ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تقارن بارش شهابی برساووشی با ماه نو؛ رصد شهاب باران امسال راحت تر از گذشته

بارش شهابی برساووشی هر سال چشمان عده زیادی از علاقه مندان را به آسمان می دوزد و مناظر زیبایی را پدید می آورد. امسال نیز مانند سال های گذشته منتظر این رویداد نجومی زیبا هستیم؛ ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۸:۲۰

بارش شهابی برساووشی هر سال چشمان عده زیادی از علاقه مندان را به آسمان می دوزد و مناظر زیبایی را پدید می آورد. امسال نیز مانند سال های گذشته منتظر این رویداد نجومی زیبا هستیم؛ با این تفاوت که امسال بر خلاف سال قبل، آلودگی نوری ماه بسیار ناچیز بوده (ماه نو) و امکان رصد شهاب های کم نورتر نیز فراهم خواهد بود.

امسال انتظار رؤیت بین 60 تا 70 شهاب در ساعت را برای مناطق مناسب رصدی داریم

بر اساس پیش بینی ها، آهنگ ساعتی سرسویی (ZHR) بارش شهابی امسال در زمان اوج، بالای 100 شهاب است که به معنی امکان مشاهده بیش از 100 شهاب در هر ساعت با چشم غیر مسلح (در کل پهنه آسمان) خواهد بود. البته با در نظر گرفتن عواملی مانند آلودگی نوری، ناهمواری های اطراف، گرد و غبار و سایر شرایط تأثیرگذار، انتظار رؤیت بین 60 تا 70 شهاب در ساعت را برای مناطق مناسب رصدی داریم.

بارش شهابی برساووشی هر سال در تاریخ ثابتی روی می دهد که اوج آن بین روزهای 21 و 22 مرداد بوده و گروه زیادی از منجمان را برای رصد به دل بیابان ها و فراز کوه ها (برای حداقل کردن آلودگی نوری و دسترسی به آسمانی صاف) می کشاند. لازم به ذکر است که علت نام گذاری بارش شهابی برساووشی، قرارگیری کانون بارش در صورت فلکی برساووش است که از دید راصد، به نظر می رسد شهاب ها از این صورت فلکی خارج می شوند.

بارش شهابی

جالب است بدانید که علت بروز بارش شهابی مذکور، عبور زمین از بقایای دنباله دار سوئیفت-تاتل است که هر 133 سال یک بار از مدار زمین عبور می کند و مواد باقی مانده از آن شامل غبار، سنگ و یخ، در زمان گذر زمین از میان آنها به صورت شهاب در آسمان پدیدار می شوند. این دنباله دار آخرین بار سال 1992 میلادی از مدار زمین عبور کرد.

پیشنهاد می کنیم در صورت امکان، طی هفته جاری حداقل یک شب (ترجیحاً 21 یا 22 مرداد) را به رصد بارش شهابی برساووشی اختصاص دهید و برای مشاهده آن، تا جای ممکن از شهرها فاصله گرفته و به ارتفاعات یا بیابان ها (البته با در نظر گرفتن شرایط ایمنی) بروید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی