ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

از قاچاق مواد مخدر تا جاسوسی از کارمندان؛ در گیگافکتوری ایلان ماسک چه می گذرد؟

یکی از اعضای سابق تیم امنیت تسلا اخیراً به کمیسیون امنیت و مبادلات آمریکا گفته که این کمپانی، تحقیقات در زمینه فعالیت های مجرمانه در کارخانه گیگافکتوری را ساکت کرده است؛ تحقیقاتی که گفته می ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۴:۳۰

یکی از اعضای سابق تیم امنیت تسلا اخیراً به کمیسیون امنیت و مبادلات آمریکا گفته که این کمپانی، تحقیقات در زمینه فعالیت های مجرمانه در کارخانه گیگافکتوری را ساکت کرده است؛ تحقیقاتی که گفته می شود روی سرقت هایی با ابعاد بسیار عظیم و «قاچاق مواد مخدر» متمرکز بوده اند. از طرف دیگر این کارمند سابق، تسلا را به جاسوسی از دیوایس های الکترونیکی کاربران متهم کرده است.

این دومین باری است که طی تابستان جاری، یکی از کارمندان سابق تسلا دست به افشاگری می زند. کارل هنسن، کارمند پیشین تیم امنیت تسلا مدعی شده که در ماه مِی، اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا (DEA) و دفتر پلیس منطقه Storey County به کمپانی زیر نظر ایلان ماسک خبر داده اند که «احتمالاً برخی از کارمندان تسلا در یک حلقه قاچاق مواد مخدر فعالیت دارند و از جانب یک کارتل مواد مخدر مکزیکی، به فروش مقادیر عظیمی از کوکائین و احتمالاً مت‌آمفتامین در گیگافکتوری می پردازند.»

البته گفتنی است که پس از مصاحبه هنسن، وب سایت Buzzfeed به سراغ یکی از سخنگویان اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا رفت و وی اعلام کرد که «DEA هیچ مرجعی که قادر به اعمال قانون نباشد را از تحقیقات خود باخبر نمی کند.»

گیگافکتوری در نوادا

هنسن ادامه می دهد که در ماه ژوئن، وی بیش از هر زمان دیگر از ارتباط میان کارمندان تسلا و برخی از اعضای کارتل مواد مخدر مکزیک که در گزارش DEA شناسایی شده بودند اطمینان یافته و تسلا را «به اشتراک گذاری کشفیات خود با مراجع قانونی و گروه ضربت DEA ترغیب کرده» است. اما هنسن می گوید که تسلا از این کار «سر باز زده» و وی بعداً مطلع شده که تسلا قصد دارد به کمک کارآگاهان خصوصی به بررسی ابعاد ماجرا بپردازد. او هم اکنون باور دارد که این اتفاق هیچ وقت نیفتاده است.

کارمندان سابق تسلا ادامه می دهد که از ماه ژانویه تا ژوئن، تیم زیر نظر او از سرقت 37 میلیون دلار مِس و دیگر مواد معدنی از گیگافکتوری باخبر شده است. اما تسلا به او گفته که «نباید این موضوع را به مراجع قانونی خارجی گزارش کند» و نیز باید از تحقیق در این زمینه دست بکشد. او مدعی شده که اخراجش در ماه جولای، به تبع همین ماجرا بوده است.در این بین، دفتر پلیس منطقه Storey County در بیانیه ای می گوید که «ما قادر به تایید یا تکذیب وجود تحقیقاتی روی فعالیت های مرتبط با مواد مخدر در گیگافکتوری نیستیم» اما دریافت دو گزارش سرقت را تایید می کند. این دفتر اضافه می کند که هیچوقت تماسی از سوی هنسن دریافت نکرده است.

گذشته از گزارش های سرقت و قاچاق مواد مخدر، هنسن در بخشی دیگر از شکایت نامه خود از تسلا مدعی شده که کارمندان این کمپانی، به صورت غیرقانونی زیر نظر قرار دارند. او می گوید که تسلا «تجهیزات روتر مخصوصی در گیگافکتوری نصب کرده که برای ضبط ارتباطات و جمع آوری اطلاعات موبایل کارمندان طراحی شده اند.»

هیچوقت انتظار نداشتم که استخدامم در چنین شرکت عمومی عظیمی، به کشف چنین مشکلاتی منتهی شود و من از پاسخ های بسیار نامتعارف تسلا به افرادی مثل من که روی آنها تحقیق می کنند آشفته شده ام. من همچنین از شکست تسلا در احترام گذاشتن به حریم خصوصی کارمندانش آشفته هستم. به نظر من فعالیت های تسلا، سرمایه گذاران، عموم مردم و کارمندان تسلا را به خطر انداخته است. امیدوارم که افشای رویکردهای تسلا، به اقدام متقابل دولت علیه این کمپانی و مدیریت آن منجر شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی