ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

Mazda-LOGO (1)
خودرو

از اتهام تا انکار؛ دومینوی تقلب در اعلام میزان مصرف سوخت و آلایندگی به مزدا رسید

در سال های گذشته گاه و بیگاه اخباری مبنی بر تقلب خودروسازان به گوش رسیده است. تقلب فولکس واگن در اعلام میزان گازهای آلاینده بزرگ ترین رسوایی در این زمینه بود که در سال 2015 ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۶:۳۰

در سال های گذشته گاه و بیگاه اخباری مبنی بر تقلب خودروسازان به گوش رسیده است. تقلب فولکس واگن در اعلام میزان گازهای آلاینده بزرگ ترین رسوایی در این زمینه بود که در سال 2015 دامنگیر این شرکت آلمانی شده و ضرر و زیان های زیادی به آن تحمیل کرد.

یک سال بعد نوبت میتسوبیشی و سوزوکی بود. این دو خودروساز ژاپنی نیز به دستکاری نتایج مصرف سوخت و میزان گازهای خروجی متهم شدند. اوضاع برای میتسوبیشی آنقدر وخیم شد که در نهایت این شرکت با سابقه چاره ای جز پیوستن به گروه رنو نیسان پیدا نکرد.

اوضاع برای دیگر خودروسازان ژاپنی چندان خوب پیش نرفت، چرا که سوبارو و اخیرا نیسان نیز پذیرفتند که در تست های خود تقلب نموده و یا به عبارت بهتر مرتکب اشتباه شده اند.

حال خبر می رسد که تست های مزدا نیز دارای ابهاماتی بوده و احتمالا محصولات این شرکت خوشنام ژاپنی نیز در شرایط واقعی پر مصرف تر بوده و گازهای آلاینده بیشتری وارد جو می کنند.

بر این اساس نشریه Nikkei Asian Review ادعا کرده که برخی از تست های کنترل کیفی انجام شده بر روی مدل های جدید درست نبوده و نتایج حاصله دور از واقعیت هستند.

تنها ساعاتی پس از انتشار این خبر در نشریه مذکور، مزدا با صدور بیانیه ای واکنش نشان داده و اتهامات مطرح شده را رد کرده است. البته در این بین مزدا پذیرفته که اشتباهاتی رخ داده است.

mazda-logo

برای رفع ابهام، این شرکت ژاپنی گزارشی را در اختیار وزارت گردشگری، حمل و نقل، زیرساخت ها و اراضی ژاپن (MLIT) قرار داده و به تشریح جزئیات تست مصرف سوخت و آلایندگی خودروها بر اساس استانداردهای JC08 و WLTC2 پرداخته است.

آنطور که نتایج این گزارش حکایت دارد، هیچ "شیوه نادرست یا دستکاری داده" در فرایندهای مربوط به تست رخ نداده و همه چیز طبق استانداردهای لازم پیش رفته است.

با وجود این مزدا در تحقیقات داخلی خود در 72 دستگاه از 1472 خودروی ارزیابی شده خطاهایی جزئی کشف کرده که آن هم یا به دلیل برنامه ریزی نادرست سیستم بوده یا اشتباه بازرس های مربوطه.

به منظور حصول اطمینان بیشتر مزدا تست های مربوط به مصرف سوخت و آلایندگی را مجدد تکرار کرده و آن را با ارقام اعلام شده تطبیق داده است. همچنین برای جلوگیری از وقوع هر گونه خطا یا اشتباه احتمالی، این کمپانی تصمیم گرفته سیستم های خود را بروزآوری کرده و از تعداد کارمندان بیشتری در بخش بازرسی داده استفاده کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی