ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

زفیر
تکنولوژی

هواپیمای خورشیدی زفیر رکورد طولانی ترین پرواز را شکست

هواپیمای مبتنی بر انرژی خورشیدی ایرباس رکورد طولانی ترین پرواز بدون توقف را شکست. هواپیمای زِفیر اس ( Zephyr S ) در 11 جولای (20 تیر ماه) از باند فرودگاهی در آریزونا برخواست و به مدت 25 ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۹:۳۰

هواپیمای مبتنی بر انرژی خورشیدی ایرباس رکورد طولانی ترین پرواز بدون توقف را شکست.

هواپیمای زِفیر اس ( Zephyr S ) در 11 جولای (20 تیر ماه) از باند فرودگاهی در آریزونا برخواست و به مدت 25 روز و 23 ساعت و 57 دقیقه به پرواز ادامه داد. سال ها پیش نسخه اولیه ای از زفیر اس توانسته بود به مدت 11 روز به پرواز مستمر ادامه دهد.

زفیر اس به پنل های خورشیدی مجهز شده که انرژی مورد نیاز برای چرخش دو موتور آن را فراهم می کنند. در شب ها نیز از انرژی ذخیره شده در باتری ها استفاده می شود. به این ترتیب این هواپیمای بدون سرنشین برای پرواز تنها به نور خورشید وابسته است.

زفیر

بنا بر گزارش ایرباس زفیر اس به ارتفاع 70 هزار پایی دست یافته؛ میزانی که بالاتر از ارتفاع معمول ترافیک هوایی است. تنها هواپیمای غیر نظامی که در چنین ارتفاعی پرواز می کرد کنکورد بود و البته در بین هواپیماهای غیر نظامی هم تنها U2 و SR-71 Blackbird امکان پرواز در این ارتفاع را داشتند.

طول دو بال زفیر اس در مجموع 25 متر است. این هواپیما کمتر از 75 کیلوگرم وزن دارد و می تواند تا 5 برابر وزن خود را حمل کند. هواپیمای خورشیدی ایرباس در کارخانه ای در فارنبورو انگلستان ساخته شده و از فیبرهایی به نازکی موی انسان تشکیل شده است.

زفیر اس به گونه ای طراحی شده که برای مدت طولانی به پرواز ادامه دهد و در آینده هدف این است که برای ماه ها در آسمان باقی بماند. به همین دلیل ایرباس از آن با عنوان «نه کاملاً هواپیما و نه کاملاً ماهواره» یاد می کند و در واقع لقب «شبه ماهواره» را به زفیر اس داده است.

زفیر

زفیر قرار است برای شرکت ها خدمات ماهواره ای را با قیمت ارسال ارزان تر نسبت به دیگر گزینه های فضایی فراهم کند. اولین مشتری نیز از همین حالا مشخص است: وزارت دفاع بریتانیا.

بنا بر اعلام ایرباس، این هواپیمای خورشیدی می تواند در زمینه های متنوعی از جمله مأموریت های شناسایی، نظارت دریایی، مأموریت های گشت مرزی، ارتباطات، مدیریت بحران ها، امداد، نظارت بر آتش سوزی های گسترده و نشتی نفت کاربرد داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • SpiXy
    SpiXy | ۲۴ مرداد ۱۳۹۷

    جالبه؟

مطالب پیشنهادی