ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

واردات کولرگازی
تکنولوژی

واردات کولرگازی و دستگاه‌های برودتی به کشور ممنوع شد

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی از ممنوعیت واردات کولرهای گازی و دستگاه های برودتی به دلیل تولید داخلی این دست محصولات خبر داد. موضوع واردات این نوع کالاها، در طی دو ماه اخیر ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۹:۱۵

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی از ممنوعیت واردات کولرهای گازی و دستگاه های برودتی به دلیل تولید داخلی این دست محصولات خبر داد. موضوع واردات این نوع کالاها، در طی دو ماه اخیر دستخوش تغییرات پیاپی شد و در نهایت به نظر می‌رسد که واردات این کالا در فهرست اقلام گروه چهارم که با ممنوعیت واردات رو به رو شده اند قرار گرفت.

اخیرا مدیریت کالاهای مصرفی کشور به واسطه نوسانات نرخ ارز و حمایت از کالای تولید داخلی تغییر پیدا کرده و واردات کالاهای خارجی که مشابه داخلی دارند به کشور ممنوع شده و آخرین کالایی که در این روزها خبر از ممنوعیت آن زده می‌شود کولرهای گازی و دستگاه‌های برودتی است و این ممنوعیت در حالی به اجرا در می‌آید که تابستان کشور گرم‌تر از همیشه است و این تغییرات دمایی منجر به افزایش تقاضای کولرگازی توسط مردم شده است و سوالی که در این بین مطرح می‌شود اینست که آیا تولید داخلی توان پاسخگویی به نیاز بازار دارد؟

واردات کولرگازی

«علی جمالی» رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی، تهویه مطبوع، لباسشویی و قطعات یدکی این ممنوعیت را چندان منطقی نمی‌داند و اظهار دارد که رشد نرخ ارز در حال حاضر کشور باعث می‌شود که در شرایط فعلی نیاز به قطعات یدکی بیشتر از پیش حس شود:

«باید در مدیریت واردات، فرآیند واردات در اختیار افرادی قرار داده شود که سابقه فعالیت در آن حوزه را دارند و به دنبال دلالی و کسب درآمدهای یک شبه نیستند. اگر واردات کالا توسط افراد خبره هر حوزه صورت گیرد از اجاره کارت بازرگانی جلوگیری خواهد شد که حفظ حقوق دولت را به همراه خواهد داشت و از سوی دیگر کالا با شرایط و قیمت مناسب در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت.»

جمالی تاکید دارد که بازار در حال حاضر به واسطه افت خرید و تامین نیاز در بهار کمبودی را احساس نمی کند ولی ادامه این راه را با وجود ممنوعیت واردات چندان خوش بینانه نمی‌داند. او همچنین می‌گوید که خریدهای فعلی در راستای ساخت و ساز ساختمان های جدید صورت می گیرد که اکنون ساخت و ساز ساختمان با افت همراه است.

جمالی به محصولات بی گارانتی و بی کیفیت کولرهای گازی اشاره کرده و این کالاهای قاچاق را فاقد کیفیت مطلوب و کارت گارانتی معتبر معرفی می‌کند.

واردات کولرگازی

«سعید نظری» فعال تجاری این حوزه در گفتگو با دیجیاتو بیان می‌کند که واردات کولرگازی در اردیبهشت سال جاری با قانون مناسبی روبرو شده بود که به موجب آن اخذ گواهی صرفا با وجود نمایندگی انجام شود. او شکایت می‌کند که دلیل تغییر این موضوع را توجیه پذیر نمی‌داند و تاکید دارد که این سیاست درست حالا با تصمیم نادرستی به بیراهه می‌رود:

«با اعلام تعرفه کد کالای 84151010 مشخص شد که این کد مربوط به وسایل برودتی و کولرهای گازی است و حالا با وجود نوسانات نرخ ارز و تقاضای زیادی مشتریان، عملا باید گفت که این راه واردات قاچاق را بیش از پیش تشدید می‌بخشد و این کالا بدون گارانتی معتبر هزینه‌های جبران ناپذیری به بازار وارد می‌شود. قطعات یدکی این اجناس هم مشمول این ممنوعیت می‌شود و این موضوع برای اجناس فعلی در حال حاضر موجود در بازار و خانه‌های مردم مشکل آفرین می‌شود.»

او با اشاره به ممنوعیت واردات بیش از 1300 کالا که اخیرا توسط دولت انجام شده تاکید می‌کند که در هیچ زمینه‌ای این موضوع به نفع تولیدکنندگان داخلی ختم نمی‌شود و به زعم او این قضایا منجر به افزایش قاچاق خواهد شد:

«با اینکه زمان خرید و نصب کولر گازی سه ماهه ابتدای سال به ویژه خردادماه است و در حال حاضر از زمان اوج خرید فاصله گرفته شده ولی گرمای امسال کمی تا قسمتی بازار را تغییر داده و بازار این کالا در حال حاضر هم نسبت به سالهای گذشته بالاست.»

نظری، فرآیند واردات مواد اولیه با توجه به کیفیت مواد اولیه را ضروری می‌داند و می‌گوید که تولیدات داخلی لزوما جوابگوی تمامی مدل‌های موجود در بازار نیست: «در شرایط فعلی کیفیت این نوع مواد در کشورهای اروپایی و آسیایی پیشرفته است و بر کیفیت مواد اولیه دیگر کشور‌ها ارجحیت دارد و محروم کردن خودمان از این اجناس پایان خوشی نخواهد داشت.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • ww_ea
    ww_ea | ۱۷ مرداد ۱۳۹۷

    منظورشون از تولید داخل مونتاژهای گلدیران و سام سرویسه؟

  • herogame
    herogame | ۱۷ مرداد ۱۳۹۷

    جنس آشغال ایرانو میخوان با قیمت کولر گازی هایی مثل گری و اجنرال به مردم فرو کنن و یه مافیایی واسه خودشون درست کنن پولو بزنن مستقیم تو رگ

  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۱۷ مرداد ۱۳۹۷

    فکر میکنم شرکت های الجی و سامسونگ که در ایران کارخانه دارن شامل این ممنوعیت نباشن. البته مطمئن نیستم که الجی و سامسونگ در ایران هم کولر تولید کنن...

  • aqamorisny
    aqamorisny | ۱۷ مرداد ۱۳۹۷

    عشق است کولر آبی خخخخخخخخ

مطالب پیشنهادی