ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تعطیلی صنعت خودروسازی
خودرو

احتمال تعطیلی صنعت خودروسازی از شهریورماه

انجمن صنفی خودروسازان ایران و انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در نامه‌ای سرگشاده به وزیر صنعت اعلام کرد که در صورت عدم تامین فوری ارز، مواد اولیه داخلی مورد نیاز قطعه سازان و خودروسازان ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۵:۱۸

انجمن صنفی خودروسازان ایران و انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در نامه‌ای سرگشاده به وزیر صنعت اعلام کرد که در صورت عدم تامین فوری ارز، مواد اولیه داخلی مورد نیاز قطعه سازان و خودروسازان و سایر احتیاجات آنها، صنعت خودروسازی و قطعه سازی کشور از شهریور ماه 1397 متوقف و تولید خودرو در کشور به میزان حداقل 80 درصد کاهش خواهد یافت.

احمد نعمت بخش و مازیار بیگلو در شرایطی از لزوم تامین 3 میلیارد دلار ارز صحبت می کنند که در شرایط فعلی ظرفیت بازار ثانویه ارز برای پاسخ دهی به کلیه نیازهای ارزی صنعت گران مشخص نیست. از طرف دیگر قطعه سازان از عدم تامین ارز مورد نیاز خود در طی هفته گذشته خبر داده اند و پرداخت ما به التفاوت بین نرخ ارز 4200 تومانی و ارز 8800 تومانی بازار ثانویه نیز برای ایشان به معضلی فراگیر تبدیل شده است.

وزیر صنعت در راستای رفع مشکل در نامه به گمرکات کشور درخواست همکاری بیشتر برای ترخیص قطعات را کرده است اما در نهایت مشخص نیست که مجموع این عوامل می تواند دردی را از کشتی به گل نشسته صنعت خودروسازی کشور درمان کند یا خیر. چراکه خودروسازان و قطعه سازان علاوه بر تامین 3 میلیارد دلار ارز در خواست آزاد سازی قیمت خودرو متناسب با نرخ ارز بازار ثانویه را نیز مطرح کرده اند که از این درخواست به معنای صدور مجوز برای فروش پراید با قیمت بیش از 40 میلیون تومان یاد می‌شود.

تعطیلی صنعت خودروسازی

بنابراین سه سناریو پیش روی صنعت خودروسازی کشور قرار دارد. تامین ارز مورد نیاز و صدور مجوز فروش به نرخ آزاد که موجب رشد شدید قیمت ها و کاهش تیراژ خواهد شد اما احتمالا می تواند نجات بخش صنعت خودروسازی از شرایط فعلی باشد. حالت دوم به تامین ارز قطعه سازان و عدم صدور مجوز افزایش قیمت مربوط می‌شود که ضمن تشدید شرایط فعلی باعث ادامه حیات خودروسازان برای چند ماه می‌شود و در نهایت پاسخ منفی به هر دو درخواست که به بیکاری 550 هزار نفر در صنعت قطعه سازی و 150 هزار نفر در صنعت خودروسازی منجر می‌شود.

در این صورت سرنوشت ایران خودرو و سایپا نیز مبهم خواهد بود و می‌توان آینده‎ای همانند برند‌‎هایی نظیر ارج یا آزمایش را برای این دو شرکت متصور شد. از سوی دیگر با توقف تولید خودرو در کشور (یا کاهش 80 درصدی تیراژ) میزان عرضه و تقاضا در بازار خودرو برهم خواهد خورد که نتایج کوتاه مدت این امر افزایش شدید قیمت‌هاست و در بلند مدت نیز ممکن است برخی از نیاز های حمل و نقل کشور بی‌پاسخ بماند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • molavy
    molavy | ۲۹ مرداد ۱۳۹۷

    یعنی میشه تعطیل بشه.
    شبیه یک رویاست

  • Salar
    Salar | ۲۴ مرداد ۱۳۹۷

    بیشتر از اون کارگرهایی که بیکار میشن زنگی ادما نجات پیدا می کنه. تعداد مرگ میر این ماشینهای اشغال کم میشه. البته برا نسل اینده چون هنوز دست دومشون به این زودیا تموم نمیشه

  • Shahinbarfi
    Shahinbarfi | ۲۴ مرداد ۱۳۹۷

    به امید خدا لحظه شماری میکنم برا اون روز

  • paayaam
    paayaam | ۲۳ مرداد ۱۳۹۷

    امید به خدا که نابود میشن تنا خبر خوشحال کننده این مدته بود بعد نابودی این دو شرکت نماز شکر به همه ملت ایران واجب هست

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی