ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پهپاد
تکنولوژی

استفاده از پهپادهای خودران برای متفرق کردن پرنده های اطراف فرودگاه

معمولاً اجازه پرواز پهپاد در نزدیکی فرودگاه ها داده نمی شود. اما می توان از این تجهیزات برای دور کردن پرندگان از هواپیماهای مسافربری بهره برد. به این منظور کنترل پهپاد به صورت دستی ممکن ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ | ۰۸:۳۰

معمولاً اجازه پرواز پهپاد در نزدیکی فرودگاه ها داده نمی شود. اما می توان از این تجهیزات برای دور کردن پرندگان از هواپیماهای مسافربری بهره برد.

به این منظور کنترل پهپاد به صورت دستی ممکن است غیر قابل اعتماد باشد. در این صورت حتی ممکن است دسته های پرندگان متفرق شده و کنترل آنها پیچیده تر از پیش شود. برای حل این مشکل محققان الگوریتمی را توسعه داده اند که برای متفرق کردن پرندگان از محیط فرودگاه ها کاربرد دارد.

ایده اولیه این محققان از حادثه ای سرچشمه گرفت که در سال 2009 برای پرواز شماره 1549 یو اس ایر ویز در رودخانه هادسون نیویورک اتفاق افتاد. در این حادثه که اتفاقاً فیلم سالی نیز بر اساس آن ساخته شده، به دلیل برخورد دسته ای از غازها به موتور، هواپیما با مشکل مواجه شد. بنا بر گزارش ها تنها دلیلی که هواپیما سقوط نکرد به مهارت خلبان مرتبط بود که توانست به خوبی روی رودخانه هادسون فرود آید و جان مسافران را نجات دهد.

پهپاد

«سون جو چونگ» مدیر تیم توسعه دهنده این فناوری می گوید:

«این باعث شد با خود فکر کنم که شاید اتفاق بعدی به خوبی و خوشی تمام نشود. به همین دلیل شروع به جستجوی روشی برای حفاظت از فضای هوایی [در اطراف فرودگاه ها] در مقابل پرنده ها از طریق تحقیقات در حوزه خود مختاری و رباتیک کردم».

به این منظور محققان تحرک گله ها را مطالعه کردند. به عنوان نمونه بررسی کردند که دسته های پرندگان چگونه شکل می گیرند و چطور پرندگان در کناره های دسته به تهدیدات واکنش نشان می دهند. سپس بر اساس این اطلاعات مدل های ریاضی ایجاد شدند.

در مطالعات مشخص شد در صورتی که پرنده هایی که در کناره های دسته پرواز می کنند، تهدیدی خارجی را احساس کنند، مسیر خود را تغییر می دهند و این واکنش روی پرنده های کناری آنها اثر می گذارد. اما اگر تهدید بسیار نزدیک باشد و سریع اتفاق افتد، به جای این عکس العمل، پرنده ها پراکنده می شوند. این گروه در نهایت هنگامی که الگوریتم های طراحی شده برای گله گوسفندان را تغییر دادند، این موارد را نیز در نظر گرفتند.

الگوریتم مورد بحث در فرودگاهی در کره جنوبی با موفقیت آزمایش شد و محققان دریافتند که تنها با یک پهپاد می توان ده ها پرنده را از فضای فرودگاه دور نگه داشت. اکنون پژوهشگران باید روشی برای گسترش این پروژه جهت استفاده چندین پهپاد در فرودگاه ها بیابند.

 

تماشا کنید: انجام عملیات های مراقبتی در فضاهای بسته با پهپاد های خودران ممکن شد

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی