ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

داروی هوشمند MIT نقش نورافکن را برای اعمال جراحی داخلی ایفا می کند

با اینکه در عصر حاضر تکنولوژی پیشرفتی عظیم در حوزه‌ی پزشکی داشته و داروی هوشمند تقریباً بسیاری از مشکلات را حل کرده، هنوز پزشکان نمی‌توانند اتفاقاتی که داخل بدن انسان رخ می‌دهند را مشاهده کنند. اگرچه ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ | ۰۸:۳۰

با اینکه در عصر حاضر تکنولوژی پیشرفتی عظیم در حوزه‌ی پزشکی داشته و داروی هوشمند تقریباً بسیاری از مشکلات را حل کرده، هنوز پزشکان نمی‌توانند اتفاقاتی که داخل بدن انسان رخ می‌دهند را مشاهده کنند. اگرچه سی تی اسکن، کار را تا حدودی ساده‌تر کرده و می تواند نمایی از داخل بدن تهیه کند اما هنوز جراحان نمی‌توانند محل‌های مورد نظرشان را مشاهده کنند و حتی ممکن است لازم باشد یک دوربین داخل بدن بیمار کار بگذارند.

حال محققان دانشگاه MIT موفق شده‌اند داروی هوشمند جدیدی توسعه دهند که می‌تواند وارد دستگاه گوارشی بدن شده و اطلاعاتی از آن تهیه کند.

بر اساس گزارش سایت زدنت محققان این دانشگاه چندی پیش موفق شده‌اند که سیستمی برای تعبیه یک چیپ در قرص خوراکی توسعه دهند. این چیپ دوربینی از راه دور به شمار نمی‌رود و نحوه‌ی عملکردش بدین شکل است که می‌تواند به روش خاصی، تشخیص مشکلات داخل دستگاه گوارش را آسان کند.

مخازن کوچک تعبیه شده داخل این چیپ با باکتری مخصوصی پر می‌شود. این باکتر‌ی‌ها که توسط همین محققان پرورش یافته‌اند در صورت تماس با خون انسان، محیط اطرافشان را روشن می‌کنند.

بدین ترتیب باکتری آزاد شده اطراف کپسول پخش شده، با محتوای داخل امعاء و احشاء ترکیب می‌گردد. اگر آن باکتری سلولی خونی پیدا کند روشن شده و سنسور تعبیه شده در داخل کپسول این مسئله را تشخیص می‌دهد. تمامی این اتفاقات در فایل‌های اطلاعاتی ذخیره شده و به پزشکان گزارشی کلی از وضعیت دستگاه گوارش فرد ارائه می‌دهد.

بدین ترتیب پزشکان می‌توانند از وجود خون در سیستم گوارشی بدن با خبر شده و از این اطلاعات برای تشخیص بیماری و به کارگیری روش‌های مختلف درمان نظیر جراحی بهره ببرند. با این حال محققان دانشگاه MIT مدعی شده‌اند که در آینده روش خود را بهبود می‌دهند تا این قرص‌ها بتوانند اطلاعات دقیقتری از داخل بدن انسان تهیه کنند.

 

تماشا کنید: استارتاپ مورد حمایت آلفابت می خواهد داروهای تزریقی را به قرص خوراکی تبدیل کند

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی