ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سربازی در شرکتهای دانش بنیان
تکنولوژی

بسوی بهبود خدمت نظام وظیفه؛ گذران سربازی در شرکتهای دانش‌بنیان در مرحله آزمایشی

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به افزایش سطح تحصیلات کارکنان وظیفه خبر داده که رویکرد جدیدی برای خدمت سربازی در نظر گرفته شده که به موجب آن سربازان در ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۰

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به افزایش سطح تحصیلات کارکنان وظیفه خبر داده که رویکرد جدیدی برای خدمت سربازی در نظر گرفته شده که به موجب آن سربازان در شرکت‌های دانش بنیان خدمت خود را انجام دهند. این طرح جدید بر اساس توافق نامه با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مطرح و به گفته او به مرحله اجرا درآمده است.

سربازی در شرکتهای دانش بنیان

سردار «موسی کمالی» در نشست خبری تسهیلات سربازی افراد فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان، با بیان این مطلب که در بحث تأمین نیروهای مسلح به طور کلی دو مدل حرفه ای و مردمی وجود دارد به شرح جزییات بیشتری از این ماجرا پرداخت. کمالی در این نشست اعلام داشت که به موجب قانون ۵۰ درصد از نیروی انسانی مورد نیاز توسط سربازان تامین شود:

«براساس اصل ۱۴۷ قانون اساسی نیروهای مسلح در زمان صلح مجاز هستند در زمینه های مختلف از جمله آموزشی، تولیدی، پژوهشی به کمک جامعه بشتابند و در حال حاضر با ۱۵۰ دستگاه غیرنظامی در راستای محرومیت زدایی در قالب تأمین هیئت علمی، سرباز معلم و یا در بحث تولید در قالب سرباز سازندگی همکاری داشته است. بهره مندی از استعدادهای برتر و نخبه در پروژه های تحقیقاتی مربوط به مسائل دفاعی و امنیتی امری متداول بوده است اما در سال های اخیر با توجه به افزایش سطح تحصیلات کارکنان وظیفه و مطرح شدن فناوری های نوین چند رویکرد جدید از جمله بحث شرکتهای دانش بنیان با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  وارد خدمت سربازی شده است.»

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح تاکید داشت که این همکاری‌ها باعث می‌شود که سربازان نخبه به بخش خصوصی وارد شوند و همچنین سربازان تحصیلکرده دانشگاهی که تخصص لازم ندارند می‌توانند با ورود به شرکت‌های دانش بنیان، از تخصص‌های مورد نیاز برای آینده کشور بهره‌مند شوند:

«این مرحله در حال حاضر در حالت  آزمایشی بوده و در صورت مثبت بودن نتایج آن و اجازه مقام معظم رهبری گسترش پیدا خواهد کرد. توجه به شرکتهای دانش بنیان در خدمت سربازی رویکرد جدیدی به منظور بهره گیری از توان داخلی کشور است و قرار نیست هیچ خدشه ای به اصل سربازی وارد کند. خدمت نظام وظیفه مسیر خود را همچون گذشته ادامه خواهد داد و مسائل مطرح شده در گوشه و کنار صرفاً اظهارنظرهای شخصی است.»

سربازی در شرکتهای دانش بنیان

مشخص نیست که این همکاری و طرح سربازی نوین دقیقا از چه زمانی از حالت آزمایشی خود خارج می‌شود و عموم مردم می‌توانند به این مورد دست پیدا کنند اما آنطور که به نظر می‌رسد، معاونت علمی ریاست جمهوری و ستاد کل نیروهای مسلح برنامه‌هایی برای بهبود خدمت سربازی در آینده دارند تا این دوران تبدیل به دوره‌ای تخصصی و کارورزی برای سربازان تحصیلکرده شود.

گفتنیست در چند سال گذشته، بنیاد ملی نخبگان شرایط انجام خدمت وظیفه تخصصی برای افراد تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان (مانند برگزیدگان المپیادها، برگزیدگان کنکور وغیره) را فراهم کرده بود و حالا شیوه نامه‌ای با عنوان «شیوه نامه بهره مندی دانش آموختگان فناور از تسهیلات خدمت نظام وظیفه تخصصی» تدوین شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • aqamorisny
    aqamorisny | ۲۲ مرداد ۱۳۹۷

    سربازی = الافی יִ

مطالب پیشنهادی