ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مقایسه مشخصات گلکسی نوت 9 و نوت 8 سامسونگ

ساعاتی قبل سامسونگ در رویداد آنپکد در نیویورک از پرچمدار گلکسی نوت 9 رونمایی کرد. کره ای ها قابلیت های جدیدی را برای این گوشی در نظر گرفته اند. اما نوت 9 در مقایسه با ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰

ساعاتی قبل سامسونگ در رویداد آنپکد در نیویورک از پرچمدار گلکسی نوت 9 رونمایی کرد. کره ای ها قابلیت های جدیدی را برای این گوشی در نظر گرفته اند. اما نوت 9 در مقایسه با گلکسی نوت 8 چه بهبودهایی را تجربه کرده است؟

گلکسی نوت 9 هم مشابه با سایر اعضای خانواده گلکسی تغییرات نرم افزاری و سخت افزاری را شاهد بوده. امسال شاهد قلم S Pen جدید با امکان اتصال بلوتوث در کنار دوربین پیشرفته و هوشمند و همچنین باتری قدرتمندتر هستیم.

طراحی

می توان گفت سامسونگ برای گلکسی نوت 9 از همان فرمول برنده ای بهره برده که برای نوت 8 در نظر گرفته بود. پرچمدار جدید هم دارای گواهینامه استاندارد IP68 است و به این ترتیب کاربران نگرانی از بابت نفوذ احتمالی آب و گرد و غبار به آن را نخواهند داشت.

در ابعاد شاهد تغییرات چندانی نیستیم. نوت 9 در طول تنها 0.6 میلی متر کوتاه تر شده ولی در عرض افزایشی 1.6 میلی متری را تجربه کرده است. ضخامت هم به میزان ناچیز 0.2 میلی متر افزایش یافته. به عبارتی باید گفت گلکسی نوت 9 در ابعاد تغییر چندانی نکرده است.

مقایسه گلکسی نوت 9 با نوت 8

اندازه نمایشگر هم اندکی تغییر کرده. نوت 9 نمایشگری 6.4 اینچی دارد در حالی که نوت 8 به نمایشگری 6.3 اینچی مجهز شده بود.

حسگر اثر انگشت در نوت 8 در سمت راست ماژول های دوربین ها تعبیه شده بود که لمس آن را برای کاربرانی که انگشتان چندان بلندی نداشتند مشکل می کرد، ولی سامسونگ حالا در گلکسی نوت 9 این ماژول را به پایین دوربین های اصلی منتقل کرده و به این ترتیب با نزدیکتر شدن آن به میانه قاب پشتی، لمس آن برای افرادی با انگشتان کوچکتر نیز راحت شده است.

در گلکسی نوت 9 هم سامسونگ مشابه با نوت 8 درگاه 3.5 میلی متری هدفون را حفظ کرده و درگاه شارژ USB-C است.

سخت افزار

سامسونگ طبق روال معمول سال های اخیر گلکسی نوت 8 را با دو چیپست روانه بازار کرد؛ اسنپدراگون 835 کوالکام و اگزینوس 8895 ساخت خود سامسونگ. علاوه بر این نوت 8 به 6 گیگابایت حافظه داخلی مجهز شده بود.

اکنون برای گلکسی نوت 9 از چیپست اگزینوس 9810 (مشابه با سری گلکسی اس 9) به همراه 6 یا 8 گیگابایت رم بهره برده، به عبارتی می تواند گفت بالاترین مدل نوت 9 رم بیشتری نسبت به نوت 8 دارد.

گلکسی نوت 8 در مدل هایی با حافظه داخلی 64، 128 و 256 گیگابایتی عرضه می شد، اما حالا  نوت 9 در مدل های 128 و 512 گیگابایتی عرضه می شود. اکنون مدل پایه و نیز بالاترین مدل ظرفیتی 2 برابری دارند.

گلکسی نوت 9

اما این بار هم مشابه با نسل قبلی شاهد درگاه ماکرو اس دی هستیم و می توانید تا 512 گیگابایت حافظه جانبی به آن اضافه کنید، مشابه با نوت قبلی.

نمایشگر

گلکسی نوت 9 از حیث رزولوشن نمایشگر تفاوتی با نوت 8 ندارد، هر دو از رزولوشن 1440 در 2960 پیکسلی یا به عبارتی +QHD بهره می برند. در گوشی جدید نیز همانند قبل، رزولوشن پیش فرض روی +FHD تنظیم شده ولی از طریق منوی تنظیمات نمایشگر می توانید آن را افزایش دهید.

دوربین

دوربین گلکسی نوت 8، دوگانه و با رزولوشن های برابر 12 مگاپیکسلی و با گشودگی دیافراگم f1.7 و زاویه دید عریض 77 درجه ای در کنار دوربین دیگر با گشودگی دیافراگم f2.4، میدان دید 45 درجه ای و لرزشگیر اپتیکال بود. کاربران می توانستند با نوت 8 با 2 برابر بزرگنمایی بدون کاهش کیفیت تصویر برداری کنند.

قلم گلکسی نوت 9

اما نوت 9 شاهد تغییراتی بوده. سامسونگ راه گلکسی اس 9 پلاس را در این گوشی ادامه داده و نوت 9 را به دوربین دوگانه مجهز کرده. دوربین اصلی حسگر 12 مگاپیکسلی دوال پیکسل سوپر اسپید و لنز واید با دیافراگم دوگانه f1.5 و f2.4 دارد و به لرزشگر اپتیکال مجهز شده است.

دوربین ثانویه هم حسگر 12 مگاپیکسلی با لنز تله فوتو و ضریب f2.4 دارد. این ترکیب سخت افزاری می تواند 2 برابر زوم اپتیکال و 10 برابر بزرگنمایی دیجیتال را ارائه کند.

دوربین جلویی نوت 8 سامسونگ 8 مگاپیکسلی بود که به لطف پیکسل های 1.22 میکرونی و ضریب f1.7 سلفی های با زاویه دید 80 درجه ثبت می کرد، دوربین سلفی گلکسی نوت 9 هم 8 مگاپیکسلی با ضریب اف 1.7 است.

قلم گلکسی نوت

در گلکسی نوت قبلی S pen تنها نقش قلمی را بازی می کرد که از قابلیت هایی نظیر نوشتن روی نمایشگر خاموش و ذخیره خودکار متن بهره مند بود و از طریق فناوری تشخیص فشار خود نمایشگر با موبایل ارتباط برقرار می کرد، حالا اما سامسونگ قلم جدیدی را خلق کرده است.

گلکسی نوت 9

S Pen اکنون به بلوتوث مجهز شده و کاربر می تواند تصاویر دوربین را از راه دور ثبت کند و با دو بار فشردن کلید روی قلم بین دوربین سلفی و اصلی جابجا شود. در اپلیکیشن هایی از جمله موزیک پلیر هم می توان از قابلیت های قلم بهره برد. از سوی دیگر برنامه نویسان در آینده می توانند کنترل بخشی از اپلیکیشن های خود را به قلم گلکسی نوت 9 بسپارند.

اما پشتیبانی قلم از سطوح فشار همچنان 4096 سطح باقی مانده. قلم از گواهینامه استاندارد IP68 هم پشتیبانی می کند و در برابر نفوذ آب و گرد و غبار مقاوم است. سایر اطلاعات S Pen جدید را می تواند در مطلب اختصاصی مطالعه نمایید.

باتری

در این بخش شاهد تغییر قابل ملاحظه ای هستیم. نسخه قبلی به باتری 3300 میلی آمپر ساعتی مجهز شده بود. اما سامسونگ اکنون باتری 4000 میلی آمپر ساعتی را برای آخرین پرچمدار خود در نظر گرفته است.

نرم افزار

کهکشانی تازه معرفی شده با اندروید 8.1 به بازار عرضه می شود، در حالی که نوت 8 در ابتدای عرضه با نسخه 7.1.1 سیستم عامل گوگل روانه بازار شده بود.

جمع بندی

در نهایت باید گفت گلکسی نوت 9 در مقایسه با نسل قبلی تغییراتی را تجربه کرده که مهمترین آنها را باید در دوربین، باتری پر ظرفیت تر و در نهایت قلم مجهز به بلوتوث جستجو کرد.

در ادامه می توانید جدول مقایسه این دو گوشی را مشاهده نمایید:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • masih
    masih | ۱۹ مرداد ۱۳۹۷

    ای بابا ...

  • یحیی خالدی
    یحیی خالدی | ۱۸ مرداد ۱۳۹۷

    باتری نوت 8 که 3300 میلی بود چرا تو متن گفتین 3000

    • علی باقرزاده
      علی باقرزاده | ۱۹ مرداد ۱۳۹۷

      تشکر از توجه شما. درست می فرمایید. اصلاح شد.

مطالب پیشنهادی