مقررات و شرایط استفاده از شیفت شب کتابخانه ملی

محدودیت هایی که شیفت شب کتابخانه ملی دارد

مقررات و شرایط استفاده از شیفت شب کتابخانه ملی

شیفت شب کتابخانه ملی، معمولا با استقبال دانشجویان و پژوهشگرانی که دوست دارند در فضای آرام و دل انگیز شبانه در جوار اتوبان حقانی تهران، از خدمات بزرگ ترین کتابخانه ایران استفاده کنند، مواجه می شود. همانطور که قبلا در سرویس دانستنی های روزیاتو عنوان شد، عضویت در کتابخانه ملی برای همه افراد جامعه میسر نیست و افراد خاصی میتوانند با رعایت مقررات و شرایط و ارائه مدارک مستند، نسبت به عضویت عادی، تخصصی و ویژه اقدام کنند.

هر سطحی از عضویت، یک سری خدمات را شامل می شود و دارنده سطح عضویت مربوطه، از خدمات مرتبط با همان سطح در بالاترین حد ممکن برخوردار خواهد بود. مولفان، مترجمان، پژوهشگران، دانشجویان و دانش اموختگان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در کلیه رشته ها میتوانند سطح عادی عضویت کتابخانه ملی را بدست آورند.

شیفت شب کتابخانه ملی ایران
سایت کتابخانه ملی ایران

شرایط استفاده از شیفت شب کتابخانه ملی

محققان و پژوهشگران گرامی عضو کتابخانه ملی با تکمیل نمودن فرم درخواست و ارسال مدارک و رزومه می توانند درخواست خود را برای استفاده از خدمات شیفت شب کتابخانه ملی ارسال نمایید. پس از بررسی مدارک و در صورت تایید ، پذیرش یا عدم پذیرش شما حداکثر طی مدت ۵ روز کاری از طریق پست الکترونیک برای شما ارسال خواهد گردید. استفاده از شیفت شب از ساعت ۲۱ الی ۷ صبح روز بعد امکان پذیر است.  این طرح شامل افراد زیر می شود:

  • نخبگان
  • مخترعان با ارائه گواهی معتبر
  • پدیدآورندگان کتب علمی و تخصصی
  • مترجمان کتب علمی و تخصصی
  • نویسندگان مقالات علمی پژوهشی یا ISI ( حداقل ۲ عنوان مقاله )
  • شاغلان به تحصیل و فارغ التحصیلانِ مقطع دکترای تخصصی دوره تخصص پزشکی و سطح ۳ حوزوی

خواهشمند است قبل از ثبت نام مقررات شیفت شب و روند ثبت نام را به دقت مطالعه فرمایید.

کتابخانه ملی، تالارهای مختلفی دارد

مقررات شیفت شب کتابخانه ملی ایران

با تاکید بر اینکه کلیه قوانین و مقررات موجود کتابخانه که در طی روز اعمال می گردند،  لازم الاجرا و معتبر است از آنجایی که مراجعان شیفت شب تالار پژوهش کتابخانه ملی ، اعضای پژوهشگر و محقق هستند و از سویی دیگر به دلیل شرایط ویژه ارائه خدمات در این ساعات، مقررات خاصی نیز در نظر گرفته شده است:

  •  ساعت شیفت شب: ساعت شروع شیفت شب ساعت ۲۱ و پایان آن ساعت  ۷ صبح روز بعد است. بدیهی است در فواصل بین شیفت روز و شب ( ساعت ۷ الی ۸ صبح و ۹ الی ۱۰ شب) به دلیل برخی مسائل امنیتی و حفاظتی، تغییر شیفت و نیز نیاز به نظافت تالارها و … ،  لازم است مراجعان در تالار انوار واقع در ورودی کتابخانه عمومی که برای این منظور در نظر گرفته شده است، حضور یابند.
  • حضور ۳ ساعته:  اعضای محترمی که در حالت کلی مایل به استفاده از بخشی از ساعات شیفت شب هستند و امکان حضور کامل در ساعات مربوط را ندارند باید حداقل از زمان ورود ۳ ساعت در شیفت شب حاضر باشند.
  •  تکمیل فرم: محققان محترم باید در هنگام ورود فرم مربوط به ورود منابع شخصی را تکمیل و در هنگام خروج فرم مربوطه را جهت مطابقت با منابع خروجی، به مسئول تالار ارائه نمایند.
  •  فرم تعهد خروج: اعضای محترم جهت رعایت مسائل ایمنی در شرایط عادی پس از ورود به کتابخانه بهتر است  تا صبح در کتابخانه حضور داشته باشند اما در شرایط اضطراری و در صورت نیاز فوری به خارج شدن از کتابخانه در نیمه های شب ملزم به پرنمودن فرم تعهد خروج شبانه و دریافت تایید مسئول تالار است. بدیهی است هرگونه مسئولیت خارج شدن از کتابخانه بر عهده خود شخص بوده و کتابخانه در قبال آن تعهدی ندارد.
  • محدودیت تردد: محققان محترم در طی مدت شیفت شب از تردد زیاد به محوطه بیرون تالار خودداری نمایند.
  • نقض قوانین: در صورت عدم رعایت هر یک از شرایط و ضوابط اعلام شده و نیز گزارش موارد خلاف شئونات محقق ، طبق قوانین و ضوابط مندرج در تعهدنامه و پس از مطرح شدن در کمیته تایید پژوهشگران با وی برخورد می شود.

ساعات کار روزانه و شبانه تالارهای کتابخانه ملی

کتابخانه ملی، تالارهای مختلفی دارد که در هر یک، کتابهایی با موضوعات خاص و تخصصی طبقه بندی و در اختیار افرادی که عضویت کتابخانه ملی را دارند قرار میگیرد و امکان خارج کردن آنها تنها در شرایط خاص امکان پذیر است.

ساعت کار تالارهای مرجعِ تخصصی ، کتابخانه عمومی ، نشریات و منابع غیرکتابی

همه روزه (روزهای کاری و ایام تعطیل) از ساعت ۸ صبح الی ۲۱

 ساعت کار تالار ایران شناسی و اسلام شناسی

  •  روزهای شنبه و ۲شنبه از ساعت ۸ صبح الی ۲۱.
  •  روزهای یکشنبه ، ۳ شنبه و ۴شنبه از ساعت ۸ صبح الی ۱۶.

ساعت کار تالار نابینایان

  •  روزهای شنبه ، ۲شنبه و ۴شنبه از ساعت ۸ صبح الی ۲۱.
  •  روزهای یکشنبه ، ۳شنبه از ساعت ۸ صبح الی ۱۶.

ساعت کار بخش عضویت و کتابخانه کودکان

 روزهای شنبه تا چهارشنبه (ایام اداری) و از ساعت ۸ صبح الی ۱۵:۴۵.

 ساعت کار شیفت شب کتابخانه ملی

 هر شب (به غیر از ایام تعطیلی کتابخانه ملی) از ساعت ۲۲ الی ۷ صبح روز بعد.

برای استفاده از خدمات و امکانات کتابخانه ملی، به سایت کتابخانه ملی ایران رجوع کنید. از طریق سایت کتابخانه ملی قادر خواهید بود تا به اطلاعات میلیون ها کتاب و مقاله و گزارش و سند دولتی و عمومی دسترسی داشته و نسبت به جستجوی عادی و تخصصی اطلاعات ایندکس شده بپردازید که گزینه خوبی برای محققان، به خصوص نویسندگان و مترجمان خواهد بود.

حتما بخوانید: چگونه کتاب بخوانیم، چاپ کنیم، دانلود کنیم و ترجمه کنیم؟

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • mehdi مرداد ۲۴, ۱۳۹۷

    یهو بگو راه نمیدین دیگه
    کتابخونه های بقیه کشورا یه جایی برای سرویس و همه خدمات برا کتاب و خوندنه و اکثرشون کامپیوتر و پرینتر و ارشیو روزنامه و مجله دارن