ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف مومیایی متعلق به 1500 سال پیش از دوران فراعنه مصر

عمل مومیایی کردن اجساد معمولاً به مصر باستان و فراعنه ای که 2200 سال پیش از میلاد مسیح بر این سرزمین حکمرانی می کردند نسبت داده می شود. اما مسلماً چنین آداب و رسومی یک ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۴:۳۰

عمل مومیایی کردن اجساد معمولاً به مصر باستان و فراعنه ای که 2200 سال پیش از میلاد مسیح بر این سرزمین حکمرانی می کردند نسبت داده می شود. اما مسلماً چنین آداب و رسومی یک شبه در فرهنگ ها ظهور نمی کنند و حتماً پیشینه قابل توجهی در پس آنها قرار دارد.

تا کنون تصور می شد استفاده از مواد مخصوص مومیایی کردن تقریباً 4200 سال پیش آغاز شده است

بر اساس اطلاعات موجود، مصریان باستان با مشاهده تغییر حالت اجساد به صورت طبیعی در هوای گرم و خشک محل زندگی خود و ماندگاری بیشتر آنها، به فکر تسریع فرآیند افتادند و طی چند صد سال روش مومیایی کردن با استفاده از مواد مخصوص را به تکامل رساندند. البته تا کنون تصور می شد استفاده از مواد مذکور تقریباً 4200 سال پیش آغاز شده، اما یافته های جدید تاریخ دیگری را نشان می دهند.

طبق پژوهش دانشگاه های یورک، مک کوایر، آکسفورد، وارویک، ترنتو و تورین، مومیایی کردن عمدی اجساد سابقه ای طولانی تر داشته و به 3700 سال پیش از میلاد باز می گردد. تیم پژوهش با بررسی مومیایی «S. 293» (مربوط به جسد یک مرد مصری متعلق به 5700 سال پیش) آثاری از مواد مخصوص را یافته اند که پیش از این مورد توجه قرار نگرفته بود.

مومیایی

نمونه مورد بحث که از سال 1901 در موزه تورین قرار دارد، همواره به عنوان یک مومیایی طبیعی معرفی می شد؛ اما یافته اخیر نشان می دهد که این جسد نیز به صورت عمدی و با استفاده از برخی مواد مخصوص مومیایی شده است.

دانشمندان با بررسی مواد شیمیایی موجود روی بدن و لباس، نوع بافت پارچه و استفاده از روش تاریخ گذاری رادیوکربن، تاریخ مومیایی شدن جسد را تخمین زدند که بین 5600 تا 5700 سال پیش بوده است. روغن گیاهی، رزین کاج، عصاره معطر نوعی گیاه و صمغ گیاهی از جمله موادی بودند که در نمونه مورد بررسی یافت شدند.

گفتنی است بر اساس توضیح پژوهشگران، کشف جدید نشان دهنده وجود روش های مختلف مومیایی کردن در مصر باستان و گستره وسیع تر انجام این عمل بوده و نشان می دهد مصریان حتی 1500 سال پیش از ظهور فرعون ها نیز اجساد خود را مومیایی می کرده اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ABCD EFGH
    ABCD EFGH | ۲۵ مرداد ۱۳۹۷

    عجب کارایی میکردن. بجای اینکه از اخبار اون روز نگه داری کنن خودشون رو نگه میداشتن.

مطالب پیشنهادی