ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رادیولوژیست‌
تکنولوژی

مخمر پوشیدنی محققان ایرانی از آسیب های اشعه ایکس جلوگیری می کند

میزان تابش اسکنر اشعه ایکس برای بیمارانی که گاهی در معرض آن قرار می‌گیرند، چندان مضر نیست اما خطرات آن متوجه رادیولوژیست‌ هایی است که هر روز در معرض آن هستند. معمولا برای کاهش این ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۸:۰۰

میزان تابش اسکنر اشعه ایکس برای بیمارانی که گاهی در معرض آن قرار می‌گیرند، چندان مضر نیست اما خطرات آن متوجه رادیولوژیست‌ هایی است که هر روز در معرض آن هستند.
معمولا برای کاهش این خطرات لایه‌های محافظتی روی اسکنرها نصب می شود که کارایی آنها کامل نیست، حالا اما محققان ایرانی دانشگاه Purdue با استفاده از کلونی‌ های مخمر ابزار زنده‌ ای را برای رادیولوژیست ها طراحی کرده‌اند که روی لباس آنها قرار گرفته و میزان تابش اشعه ایکس را مشخص می کند.

در حال حاضر رادیولوژیست ها برای اندازه گیری میزان تشعشعات دریافتی ابزارهایی به نام «دزیمتر» یا «تابش سنج» را روی نقاط مختلفی از لباسشان نصب می کنند. «بابک ضیایی»، از محققان این پروژه درباره تفاوت دستاورد جدیدشان با سیستم فعلی می گوید:

 تابش سنج های فعلی باید به مدت یک یا دو ماه پوشیده شده و سپس برای اندازه گیری به کمپانی سازنده ارسال شوند. کمپانی هم بعد از چند هفته نتیجه را به بیمارستان اعلام می کند و این در حالی است که ابزار ما نتایج را به صورت آنی و با هزینه ای اندک مشخص می کند.

رادیولوژیست‌
رحیم رحیمی (سمت چپ)

در این طرح کلونی مخمر در بسته کوچکی از کاغذ فریزر، آلومینیوم و نوار قرار گرفته و حین استفاده از اسکنر اشعه ایکس در لباس فرد قرار می گیرد.

در مرحله بعد سطح تشعشعات دریافتی از طریق شمارش میزان مخمرهای از بین رفته اندازه گیری می شود. «رحیم رحیمی»، از نویسندگان این مقاله می گوید:

برای تعیین صدمات تابش اشعه ایکس تغییر خواص الکتریکی مخمر را بررسی می کنیم. کاهش اندک رسانایی الکتریکی در طول زمان نشان دهنده صدمات بیشتر است.

محققان این پروژه تاکید کرده اند که کلونی مخمر علی رغم افزایش سرعت اندازه گیری و کاهش هزینه ها دقتی در حد سیستم های دیگر داشته و تابش های در حد یک میلی راد هم اندازه گیری می کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی