نقل و انتقالات فوتبال؛ چگونه نیمار با رفتن به پاری‌سن‌ژرمن دنیای فوتبال را تغییر داد؟

نقل و انتقالات فوتبال؛ چگونه نیمار با رفتن به پاری‌سن‌ژرمن دنیای فوتبال را تغییر داد؟

یک نقل و انتقال فوتبالی بزرگ بود که رکورد شکست و طرفداران فوتبال در سراسر جهان را در بهت و حیرت فرو برد. انتقال ۱۹۸ میلیون پوندی (۲۶۳ میلیون دلاری) نیمار از بارسلونا به پاری سن ژرمن، درست یک سال پیش، برای خارج شدن از سایه لیونل مسی و تبدیل شدن به بهترین بازیکن جهان صورت گرفت. در یک مقیاس و تراز بالاتر اما این انتقال باعث شد که بازار نقل و انتقالات فوتبال دگرگون شده و باشگاه ها بتوانند برای فروش ستاره ها و استعدادهای نوظهور خود رقم های نجومی درخواست نمایند. قبل از انتقال نیمار به پاری سن ژرمن، پل پوگبا رکورد گران قیمت ترین بازیکن تاریخ فوتبال را در اختیار داشت.

نقل و انتقالات فوتبال

در آگوست ۲۰۱۶، پوگبا با ۸۹ میلیون پوند (۱۱۵.۶ میلیون دلار) از یوونتوس به منچستر یونایتد پیوست اما دو سال بعد این رقم در دنیای نقل و انتقالات فوتبالی رقم زیادی در نظر گرفته نمی شد زیرا رقم قرارداد نیمار قاعده بازی را عوض کرده بود. همانطور که شبکه بی بی سی ادعا می کرد، با قیمت نیمار می شد ۳ فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷-۷۰۰ خرید. این مبلغ بسیار خنده دار بود و شاید مدت زمان زیادی طول بکشد تا شاهد نقل و انتقالات پرسروصدای اینچنینی دیگری باشیم. مارسلو بچلر روزنامه نگاری بود که داستان انتقال نیمار را فاش کرد. توییت او در ۱۸ جولای ۲۰۱۷ دنیای فوتبال را تکان داد.

نقل و انتقالات فوتبال

بچلر که خبرنگار رسانه ورزشی اسپورت اینتراتیوو در برزیل است در پیام توییتری خود اعلام کرد که نیمار تمایل خود را برای بازی برای پاری سن ژرمن اعلام کرده و در هفته های آتی وی با استفاده از بند مربوط به رقم فسخ قراردادش (۲۶۰ میلیون دلار) به این تیم فرانسوی می پیوندد. دنیای فوتبال نظاره گر بود و روز به روز همه چیز هیجان انگیزتر می شد و ۱۷ روز بعد سوپر استار باشگاه بارسلونا به عنوان بازیکن جدید پاری سن ژرمن پیراهن شماره ۱۰ این تیم پاریسی را به تن کرد.

بچلر در مصاحبه با بلیچر ریپورت درباره توییت تاریخی خود چنین می گوید:”من فقط یک توئیت کردم، همین. اکنون همه در توییتر منتظرند که من یک بار دیگر مانند آن انتقال تاریخ سازی کنم، اما آن اتفاق تنها یک بار بود. نیمار بند فسخ قرارداد را داشت و پی اس جی نیز پولش را داشت”.

نقل و انتقالات فوتبال

به عقیده بچلر خیلی هم غافلگیر کننده نیست که چنین رقم بزرگی برای خرید یکی از بهترین بازیکنان فوتبال هزینه شود. بچلر در این باره نیز چنین می گوید:” از دیدگاه بازار به این مسئله نگاه کنیم، چیزی که امروزه یک نقل و انتقال بزرگ انگاشته می شود شاید دو یا سه سال دیگر به این اندازه بزرگ نباشد. وقتی که رئال مادرید ۹۵ میلیون یورو برای کریستیانو رونالدو یا ۱۰۰ میلیون یورو برای گرت بیل پرداخت کرد همه فکر کردند که این ارقام بسیار زیاد است، آن ها دیوانه اند!. اما امروز برای کسی مانند آلوارو موراتا و روملو لوکاکو ۸۰ میلیون یورو پرداخت می شود. صادقانه بگویم، فکر می کنم که باید قبل از این که افزایش قیمت به این شکل رخ دهد هوشمندانه بازیکن خرید، همان کاری که پی اس جی با نیمار و امباپه کرد. اکنون نقل و انتقالات برای همه گران شده اند اما آن ها دو بازیکن کلاس جهانی با قراردادهایی چهار ساله دارند”.

نقل و انتقالات فوتبال

انتقال نیمار بازار نقل و انتقالات فوتبال را برای همه تغییر داد- بازیکنان، ایجنت ها، باشگاه ها و اسپانسرها. ناگهان مشخص شد که هیچ چیز غیرممکن نیست و وقتی که تنها چند هفته پس از ورود نیمار به پاری سن ژرمن، کیلیان امباپه نیز به این تیم پیوست، مشخص گردید که بازی نخبگان برای همیشه تغییر کرده است. انتقال قرضی اولیه امباپه از موناکو به سران باشگاه پاری سن ژرمن کمک کرد که بر موانع قانون مالی فیفا غلبه کنند و اکنون این انتقال را با رقم ۱۶۶ میلیون پوند (۲۱۶ میلیون دلار) دائمی کرده اند. این تنها یکی از تاثیرات انتقال نیمار به فرانسه بود: صاحبان بازیکنان پرطرفدار اکنون دلیلی برای درخواست رقم های بالا دارند.

از روزی که نیمار پای قرارداد با پاری سن ژرمن را امضا کرد نقل و انتقالات باورنکردنی رخ داده است. بارسلونا با انتقال ۹۶.۷ میلیون پوندی (۱۲۵ میلیون دلار) عثمان دمبله از بروسیا دروتموند و سپس انتقال ۱۰۶ میلیون پوندی (۱۳۸میلیون دلار) فیلیپ کوتینیو از لیورپول سعی کرد که جای خالی نیمار را در تیمش پر کند. در نمونه هایی دیگر، ویرژیل ون دایک با انتقال ۷۵ میلیون پوندی (۹۷.۴ میلیون دلار) از ساوتهمپتون به لیورپول رکورد گران قیمت ترین مدافع تاریخ فوتبال را شکست و آیمریک لاپورته فرانسوی نیز که هنوز یک بازی ملی نیز برای تیم ملی کشورش انجام نداده با قراردادی به ارزش ۵۷.۲ میلیون پوند (۷۴.۳ میلیون دلار) از اتلتیک بیلبائو به منچسترسیتی پیوست.

نقل و انتقالات فوتبال

سیف روبی یکی از موثرترین ایجنت ها در لیگ برتر انگلیس بوده که نقل و انتقالات بزرگی را رقم زده و به بازیکنان بسیاری در این حوزه مشاوره داده است. وی در مورد تاثیر انتقال نیمار بر دنیای فوتبال چنین گفته است:”باید به یاد داشته باشیم که نیمار در سطح بسیار بالایی بازی می کند. شخصاً فکر می کنم که در حدود ۱۵۰ میلیون پوند بسیار مناسب تر بود اما باید مسایل تجاری را در نظر گرفت که در نقل و انتقالات فوتبالی مانند مورد نیمار به میان می آید. پس اگر پی اس جی باشید و اسپانسر شما نایکی باشد، نیمار نیز با نایکی قرارداد خواهد بست. این بخش بزرگی از مسئله خواهد بود زمانی که پای میز مذاکره می نشینید. در شرایطی شبیه این، خود بازیکن نیز قدرت بسیار زیادی دارد. اما این ها نقل و انتقالات بسیار نادری هستند زیرا تنها یک درصد بازیکنان در چنین سطح بالایی قرار دارند. همچنین در قرارداد نیمار بند فسخ قرارداد وجود داشت که برای اتفاق افتادن این نقل و انتقال بسیار مهم بود”.

نقل و انتقالات فوتبال

وی می افزاید:” کاری که چنین نقل و انتقالاتی انجام می دهند این است که ارزش بازیکنان را در جاهای دیگر بازار خرید و فروش بازیکن بالا می برند. بازیکنی که قبلاً ۳۰ تا ۴۰ میلیون پوند ارزش گذاری شده بود به یکباره به یک بازیکن ۶۰، ۷۰ یا ۸۰ میلیون پوندی تبدیل می شود. اگر شما صاحب بازیکنی باشید که فصل بسیار خوبی را سپری کرده است می دانید که می توانید از این موضوع بهترین بهره مالی را ببرید”.

نیمار به عنوان چهره جدید باشگاه پاری سن ژرمن باعث شد که سطح مالی و شناخت بین المللی از این تیم به شکل قابل توجهی بهبود پیدا کند. قبل از انتقال نیمار تمرکز بسیار اندکی روی بخش فروش لباس بازیکنان وجود داشت. برای مثال در طول یک ماه پس از انتقال نیمار به تیم فرانسوی، بیش از ۱۲۰.۰۰۰ لباس او به فروش رسید که ارزشی برابر با ۷.۸ میلیون پوند (۱۰.۱ میلیون دلار) داشت. چنین ارقامی می تواند نشانه خوبی برای تاثیر مثبت یک نقل و انتقال بزرگ بر روی درآمد باشگاه دارد اما نمی توان ضرورتاً آن را در درازمدت باارزش دانست.

نقل و انتقالات فوتبال

دن پلاملی، استاد مدیریت تجاری ورزشی در دانشگاه شفیلد هالام در این باره چنین می گوید:” مدت زمان زیادی طول می کشد تا این سرمایه گذاری بازگشت داشته باشد. شاید سه، چهار و یا حتی پنج سال طول بکشد تا ارزش واقعی داشتن او به عنوان بخشی از برند باشگاه مشخص شود. در میدان، راه های مشخصی مبنی بر تاثیر او برای بدست آوردن پول برای باشگاه وجود دارد اما به طور کلی برای مشخص شدن این موضوع به زمان زیادی نیاز است”.

سال اول بازی در پاری سن ژرمن برای نیمار سال خوبی بود زیرا وی در ۳۰ بازی خود در تمام رقابت ها موفق به زدن ۲۸ گل و دادن ۱۶ پاس گل شد. پی اس جی بار دیگر قهرمان لیگ دسته اول فراانسه لوشامپیونا شد و جام حذفی و سوپرجام را نیز از آنِ خود کرد. در اینستاگرام، توییتر و فیسبوک، تعداد فالوورهای پی اس جی در انتهاب فصل ۲۰۱۶-۲۰۱۷ روی هم رفته ۳۸.۱ میلیون نفر بود و با امضای قرارداد نیمار ۵.۳ میلیون فالوور به این تعداد افزوده شد. اکنون که یک سال از انتقال نیمار به باشگاه پاریسی می گذرد در هر سه رسانه اجتماعی مذکور تعداد فالوورها ۱۱.۸ میلیون نفر افزایش یافته است.

نقل و انتقالات فوتبال

باید توجه داشت که نیمار خود نیز ۱۶۵ میلیون فالوور داشته و طرفداران او که از محصولات و برندهای مورد حمایت او استفاده می کنند نیز تعداد قابل توجهی را شامل می شود. پلاملی در این باره چنین می گوید:” در مقیاس داخلی، پی اس جی بسیار موفق عمل کرده است اما به این نکته نیز واقفیم که آن ها باید در اروپا نیز بهتر عمل کنند و هنوز لیگ قهرمانان را هدف خود می دانند. با خرید بازیکنان سوپراستاری مانند نیمار، پی اس جی امیدوار است که بتواند به بخشی از مخاطبان بین المللی فوتبال دست یابد که تا پیش از این دور از دسترس بودند”. اما انتقا نیمار آنطور که انتظار می رفت مخاطبان برزیلی فوتبال را تحت تاثیر قرار نداد هر چند این انتقال بحث برانگیز برای مدت ها در رأس خبرهای ورزشی بین المللی قرار داشت و بسیاری را در سراسر جهان در بهت و حیرت فرو برد. آن ها تنها زمانی که در فوریه گذشته نیمار مصدوم شد و برای طی کردن دوران ریکاوری به بلو هوریزنته بازگشت.

نقل و انتقالات فوتبال

اما آینده بازار نقل و انتقالات فوتبالی چگونه خواهد بود؟ کدام بازیکن بار دیگر رکورد نقل و انتقالات را خواهد شکست؟ آیا باز هم پای نیمار در انتقال بزرگ فوتبال در میان خواهد بود. در یک سال گذشته همواره این شایعه وجود داشت که نیمار به رئال مادرید خواهد پیوست و در ماه جولای سران رئال مادرید ناگزیر شدند که خبر پیشنهاد ۳۰۲ میلیون یورویی خود به این بازیکن را رد کنند.

نقل و انتقالات فوتبال

در حالی که هفته گذشته رونالدو با رقم ۹۹.۲ میلیون پوند (۱۲۹ میلیون دلار) به یوونتوس پیوست اکنون شرایط برای یک انتقال کهکشانی دیگر وجود دارد. اگر نیمار نقشی در این انتقال بزرگ نداشته باشد، شاید یک مهاجم سرشناس دیگر بمب نقل و انتقالات در روزهای کم باقیمانده باشد. امباپه و ادن هازارد کاندیدهای این انتقال کهکشانی هستند اما چلسی برای فروش ستاره بلژیکی خود رقم خیره کننده ۲۰۰ میلیون پوند را درخواست کرده است.

نقل و انتقالات فوتبال

پلاملی می گوید:” انتقال نیمار همه را شگفت زده کرد و این رقم بسیار بالاتر از رقم های معمول بود. با این وجود هنوز هم استعدادهایی در همین سطح مانند گذشته وجود دارد. در شرایط کنونی اما بازیکنی مانند رونالدو نیز با قیمت نزدیک به ۱۰۰ میلیون پوند خریداری شد. آیا در آینده ای نزدیک یک بازیکن ۲۰۰ میلیون پوندی را خواهیم دید؟ من در این باره مطمئن نیستم. جالب است که می بینیم چلسی بر روی هازارد ۲۰۰ میلیون پوند قیمت گذاشته است اما دلیل این قیمت گذاری این است که نیمار با آن قیمت فروخته شد. در نهایت همه چیز به عرضه و تقاضا بازمی گردد. رئال مادرید برای خرید آن بازیکن چقدر بی تاب است و آیا سرمایه این کار را بدست می آورد؟ اگر آن ها بتوانند چنین کاری بکنند شاید بار دیگر شاهد چنین نقل و انتقالی باشیم. شاید این قضیه اتفاق بیفتد”.

کولیندا گرابار کیتاروویچ ؛ رییس جمهور، زبانشناس و فوتبالدوست کرواتی که محبوب جهانیان شد

۶ بازیکن برتر و افسانه ای تاریخ فوتبال که هیچگاه در جام جهانی بازی نکردند

کریستیانو رونالدو؛ حقایقی جالب در مورد زندگی شخصی مشهورترین فوتبالیست معاصر

کتاب‌های فوتبالی: «از فوتبال و فاشیسم» تا «ناگفته های مایلی کهن»

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود