ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کارت های گرافیک تورینگ انویدیا، قادر به پردازش همزمان ویدیوهای 8K هستند

بسیاری از ما احتمالاً تا چند سال دیگر به سراغ ویدیوهای 8K نخواهیم رفت، اما برخی از فیلم های سینمایی و ویدیوهای یوتوبی از همین حالا با این فرمت ضبط می شوند. انویدیا اخیراً اعلام ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۳:۳۰

بسیاری از ما احتمالاً تا چند سال دیگر به سراغ ویدیوهای 8K نخواهیم رفت، اما برخی از فیلم های سینمایی و ویدیوهای یوتوبی از همین حالا با این فرمت ضبط می شوند. انویدیا اخیراً اعلام کرده که در همکاری با کمپانی RED، یکی از مهم ترین مشکلات رزولوشن 8K را برطرف کرده است. کارت های گرافیک Quadro RTX با معماری تورینگ که اخیراً معرفی شدند، قادر به پشتیبانی از بازپخش و افکت های 8K هستند که می تواند به افزایش چشمگیر سرعت کار ادیتورهای ویدیو و تولیدکنندگان محتوا منجر شود. همه این ها در نهایت بدان معناست که به محض عرضه عمومی مانیتورها و تلویزیون های 8K، ما هم قادر به لذت بردن از این محتویات خواهیم بود؛ البته اگر نسبت دلار به ریال اجازه دهد.

8K شاید در نظر بسیاری بیش از حد غیر ضروری باشد، اما پیکسل های اضافه می توانند به تصمیمات خلاقانه تر در فاز پسا تولید منجر شوند. همانطور که انویدیا می گوید «انعطاف پذیری بیشتری برای لرزشگیری تصویر یا زوم، بدون از دست دادن کیفیت تصویر در فرمت نهایی وجود خواهد داشت. در زمینه افکت های بصری، رزولوشن بالا می تواند جزییات بیشتری برای پایش فراهم آورد. داون سمپل کردن ویدیوها نیز به کاهش نویز و حفظ سطح کیفی کمک می کند.»

مدیرعامل انویدیا

در حال حاضر تنها استودیوهای هالیوودی نیستند که به فیلم برداری با رزولوشن 8K می پردازند و برخی از معروف ترین یوتوبرها هم با تهیه دوربین های RED، به استفاده از این فرمت روی آورده اند. البته هم اکنون اکثر ادیتورها باید ویدیوهای 8K را با رزولوشن کمتر مشاهده کنند زیرا تصاویر 35 مگاپیکسلی، قادر به نمایش همزمان بدون استاتر یا افت فریم نیستند.

معماری تورینگ در پردازنده های گرافیکی جدید انویدیا، قادر به دیکود و بازسازی موجک ها است که باعث می شود پخش همزمان ویدیو و قابلیت هایی دیگر میسر شود. مدیرعامل RED می گوید که «انتظار داریم سقفی در پرفورمنس دیکود وجود داشته باشد که بسته به مشخصات سخت افزاری سیستم شما، امکان افزودن لایه های افکت را به صورت همزمان مهیا می کند». انویدیا اضافه می کند که تکنولوژی جدیدش، استفاده از افکت های بیشتر را نیز ممکن خواهد ساخت که از جمله آنها می توان به آپ اسکیل مبتنی بر هوش مصنوعی یا زوم بیشتر از رزولوشن 8K برای رسیدن به بهترین نتیجه اشاره کرد.

کارت های گرافیک سری Quadro RTX بین 2300 الی 10000 دلار قیمت دارند. مدیرعامل RED می گوید که محتویات 8K با 24 فریم بر ثانیه روی مدل 6300 دلاری P6000 تست شده اند و نتایج موفقیت آمیز بوده. وی انتظار دارد که روی مدل های ارزان قیمت تر تورینگ هم امکان دستیابی به چنین نتایجی وجود داشته باشد. باید افزود که این تکنولوژی، در نهایت پخش محتویات 8K را روی نسل کنونی کارت های گرافیک، مانند جیفورس GTX 1080 Ti امکان پذیر می کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی