ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آموزش عکاسی در حالت Burst Mode
تکنولوژی

چگونه در Burst Mode بهترین عکس‌های ممکن را بگیریم؟

Burst Mode یا «عکاسی متوالی» حالتی در دوربین‌های حرفه‌ای و گوشی‌های موبایل است که در آن تا وقتی انگشت‌تان را از روی شاتر بر نداشته باشید، دوربین به گرفتن عکس ادامه می‌دهد. کاربرد این حالت ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ | ۲۰:۰۰

Burst Mode یا «عکاسی متوالی» حالتی در دوربین‌های حرفه‌ای و گوشی‌های موبایل است که در آن تا وقتی انگشت‌تان را از روی شاتر بر نداشته باشید، دوربین به گرفتن عکس ادامه می‌دهد.

کاربرد این حالت عکاسی برای مواقعی است که می‌خواهید از اجسام در حال حرکت، عکس‌های شفاف بگیرید؛ به عنوان مثال از رویداد‌های ورزشی یا حیات وحش که در آن حیوانات با سرعت زیادی در حال حرکت هستند. در این مقاله اصول گرفتن بهترین عکس‌های متوالی را به شما آموزش خواهیم داد.

عکسی که می‌خواهید بگیرید را پیش‌بینی کنید

آموزش عکاسی در حالت Burst Mode

هنگام شروع عکاسی پیاپی، زمانی برای فکر کردن نخواهید داشت. بنابراین باید از قبل در مورد همه چیز فکر کرده و تنظیمات را متناسب موقعیت انجام داده باشید.

پیش از شروع عکاسی، این سؤالات را از خود بپرسید:

  • دوست دارید پس‌زمینه عکس چگونه باشد؟ کاملا مات و بدون فوکوس، یا اینکه روی سوژه خاصی فوکوس شده باشد؟
  • کجا باید بایستید؟ چه فاصله کانونی را در نظر بگیرید و دیافراگم باید روی چه عددی تنظیم شده باشد؟
  • می‌خواهید حرکت را چگونه به تصویر بکشید؟ همه چیز فریز شده باشد، یا می‌خواهید حرکت را با موشن بلر نشان دهید؟ بسته به انتخابی که دارید باید سرعت شاتر و ایزوی مناسبی در نظر بگیرید.

مثلا تصاویر بالا را ببینید. عکاس تمایل داشته که پاشیده شدن برف به اطراف را حتما در عکس‌هایش به نمایش بگذارد. در عین حال نمی‌خواسته که کوهستان پس‌زمینه مات به نظر برسد.

برای همین f/8 را جهت داشتن عمق میدان بیشتر برای دیافراگم در نظر گرفته و سرعت شاتر را بالا برده. ایزو هم حین عکاسی به خاطر شرایط نوری مناسب، ۲۰۰ در نظر گرفته شده است.

از حالت فوکوس مناسب استفاده کنید

آموزش عکاسی در حالت Burst Mode

«درست فوکوس کردن» یکی از رازهای موفقیت در عکاسی متوالی به شمار می‌آید. عکاسان مبتدی معمولا قادر به فوکوس روی سوژه‌های در حال حرکت نیستند یا این که دوربین را در حالت اشتباهی می‌گذارند.

بنابراین زیاد اتفاق می‌افتد که از بین چندین عکس متوالی، فقط یکی دو مورد اول فوکوس درستی داشته باشند و بقیه به خاطر جابجایی سوژه مات و به درد نخور شوند. اما چگونه می‌توان به طور صحیح روی یک سوژه فوکوس کرد و در ادامه عکاسی این فوکوس را نگه داشت؟

بهترین روش برای فوکوس صحیح در عکاسی متوالی این است که روی محل عبور سوژه در کادر فوکوس کنید. این در واقع یک نوع پیش‌بینی است.

در این شرایط توصیه شده که فوکوس را از حالت اتوماتیک برداشته و حالت دستی را فعال کنید. به این دلیل که با ورود سوژه به کادر فوکوس اتوماتیک کارتان را خراب نکند. اما متأسفانه این تکنیک فقط برای شرایطی کاربرد دارد که سوژه در کادر به صورت افقی جابجا می‌شود.

اگر سوژه در حال حرکت به سوی دوربین شماست یا از آن دور می‌شود، چار‌ه‌ای جز استفاده از فوکوس اتوماتیک نخواهید داشت.

بسیاری از دوربین‌های عکاسی دارای سه حالت فوکوس هستند:

  • Single Autofocus که در آن نقطه فوکوس تعیین شده و سپس قفل می‌شود (One-Shot AF در دوربین‌های کانن و AF-S در دوربین‌های نیکون)
  • Continuous Autofocus که به طور پیوسته سوژه‌های در حالت حرکت را تعقیب می‌کند ( AI Servo در دوربین‌های کانن و AF-C در دوربین‌های نیکون)
  • Hybrid Autofocus که ترکیبی از دو حالت بالاست؛ سوژه تعقیب می‌شود اما دوربین تلاش می‌کند که فوکوس روی آن ثابت باشد (AI Focus در دوربین‌های کانن و AF-A در دوربین‌های نیکون)

برای عکاسی متوالی توصیه می‌کنیم که حتما از حالت دوم استفاده کنید چرا که حالت اول و سوم مطمئنا شما را اذیت خواهند کرد.

اما در نهایت، باید حواستان به دیافراگم هم باشد. اگر f را حول و حوش ۸ در نظر بگیرید، به احتمال زیاد در خروجی‌هایتان هیچ مشکلی نخواهید داشت. داشتن عمق میدان بیشتر به این معناست که اگر دوربین برای لحظه کوتاهی هم فوکوس را از دست بدهد، سوژه همچنان شفاف خواهد بود.

حالت عکاسی متوالی مناسب را به کار بگیرید

آموزش عکاسی در حالت Burst Mode

دوربین شما نمی‌تواند تا ابد به طور پیوسته عکاسی کند، مگر آنکه از دوربین‌های ورزشی خاص استفاده کنید که آن‌ها هم در عکاسی پیاپی بالاخره با کاهش سرعت مواجه می‌شوند.

اما اگر برای یک بازه زمانی خیلی کوتاه، مثلا چند ثانیه تعداد زیادی عکس می‌خواهید، از حالت نرمال Burst Mode استفاده کنید. در این صورت شانس زیادی برای رسیدن به تصویر دلخواه‌تان خواهید داشت.

اما بر عکس اگر بازه زمانی عکس گرفتن‌تان طولانی باشد، حتما چک کنید که آیا دوربین‌تان حالت عکاسی متوالی با سرعت پایین هم دارد یا نه. تعداد کثیری از دوربین‌های عکاسی یک حالت سه فریم بر ثانیه دارند که بازه زمانی طولانی تر از حالت نرمال Burst Mode را در بر می‌گیرد و این یعنی تعداد عکس‌های بیشتری می‌توانید بگیرید.

در نهایت فرمت خروجی‌ها هم موضوعی است که باید به آن توجه داشته باشید. طبیعتا فرمت پیشنهادی ما برای عکاسی، فرمت RAW است اما برای عکاسی متوالی شاید بهتر باشد که از فرمت JPEG استفاده کنید. در این صورت فضای بیشتری برای گرفتن عکس‌های بیشتر در اختیار خواهید داشت.

آماده شوید و در لحظه مناسب، شاتر را بفشارید

همه چیز را تنظیم کردید؟ بسیار خب. حالا وقت عمل فرا می‌رسد.

در یک بازه زمانی چند ثانیه‌ای ممکن است اتفاقات زیادی بیفتد. بنابراین باید برای عکاسی تحت هر شرایطی کاملا آماده باشید:

  • پیش از شروع عکاسی، سوژه را از درون لنز دنبال کنید. این که در ذهن تصوری از سرعت و جهت حرکت سوژه‌تان داشته باشید به آمادگی‌تان برای گرفتن عکس کمک بزرگی می‌کند.
  • سعی کنید کمی از سوژه‌تان سبقت بگیرید. به عبارت بهتر، کادرتان را کمی جلوتر از سوژه ببندید به طوری که فضای جلوی سوژه بزرگ‌تر از فضای پشت سر آن باشد.
  • وقتی که سوژه به کادرتان نزدیک شد، اولین شات را بگیرید. مطمئن شوید که پیش از رسیدن سوژه به نقطه دلخوا‌ه‌تان در کادر چندین عکس گرفته‌اید. اگر از کادر خالی عکس بگیرید باز بهتر از آن است که چند فریم خوب را پس از خارج شدن سوژه از دست بدهید.
  • تا زمانی که حرکت سوژه به پایان نرسیده یا عکاسی متوالی‌تان کند نشده، به عکاسی ادامه بدهید.

با رعایت این نکات، مطمئنا از خروجی‌هایی که می‌گیرید رضایت خواهید داشت.

هرگز دست از تمرین نکشید

شکی نیست که برای گرفتن عکس‌های خوب در عکاسی متوالی همه نیاز به تمرین دارند. بنابراین اگر عکس‌های اولیه‌تان خوب نبودند، ناامید نشوید و به تمرین ادامه بدهید.

مثال‌هایی که در این مقاله زده شد مربوط به صحنه‌های ورزشی بودند. اما برای آنکه کاملا حرفه‌ای شوید خودتان را به صحنه‌های ورزشی محدود نکنید. مثلا از پرنده‌های در حال پرواز عکس بگیرید یا از کسی بخواهید که موهایش را جلوی دوربین تکان بدهد.

این را بدانید که عکاسی در موقعیت‌ها و شرایط نوری متفاوت، تمرینات خوبی هستند که از شما یک عکاس حرفه‌ای می‌سازند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی