ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پزشکان فراری از کارتخوان
تکنولوژی

کاربران شبکه‌های اجتماعی پزشکان فراری از کارت‌خوان را هدف گرفتند

بیش از نصف بودجه دولت باید از طریق اخذ مالیات به منظور توسعه و اداره کشور تامین شود. همین جمله کافیست تا بفهمیم مالیات دادن تا چه حد مهم است و زمانی که در فضای ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۳:۳۰

بیش از نصف بودجه دولت باید از طریق اخذ مالیات به منظور توسعه و اداره کشور تامین شود. همین جمله کافیست تا بفهمیم مالیات دادن تا چه حد مهم است و زمانی که در فضای مجازی موضوعی درباره فرار مالیاتی یک پزشک مطرح می‌شود، موجی را علیه پزشکانی که تخلف مالیاتی انجام می‌دهند را راه می‌اندازد. در روزهای گذشته هشتگ#پزشک_فراری_از_کارتخوان در توییتر فارسی داغ شده و موضوع به پزشکانی برمی‌گردد که در مطب خود دستگاه کارتخوان ندارند تا تراکنشات مالی خود را کمتر جلوه داده و کمتر مالیات دهند.

پزشکان فراری از کارتخوان

جمله «نقدی پرداخت کنید کارتخوان خراب است.» بارها و بارها در آرایشگاه‌های معروف زنانه، رستوران‌های بزرگ و پر مشتری و مطب پزشکان و البته طلافروشی‌ها بیشتر از همه شنیده می‌شود. در همه جای دنیا فرار مالیاتی وجود دارد و این مساله در ایران تازگی ندارد اما مشکل اصلی اینجاست که سازمان امور مالیاتی کشور با وجود هشدارها و گوشزدهای مختلف، کاری از پیش نمی‌برد و تبدیل به شعارخانه‌‌ای شده که عمل در آن معنا ندارد.

امروزه مساله‌ای داغ شده در بین کاربران فضای مجازی درباره پزشک فراری از کارتخوان هم شاهد حمایت‌های ضمنی وزارت بهداشت پیرامون این شخص هستیم و جواب تند افکار عمومی به این حمایت، نشان می‌دهد که مردم انتظار شفافسازی بیشتری را دارند. روش‌های زیرپوستی فرار از مالیات هم این روزها کم رخ نمی‌دهد و «بهروز آقایی» کارشناس اقتصادی در گفتگو با دیجیاتو سرمایه‌گذاری‌های کلان روی برخی استارتاپ‌ها و شرکت های دانش بنیان را حاصل همین نوع از فرار می‌داند:

«گاهی با رقم‌هایی از سرمایه‌گذاری روبرو می‌شویم که با منطق حاکم در یک شرکت دانش بنیان جور در نمی‌آید و این سرمایه‌گذاری‌ها نه آنکه الزاما پول‌شویی و فرار از مالیات باشد، اما بخشی از آنها در این دسته می‌گنجند.»

پزشکان فراری از کارتخوان

آقایی ادامه می‌دهد که مالیات یک نوع هزینه اجتماعی است که اقشار مختلف در راستای بهره برداری از امکانات و منابع یک کشور موظف هستند آن را پرداخت نمایند ولی بسیاری از اقشار پردرآمد از پرداخت آن سرباز می‌زنند. او با اشاره به قشر پزشکان و موضوع مطرح شده اخیر تاکید می‌کند که این جریان بیش از چند سال است که رواج یافته و ترند شدن آن در فضای مجازی صرفا باعث شده که دوباره به این مساله نگاه شود؛ نگاهی که از نظر او مانند بسیاری از مطالب فضای مجازی لحظه‌ای بوده و نتیجه خاصی در بر نخواهد داشت:

«با این حال شاید جالب باشد که بدانید بسیاری از مراکز شیمی درمانی مدتهاست که کارتخوان را جمع کرده‌اند چرا که تراکنشات مالی شبانه روز آنها بیش از ۳۰ میلیون می‌شود. برخی فکر می‌کنند نداشتن کارتخوان مساویست با فرار مالیاتی ولی باید گفت که گاهی داشتن کارتخوان هم کار را از پیش نمی‌برد چرا که بسیاری از این دستگاه‌های پوز به نام خود پزشک یا صاحب مغازه و فروشگاه نیستند.»

پزشکان فراری از کارتخوان

به گفته آقایی بسیاری از پزشکان دستگاه‌های کارتخوان خود را به نام منشی‌هایشان گرفته‌اند تا بتوانند از زیر بار پرداخت مالیات شانه خالی کنند گرچه در این میان تراکنش‌های مشکوک به حساب منشی‌ها باعث پیگیری سازمان امور مالیاتی شده است ولی پیچیدگی‌های خاص حسابرسی به این موارد به طور حتم باعث در رفتن برخی حساب کتاب‌ها هم می‌شود، به ویژه وقتی سازمان امور مالیاتی در برابر دولت الکترونیک شدن مقاومت می‌کند:

«سازمان امور مالیاتی از معدود سازمان‌های دولتیست که به نظر می‌رسد چندان به وجهه الکترونیکی شدن اهمیت نمی‌دهد؛ در حالی که شفافسازی در این سازمان از مهم‌ترین شفافسازی‌های واجب در امورات جاری اقتصاد کشور است. دلایل عدم رغبت و تمایل این سازمان به پیوستن به جریان الکترونیکی بسیار است اما یک مورد آن به صدها ساختمان دست این سازمان برمی‌گردد که در صورت الکترونیکی شدن، ناکارآمد می‌شوند و احتمال اینکه نیروهای زیادی از کار بیکار شوند و ساختمان‌ها و املاک مختلف از دست آنها گرفته شود هم وجود دارد. این تنها یک مورد از ده‌ها مورد است و برای کنکاش بیشتر باید از خود آقایان پرسید که چرا با جریان شفافسازی چندان همسو نیستند.»

پزشکان فراری از کارتخوان

این کارشناس اقتصادی ضمن اشاره به جرم بودن مساله فرار مالیاتی، فضای مجازی را جایگاهی خوب برای بیان اظهارات بی پرده مردم می‌داند و خوش بین است که با وجود اکانت‌های رسمی مجلسیان و برخی وزرا و دیگر دولتمردان در این فضا، نقدها و اظهارات مردم بهتر از قبل شنیده شود. آقایی باور دارد که هشتگ شدن الزاما به معنای حل آن مساله نیست و پررنگ‌تر کردن موضوعات باید مستمر باشد نه آنکه در چند روز فقط فضایی مثل توییتر و اینستاگرام را اشغال کند. او به دیجیاتو می‌گوید:

«همه مردم تقاضایی مشترک دارند و اینکه همه افراد جامعه از پزشک تا بازنشسته و بازاری‌ها همه باید مالیات پرداخت کنند. وزارت بهداشت رسما اعلام کرده که پزشکانی که در سال کمتر از ۵ میلیارد تومان درآمد داشته باشند، پرونده مالیاتی آن ها رسیدگی نمی شود. پس این افرادی که از زیر بار مالیات فرار می‌کنند با رقم‌هایی بیشتر از این سروکار دارند و با یک حساب کتاب ساده می‌توان به حجم انبوه مالیات نپرداخته شده پی برد.»

پزشکان فراری از کارتخوان

او تاکید دارد که این موضوع بیشتر در مطب شهرهای بزرگ رخ می‌دهد چرا که در شهرهای کوچک و روستاها مشکلاتی از قبیل اینترنت و عدم وجود عابربانک زیاد و... وجود دارد و ضمن اینکه دکترهای کلانشهرها هستند که مبالغ هنگفتی را در سال کسب می‌کنند و دنبال فرار مالیاتی‌شان هستند. او باور دارد که بهتر است در کلانشهرها الزام برای دریافت وجه به صورت کارت وجود داشته باشد:

«بخش‌های دولتی به منظور شفافیت مالی از دستگاه کارتخوان استفاده کرده‌اند و روندی که مانع از بروز هر گونه سوءاستفاده شود را بکار می‌گیرند، چه می‌شود اگر این سیستم در وزارت بهداشت هم نهادینه شود و به تمامی پزشکان، لااقل پزشکان کلانشهرها ابلاغ شود؟ این درست که در قانون مستقیما ذکر نشده که مراکز درمانی باید از دستگاه کارتخوان استفاده کنند، اما به شفافسازی زمینه‌های مالی بارها تاکید شده و چه راهی بهتر از استفاده از دستگاه کارتخوان؟»

پزشکان فراری از کارتخوان

او در پاسخ به این سوال که سامانه‌های آنلاین نوبت دهی پزشکی هم با همین مشکل روبرو هستند و بسیاری از پزشکان به دلیل آمار واضح این سایت‌ها حاضر به همکاری با آنها نیستند نیز گفت: «این نکته را هم می‌توان به تمام ترفندهای این قشر فرهیخته از فرار مالیاتی اضافه کرد. این روزها صنایع و کسب‌وکارهای بسیاری به صورت آنلاین در آمده‌اند به جز مواردی معدود از جمله همین سامانه‌های پزشکی و یا همانطور که پیش‌تر گفتم مالیاتی. نمی‌توان در این حالت فتوای صد در صدی داد که کاسه‌ای زیر نیم کاسه است ولی این عدم تمایل را هم باید قانون جدی‌تر پیگیری کند.»

کاربران در فضای مجازی اعتراض خود را نسبت به این موضوع ابراز داشتند و هنوز هم با به کار بردن هشتگ‌های مختلف سعی در شفافسازی این موضوع لااقل در جامعه کوچک توییتر فارسی دارند؛ جامعه‌ای که شاید بتواند صدای اعتراضات به این مسائل را به دولتمردان حاضر در فضای مجازی برساند و منتظر اقدامی از سوی آنها باشد چرا که مدت‌هاست عموم شهروندان توانایی مقابله با این تخلفات و فساد‌های بزرگ را ندارند و امیدشان به دولت است؛ امیدی که کاش نمیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی