ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

غیر فعال کردن تاریخچه مکانی هم جلوی کنجکاوی گوگل را نمی گیرد [به روز رسانی]

شاید تصور کنید با غیر فعال کردن قابلیت تاریخچه مکانی، گوگل دیگر نمی تواند حرکات شما را ردیابی کند. اما به گزارش اسوشیتد پرس گزارش های جدید نشان می دهند گوگل همچنان به جمع آوری ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۱:۴۹

شاید تصور کنید با غیر فعال کردن قابلیت تاریخچه مکانی، گوگل دیگر نمی تواند حرکات شما را ردیابی کند. اما به گزارش اسوشیتد پرس گزارش های جدید نشان می دهند گوگل همچنان به جمع آوری اطلاعات مکانی ادامه می دهد.

بر اساس این گزارش، گوگل در این شرایط به ردیابی از طریق سرویس هایی از جمله گوگل مپس، به روز رسانی وضعیت آب و هوا و جستجوی مرورگر می تواند شما را ردیابی کند. با غیر فعال کردن قابلیت تاریخچه مکانی (Location History)، گوگل را تنها از اضافه کردن حرکاتتان به قابلیت تایم لاین باز می دارید، قابلیتی که هر مکانی که در آن هستید را ثبت می کند.

اما برای جلوگیری از ردیابی توسط این کمپانی راه حل هایی هم وجود دارد. به این منظور باید از طریق منوی تنظیمات قابلیت «Web and App Activity» را غیر فعال کنید. در این صورت گوگل قادر به ثبت موقعیت شما از طریق اطلاعات نقشه، جستجوی مرورگر و یا GPS نخواهد بود.

اگر این قابلیت را مجدداً فعال کنید نگهداری اطلاعات مکانی آغاز می شود و البته با مراجعه به myactivity.google.com می توانید به صورت دستی اقدام به حذف این اطلاعات کنید.

تاریخچه مکانی گوگل

گوگل اعلام کرده که این وضعیت را به طور شفاف برای کاربران تشریح کرده است. بر اساس گفته های سخنگوی گوگل در این رابطه، کاربران می توانند روی تاریخچه مکانی کنترل داشته باشند و آن را ویرایش کنند. همچنین می توان در هر لحظه آن را غیر فعال کرد. در ادامه از سوی گوگل این گونه توضیح داده شده:

«ما اطمینان داریم کاربرانِ تاریخچه مکانی می دانند که وقتی آن را غیر فعال می کنند، در هنگام استفاده از جستجوی گوگل و یا استفاده از گوگل برای مسیر یابی رانندگی همچنان به استفاده از موقعیت مکانی ادامه می دهیم تا تجربه کاربری گوگل بهبود یابد».

اما به نظر می رسد همچنان برای بسیاری از کاربران واضح نیست که این قابلیت چگونه کار می کند و یا نمی دانند که از طریق Web and App Activity می توان اطلاعات مکانی جمع آوری شده توسط گوگل را کنترل کرد. باید اشاره کرد پیش از این کمپانی های بزرگی از جمله اوبر و فیسبوک به دلیل روش های حریم خصوصی گیج کننده، با مقامات فدرال آمریکا به مشکل بر خورده بودند.

این اولین باری نیست که در مورد ردیابی موقعیت توسط گوگل بدون در نظر گرفتن شرایط فعال یا غیر فعال بودن آن خبری منتشر می شود. پیش از این در آذر ماه سال قبل اشاره شده بود که حتی در صورت غیر فعال کردن سرویس Location یا GPS و خارج کردن سیم کارت، باز هم موقعیت مکانی کاربر که از طریق دکل های مخابراتی به دست می آیند، به این شرکت ارسال می شوند. گوگل در ادامه اعلام کرده بود که تا ماه دسامبر سال پیش داده های جمع آوری شده را حذف می کند.

با این حال این بار شرایط کمی متفاوت است زیرا وب سرویس ها در موضوع دخیل هستند. باید اشاره کرد که با بررسی دقیق موافقت نامه های مرتبط با مجوزها می توان از آنچه که گوگل انجام می دهد سر در آورد.

[تاریخ انتشار خبر اولیه: 23 مرداد 1397]

 

به روز رسانی:

گوگل به تازگی توضیحات گمراه کننده قبلی در صفحه راهنمای Location History را حذف کرده و در این باره شفاف سازی کرده است:

«این تنظیم بر سایر خدمات مکان روی دستگاه شما از جمله Google Location Services و Find My Device تأثیر نمی گذارد. برخی از داده های مکانی ممکن است به عنوان بخشی از فعالیت شما روی سرویس های دیگری نظیر مپس و جستجو ذخیره شوند»

البته باید اشاره کرد که همچنان برای غیر فعال کردن کامل این موضوع باید به بخش Web and App Activity که در متن توضیح داده شده، رجوع کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی