ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نور آبی
علمی

پژوهشگران از نور آبی و مضرات آن برای چشم می‌گویند

در دنیای متصل امروزی، تمام روز نور آبی به چشم‌های ما تابانده می‌شود و راه گریزی از آن نیست. تلویزیون، موبایل، کامپیوتر و تبلت‌ها ریتم‌های شبانه‌روزی ما را شدیدا تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهند و حالا ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۵:۰۰

در دنیای متصل امروزی، تمام روز نور آبی به چشم‌های ما تابانده می‌شود و راه گریزی از آن نیست. تلویزیون، موبایل، کامپیوتر و تبلت‌ها ریتم‌های شبانه‌روزی ما را شدیدا تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهند و حالا مشخص شده که نور ساطع شده از نمایشگرها تا چه حد می‌تواند روی سلامت چشم هم تاثیر بگذارد.

آجیت کاروناراتنه یکی از پژوهشگرانی که روی تاثیر نور آبی روی چشم انسان کار می‌کند می‌گوید: «ما مدام تحت تاثیر نور آبی قرار می‌گیریم و قرنیه و عدسی چشم نمی‌تواند آن را بلوکه کند یا بازتاب دهد.»

بینایی ما روی مولکول‌های شبکیه استوار است. شبکیه نور را دریافت و آن را تبدیل به سیگنال می‌کند تا به مغز بفرستد. کاروناراتنه می‌گوید: «اگر می‌خواهید بینایی خود را حفظ کنید نیازمند مولکول‌های شبکیه هستید. گیرنده‌های نوری که در چشم تولید می‌شوند بدون شبکیه کاربردی ندارند.»

نور آبی

حال پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد در حضور نور آبی، شبکیه می‌تواند با بدن مخالفت کند و موادی شیمیایی بسازد که سلول‌های گیرنده نوری را از بین می‌برد. کاسون راتنایاکه، دیگر پژوهشگر این پروژه می‌گوید: «نور آبی سمی است. اگر نور آبی را روی شبکیه بتابانید، شبکیه سلول‌های گیرنده نور را از بین می‌برد. سلول‌های گیرنده نور بازتولید نمی‌شوند، وقتی از بین بروند، کامل از بین رفته‌اند.»

مشخص نیست که پیامد استفاده مداوم و پیاپی از دستگاه‌هایی که نمایشگر دارند چه خواهد بود اما قدم بعدی پژوهشگران این است که میزان نور آبی ساطع شده از موبایل‌ها، تبلت‌ها و دیگر دستگاه‌ها را اندازه بگیرند تا متوجه شوند هر کدام چه میزان آسیبی به چشم انسان وارد می‌کند.

جان پایتون یکی دیگر از پژوهشگرانی است که روی این پروژه کار کرده. او می‌گوید: «اگر شما به میزان نوری که از تلفن همراهتان سطاع می‌شود نگاه کنید، شاید مناسب نباشد اما قابل تحمل است. بعضی شرکت‌های سازنده موبایل فیلترهای ضد نور آبی به نمایشگرها اضافه می‌کنند که فکر می‌کنم فکر خوبی است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی