاملا جاه طلبانه و جسورانه تصمیم گرفت که انیمیشنی سینمایی و بلند به نام Teen Titans Go To the Movies را بر اساس این سریال و شخصیت‌هایش بسازد و آن را برخلاف سایر انیمیشن‌های چندسال اخیرش که وارد مارکت ویدئویی می‌شدند، روانه پرده سینماها کند. این تصمیم جسورانه علی رغم وجود مخالفین بسیار و نمرات ضعیف سریال در ابتدا کمی گیج کننده به نظر می‌رسید و تصور می‌شد که دی سی کماکان دارد تصمیمات اشتباهی را در ایجاد یونیورس سینمایی خود اتخاد می‌کند. اما با پخش تریلرها و بعد اکران عمومی اثر، می‌توان نتیجه گرفت که این پروژه جاه طلبانه نسبتا موفق آمیز در آمده و به درستی از لحن خاص و کودکانه خود استفاده کرده است، به طوری که برای طرفداران قدیمی‌تر هم حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

انیمیشن Teen Titans Go To the Movies
هیبت اصلی تایتان‌های نوجوان معمولا با این ریخت و قیافه هست و البته همین شمایل رئال هم باعث شده که منشور دیجیاتو هم مجبور شود تا روشن شود
  • اعضای حاضر در گروه Teen Titans بارها و بارها در طول تاریخ تغییر پیدا کرده ولی مشهورترین آنها همین ۵ تنی هستند که در انیمیشن حاضر هم حضور دارند و سالهاست که Teen Titans را با این نفرات می‌شناسند. این افراد عبارتند از:
  • رابین:رییس این گروه است و همان رابینی است که در کنار بتمن دیدیم. در کودکی به همراه خانواده خود در سیرک مشغول به کار بوده و بعد از مرگ والدین‌اش، به کمک بتمن بال و پر گرفته و تبدیل به یک ابرقهرمان شده است. رابین در گروه تایتان‌های نوجوان هدایتگر گروه است و قدرتش همچون قدرت بتمن است یعنی فاقد یک نیروی ماورایی.
  • سایبورگ: محبوبیت سایبورگ در گروه لیگ عدالت بسیار زیاد شد و وقتی که دی سی تصمیم گرفت یک ابرقهرمان سیاهپوست را به گروه تایتان‌های نوجوان هم اضافه کند ریسک ساخت یک قهرمان جدید را نپذیرفت و از همین سایبورگ در سن و سالی نوجوانانه‌تر کمک گرفت.
  • استارفایر: شاهدخت یک سیاره دیگر به نام Tamaran است و همانند سوپرمن از سیاره خودش به زمین آمده و تا حد زیادی عاشق رابین هم است. (در برخی داستان‌های کمیک حتی بین او و رابین روابط بسیار جدی شده بود و تا یک قدمی مرز ازدواج هم پیش رفتند.) نژاد خاص او باعث قدرت‌های فرابشری از جمله پرواز برای او شده است.
  • انیمیشن Teen Titans Go To the Movies
  • بیست بوی: او اوایل به صورت مجزا داستان‌های خودش را داشت و نامش گارفیلد لوگان است. با پدر و مادر محققش در آفریقا زندگی می‌کرد تا روزی که به یک بیماری لاعلاج مبتلا می‌شود و پدرش برای زنده نگه داشتن او خون یک میمون سبز رنگ را وارد بدنش می‌کند که به او قدرت فرابشری می‌دهد. اوایل در گروه Doom Patrol بود و در نهایت به گروه تایتان‌های نوجوان ملحق شد. در ابتدا نام ابرقهرمانی او در داستان‌ها Changeling بود و کم کم به بیست بوی تغییر نام یافت. قدرت او اینست که می‌تواند تبدیل به حیوانات مختلف از مگس گرفته تا اژدها تبدیل شود و در کالبد جدید خود به مبارزه با دشمن بپردازد. او با Raven دیگر عضو این گروه روابط رمانتیک پیچیده‌ای دارد و این روابط بارها و بارها در طول داستان‌های تایتان های نوجوان فراز و نشیب داشته است و در این بین گاهی هم رابطه عاشقانه‌ با دیگر عضو این گروه یعنی Terra (که البته شهرتش کمتر از 5 نفر حاضر در این لیست هست) و یا واندرگرل و...داشته است.او به نوعی فرد شوخ و بامزه گروه تایتان‌های نوجوان محسوب می‌شود (یک چیزی مثل مایکل آنجلو در لاکپشت‌های نینجا)
  • ریون: او در بین اعضای تایتان‌های نوجوان از قدرت خارق‌العاده‌ای برخوردار است چرا که در حقیقت دختر شیطان یک دنیای موازی دیگر است. پدر او قصد داشت از قدرت زیاد دخترش در راستای تسخیر دنیاها استفاده کند اما ریون در نهایت از چنگال پدر شیطان صفت خود گریخته و به زمین آمد و در گروه تایتان‌های نوجوان مشغول شد. پدر او در دنیای داستان‌های دی سی جزو قدرتمندترین ابرشرورها به حساب می‌آید و البته در برخی داستان‌ها هم در یاقوت روی پیشانی ریون محبوس شده است.

انیمیشن Teen Titans Go To the Movies

داستان انیمیشن Teen Tians Go To The Movies درباره تایتان‌های نوجوانیست که از بس کسی آنها را جدی نمی‌گیرد خسته شدند و دلشان می‌خواهد که جامعه ابرقهرمانان و عموم شهروندان آنها را به عنوان یک تیم سوپرهیرویی بشناسد. آنها در طول مبارزات بارها و بارها با گروه لیگ عدالت (جاستیس لیگ) و یا نگهبانان کهکشان اشتباه گرفته می‌شوند و این مساله کفر همه‌شان به ویژه شخص رابین (رهبر گروه) را در آورده است. در نتیجه با مطالعات و تحقیقات بسیار متوجه می‌شوند که در ابتدا نیاز به یک دشمن اصلی دارند، همانطور که بتمن جوکر را دارد و سوپرمن لکس لوتر.

انیمیشن Teen Titans Go To the Movies

تایتان‌های نوجوان بعد از آنکه به مراسم اکران خصوصی فیلم اختصاصی جدید بتمن دعوت نمی‌شوند و در نهایت متوجه می‌شوند که فیلمی بر اساس کمربند زرد بتمن هم در حال ساخت است ولی کارگردانی قصد ندارد از آنها فیلمی بسازد، دیگر به سیم آخر می‌زنند و دنبال یک دشمن اصلی می‌گردند که صاحب نداشته باشد. در این گیرودار آنها با فردی جنایتکار به نام Slade (یا همان دث استروک) آشنا می‌شوند که قصد دزدیدن الماسی انرژی زا را دارد؛ با اینکه در ابتدا به علت شباهت بیش از حد اسلید را با ددپول دنیای مارول اشتباه می‌گیرند ولی در آخر که می‌فهمند او ددپول نیست و متعلق به دنیای دی سی است، تصمیم می‌گیرند که اسلید تبدیل به دشمن شماره یکشان شود، غافل از اینکه...

انیمیشن Teen Titans Go To the Movies

اگر از طرفداران دنیای ابرقهرمان‌ها و فیلم‌ها و انیمیشن‌ها و کتاب‌های مصورشان باشید، بدون شک نکات ریزی که در چند جمله خلاصه داستان ماجرا ذکر شد، توجه‌تان را جلب کرده است؛ نکاتی مثل اشتباه گرفتن اسلید و ددپول و یا آوردن نام نگهبانان کهکشان مارول در یک انیمیشن متعلق به رقیب این ناشر. باید بهتان مژده بدهم که این قبیل شوخی‌ها در انیمیشن Teen Tians Go To The Movies بسیار بیشتر است و کار به حدی رسیده که حتی استن لی کبیر (خالق و نویسنده بسیاری از ابرقهرمانان مارول که در تک تک فیلم‌های این استودیو یک حضور افتخاری یا همان به اصطلاح کامئو Cameo دارد) هم در انیمیشن حضور کوتاهی دارد و می‌توان انیمیشن Teen Tians Go To The Movies را اولین اثری دانست که به حالت طنز، دو دنیای مشهور مارول و دی سی را باهم قاطی کرده است (شوخی‌های ددپول در فیلم دوم دز بسیار پایین‌تری نسبت به شوخی‌های انیمیشن مورد بحث دارد)

انیمیشن Teen Titans Go To the Movies

جدا از این شوخی‌های بین دو دنیا، دی سی به هیچ کس و هیچ چیز حتی سابقه خودش و فیلم‌های خودش هم رحم نمی‌کند. در بسیاری از قسمت‌های انیمیشن Teen Tians Go To The Movies ما شاهد مسخره کردن فیلم‌های یونیورس دی سی هستیم و یا شوخی‌هایی با اوریجین قهرمانان این سری (داستان اصلی و پیشینه قدیمی‌ آنها) و حتی دیگر کاراکترهایی چون لاکپشت‌های نینجا را نظاره گر هستیم. این حجم از شوخی و ایستراگ در یک انیمیشن ۹۰ دقیقه‌ای باعث شده که این اثر بسیار شلوغ شود و البته از آنسو برای تماشاگران حرفه‌ای تر و بزرگسال‌تر هم جذاب باشد. کودکان هم کماکان از قسمت‌های موزیکال فیلم و یا برخی شوخی‌های سطح پایین‌تر لذت می‌برند و این تیری که دی سی با دو نشان زده، با اینکه برخی‌ جاها به بیراهه می‌رود اما در نهایت به هدفش برخورد می‌کند.

انیمیشن Teen Titans Go To the Movies

باز گذاشتن دست دو فیلمنامه نویس برای پیاده کردن هر نوع شوخی (البته از نوع نسبتا پاستوریزه) و همچنین برخی همکاری بزرگان هالیوود که باز جنبه طنز آمیزی دارد، از دیگر نکات ریزی است که در انیمیشن Teen Tians Go To The Movies رعایت شده؛ مثلا نیکلاس کیج صداپیشگی سوپرمن داخل انیمیشن را بر عهده دارد و اگر بدانید که روزی روزگاری قرار بوده او نقش سوپرمن را بازی کند و هیچ وقت این آرزو برایش محقق نشد، صداپیشگی فعلی او در در نقش این ابرقهرمان برایتان بامزه تر خواهد شد. در کل صداپیشگان در این انیمیشن کار خودشان را به خوبی انجام داده‌اند و تمامی دوبلوران سریال Teen Titans Go بازگشته‌اند.

انیمیشن Teen Titans Go To the Movies

انیمیشن Teen Tians Go To The Movies با کاراکترهایی ساخته شده که بیش از نیم قرن عمر دارند و در ذهن و یاد بسیاری از تماشاگران جا باز کرده‌اند و هواداران سرسختی دارند. جنس کمدی کار و رشد طرفداران آثار ابرقهرمانی در این روزها دست به دست هم داده تا این اثر بهتر دیده شود و نقاط ضعف آن (که عمدتا به نامشخص بودن تکلیفش با مخاطب کوچک و یا بزرگسال برمی‌گردد) کمرنگ شود.

انیمیشن Teen Titans Go To the Movies

در این میان جسارت دی سی را باید ستود و کمی روی یونیورس سینمایی که ساخته (و فاز کاملا متفاوتش با مارول) هم تعمق کرد چرا که عمدتا آثار دی سی در عالم پرده سینما (نه تلویزیون یا دنیای گیم و انیمیشن) انتقادات بیشتری را به خود گرفته‌اند در حالی که به نظر می‌رسد دی سی قصد دارد در همه چیز خودش باشد و راه رقیبش را در پیش نگیرد. انیمیشن Teen Tians Go To The Movies نشان می‌دهد که دی سی بر مشکلات و سوتی‌هایی که تاکنون داده واقف است (نگاه کنید به صحنه‌ای که از فیلم فانوس سبز یا همان گرین لنترن در انیمیشن یاد می‌شود) و دارد از آنها درس می‌گیرد، هرچند شاید سینما و وقت تماشاگر جای مناسبی برای این کلاس نباشد اما انیمیشن Teen Tians Go To The Movies لااقل کلاس درس مفرح و جالبیست که کمتر شاگرد(بیننده‌)‌ای در آن احساس بد پیدا می‌کند.

انیمیشن Teen Titans Go To the Movies

طبق خبرهای درز شده، انیمیشن سریالی Teen Titans سابق هم که در اول همین مطلب از آن صحبت شد، بعد از چندین سال توقف برای ادامه سازی از سوی دی سی چراغ سبز گرفته و قرار است پخش فصل جدید آن به زودی آغاز شود، از آنسو سریال Titans و پخش تریلر آن که در دنیایی تاریک و مختص به دی سی سر می‌برد را هم داریم که تمامی این موارد نشان می‌دهد تایتان‌های نوجوان برای این ناشر بیش از پیش مهم شده‌اند و روی آنها و موفقیتشان حساب ویژه‌ای باز شده است. (در این بین محبوبیت رابین در بین کامیک بوک بازان امروزی را هم نباید فراموش کرد چرا که داستان‌های این کاراکتر در حال حاضر طرفداران بیشتری نسبت به قبل پیدا کرده است و از رابین به عنوان جذاب ترین شخصیت ابرقهرمان در بسیاری از محافل یاد می‌شود)

انیمیشن Teen Titans Go To the Movies

انیمیشن Teen Tians Go To The Movies کمدی نامه‌ایست بر دنیای تمامی ابرقهرمانان و کوچک و بزرگ را با کمی ارفاق می‌تواند راضی نگه دارد. اگر به این دنیاها علاقه مندید قطعا از شنیدن و دیدن شوخی‌های ابرقهرمانی اثر گاهی از خنده روده‌بر خواهید شد. در ضمن اگر دلتان مثل من برای انیمیشن دو بعدی سینمایی تنگ شده! دیدن آن خالی از لطف نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی