ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

هوش مصنوعی
تکنولوژی

هوش مصنوعی حالا طراح بدافزارها را هم شناسایی می کند

اغلب برنامه نویس ها در نحوه طراحی الگوریتم ها و ماژول های کد سبک خاص خود را دارند اما شناسایی برنامه نویس از طریق این الگوها با توجه به خطوط کد فراوان کار چندان ساده ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۰

اغلب برنامه نویس ها در نحوه طراحی الگوریتم ها و ماژول های کد سبک خاص خود را دارند اما شناسایی برنامه نویس از طریق این الگوها با توجه به خطوط کد فراوان کار چندان ساده ای نیست.

اخیرا محققان سیستم یادگیری ماشینی را توسعه داده اند که می تواند از طریق کد خام منبع یا نسخه کامپایل شده برنامه نویس را شناسایی کند. در این رویکرد مثال هایی از کدهای هر برنامه نویس به الگوریتم آموزش داده شده و الگوهای مشترک در آنها مشخص می شود؛ بدین ترتیب الگوریتم می تواند کدهای یک برنامه نویس خاص را از میان نمونه های مختلف شناسایی کند.

مزیت این سیستم هوش مصنوعی در عدم نیاز به مثال های فراوان است چرا که الگوریتم به خوبی توسط قطعه کدهای کوتاه هم آموزش می بیند. در تستی که با استفاده از Code Jam گوگل صورت گرفته ۴۸۰۰ قطعه کد از ۶۰۰ برنامه نویس مختلف در این سیستم تست شده و الگوریتم مذکور در ۸۳ موارد برنامه نویس را به درستی شناسایی کرده است. هوش مصنوعیبا توجه به افزایش میزان حملات سایبری و خسارت فراوانی که به بار می آورند توسعه چنین فناوری هایی می تواند به شناسایی سریع و دقیق مجرمان منجر شود، به ویژه زمانی که مهاجمان سعی در جعل هویت افراد دیگری دارند. از سوی دیگر این فناوری با تشخیص شباهت های غیرعادی در میان دو یا چند کد برنامه در مواردی نظیر شناسایی کپی برداری غیر مجاز و نقض قانون کپی رایت نیز کاربرد خواهد داشت.

این برنامه نکات جالبی دیگری را هم مشخص کرده برای مثال ۹۰ درصد مواقع به درستی برنامه نویس های چینی را از کانادایی تمیز داده است . علاوه بر این محققان پی برده اند که شناسایی برنامه نویسان با تجربه از تازه کارها ساده تر است و از آنجایی که اغلب بدافزارها توسط کدنویس های مجرب نوشته می شود این مساله مزیت مهمی به شمار می رود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی