ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

۱۰ توصیه برای آنکه به فرد محبوبی در محیط کار بدل شوید

آیا در کنار همکارانتان حس خوبی دارید؟ همکارانتان با ورود شما به محیط کارتان چه عکس العملی نشان می‌دهند؟ آیا آنها از معاشرت با شما لذت می‌برند؟ افراد محبوب نیازی ندارند که این سوالات را ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۷:۱۵

آیا در کنار همکارانتان حس خوبی دارید؟ همکارانتان با ورود شما به محیط کارتان چه عکس العملی نشان می‌دهند؟ آیا آنها از معاشرت با شما لذت می‌برند؟

افراد محبوب نیازی ندارند که این سوالات را از خودشان بپرسند. آنها از همان ابتدا به صورت ناخودآگاه می‌توانند حس مطلوبی در اطرافیانشان ایجاد کنند و آموخته‌اند چه رفتاری می‌تواند تاثیر مثبت و حس خوبی بر نظر دیگران بگذارد.

درست است که بسیاری از این خصوصیت‌ها آموختنی نیست و محبوب بودن برای برخی افراد بسیار آسان است اما اشخاصی که چنین ویژگی‌هایی ندارند تنها لازم است برخی توصیه‌ها را رعایت کنند تا بتوانند به فرد محبوبی در محیط کار بدل شوند.

مطمئناً مطالب مشابه زیادی راجع به این مسئله در فضای مجازی منتشر شده است اما خواندن آنها به تنهایی نمی‌تواند معجزه کند. رعایت و تمرین این  نکات است که موجب می‌شود کم کم عادت و اخلاق افراد محبوب در شخصیتتان نهادینه شود تا شما را آرام آرام به فردی محبوب در محیط کار بدل کند.

۱. رفتار دوستانه و صادقانه‌ای در پیش بگیرید

سریعترین راه برای آنکه محبوبیت خود را از دست بدهید این است که دیگران تصور کنند شما رفتاری تصنعی یا بی تفاوت دارید. مسئله اصلی این است که به احتمال قوی شما نمی‌خواهید عکس العمل منفی یا بی تفاوتی از خود نشان دهید اما عدم راحتی و فقدان اعتماد به نفس شما در موقعیت‌های مختلف اجتماعی محیط کار، چنین رفتاری را نتیجه می‌دهد.

در این مواقع بهتر است قدری گارد دفاعیتان را پایین آورده، نفس عمیقی بکشید و خودتان باشید. آگاه باشید که دیگران در محیط کار چه تصویری از شما مشاهده می‌کنند و سعی کنید این تصور به واقعیت نزدیک شود تا نیازی نباشد رفتاری مصنوعی از خود نشان دهید.

اگر در محیط کار خود رفتاری با اصالت برگزینید و به دیگران توجه کنید، آنها نیز از راحتی و صداقت شما استقبال کرده و حس خوبی از حضورتان دریافت خواهند کرد.

۲. بیشتر شنونده باشید تا گوینده

اصولاً ما می‌خواهیم همیشه حرف خود را به کرسی بنشانیم و سعی می‌کنیم به هر شکلی شده، حال بخواهد پریدن در سخن دیگران باشد یا ... حرف بزنیم و توجه همگی را به خود جلب کنیم.

این اتفاق موجب می‌شود که نیمی از سخن دیگران را نشنویم و منظورشان را به درستی درک نکنیم. به یاد بسپارید با ورود بی موقع و بدون اجازه به صحبت‌های یک نفر، شانس ایجاد ارتباط درست با او را صد در صد از دست خواهید داد.

راهکار این است که تصور کنید فردی که مقابل شما نشسته مهمترین شخص  روی کره‌ زمین است. پس او اجازه دارد دقایقی صحبت کند و شما مجبورید با دقت به حرف‌هایش گوش کنید.

۳. حواستان باشد همیشه در مرکز توجه قرار نگیرید

قرار گرفتن در مرکز توجه یک جمع کار آسانی نیست. اگر این مسئله راحت بود، تمامی افراد می‌توانستند بازیگر، مجری یا هنرمند شوند. همه‌ی افراد علاقه دارند که توجه همگان را به خود جلب کنند. با این وجود شوخی‌ها و انرژی بالای این افراد کم کم تکراری می‌شوند.

پس از مدتی دیگران تصور خواهند کرد که شما فردی خوش شیفته هستید و علاقه‌ای به وقت گذراندن با شما نخواهند داشت. این در حالی است که افراد باهوش سعی می‌کنند گاهی در مرکز توجهات قرار بگیرند تا حرف‌ها و کارهایشان به چشم آمده و به دل مخاطبین بنشیند. پس بهتر است اهمیت درگیر کردن افراد در گفتگو را بیاموزید تا بدین شکل هم اهمیت گفته‌هایتان بالا رود و هم دیگران نیز موقعیتی برای ابراز وجود داشته باشند.

۴. گوشی‌ها را کنار گذاشته و به افراد توجه کنید

همه می‌دانیم وقتی در میان جمع قرار می‌گیریم چک کردن گوشی و شبکه‌های اجتماعی کار مناسبی نیست. پس بهتر است دیوایس‌ها را کنار گذاشته و سعی کنیم گفتگویی کوتاه را آغاز کنیم.

مسلماً زمان‌های زیادی برای چک کردن پیغام ها و پروفایل‌های مختلفتان خواهید داشت اما کمتر در برابر یک فرد قرار خواهید گرفت. پس بهتر است صحبتی را آغاز کرده و بیش از این زمان را تلف نکنید. این مسئله موجب می شود که روابط اجتماعی مفیدی را رقم زنید.

۵. با همکاران پیرامونتان هماهنگ شوید

هماهنگ سازی اجتماعی روش مناسبی برای برقراری ارتباط با دیگران در محیط کار است. شما تنها لازم است که ژست حرکت نفر مقابلتان را زیرکانه تقلید کنید. مثلاً نگاه وی را پاسخ داده یا در جوابش لبخند بزنید. بالا و پایین کردن لحن و تناژ صدا می‌تواند تاثیر شگرفی روی جذابیت شما بگذارد.

این مسئله موجب می‌شود که دیگران تصور کنند که در سطح آنها هستید و می‌توانند به شما اعتماد کنند.

۶. سوالاتی با پایان باز بپرسید تا گفتگو آغاز کنید

سوال‌هایی با پایان باز طرف مقابل را مجبور می‌کند که نظر خود را به طور کامل تشریح کند. این مسئله موجب می‌شود که به راحتی گفتگویی عمیق شکل گرفته و ادامه پیدا کند.

از طرف دیگر ممکن است افراد در جواب سوالات ساده، جواب تک کلمه‌ای داده و روند شکل گیری صبحت‌ها را قطع کنند.

۷. در محیط کار روشنفکر باشید

نوع نگرش شما می‌تواند تاثیر شگرفی در رفتار دیگران بگذارد. اگر شما رفتار و حرکات دیگران را با نگرشی مثبت بررسی کنید، دیگر دلیلی برای ناراحتی و عصبانیت نخواهید داشت و می‌توانید بدون آنکه کسی را قضاوت کنید به حرفهایش گوش فرا دهید.

مسلماً در این میان به افرادی برمی‌خورید که نظر متفاوتی با شما دارند و درک عقایدشان برای شما سخت است. در این مواقع به یاد داشته باشید که همه افراد می‌توانند نظر منحصر به فرد خود را داشته باشند.

۸. قابل اعتماد و متعادل باشید

اگر در محیط کار خود، اخمو و بداخلاق باشید مسلماً در محبوبیت شما تاثیر خواهد گذاشت. این مسئله موجب می‌شود که دیگران از شما فاصله بگیرند و حتی در مواقع مورد نیازشان نیز سراغتان نخواهند آمد.

حتی اگر روز بدی دارید یا مشکلاتی اساسی برایتان پیش آمده، با خودتان روراست باشید و در آن روز فاصله خود را با دیگران حفظ کنید. نیازی نیست که همه در محیط کار از سر درونتان باخبر شوند. شاید برخی اوقات لازم باشد که تنها سری تکان داده و به دروغ لبخند بزنید تا مشکتان حل شده یا بحران را پشت سر بگذارید.

۹. به دنبال علایق مشترک بگردید

بهترین راه برای ایجاد ارتباط با یک فرد دیگر، پیدا کردن علایق مشترک و صحبت کردن راجع به آنهاست. این مسئله موجب می‌شود که ناخودآگاه بهانه‌هایی برای صحبت کردن پیدا شود و به راحتی گفتگو آغاز گردد.

اگر دو نفر از فیلم، سریال یا کتاب مشابهی لذت ببرند، خواهند توانست که مدت‌ها درباره‌ی این مطالب صحبت کرده و با یکدیگر معاشرت کنند.

طی این صحبت‌ها، دو نفر اطلاعات زیادی درباره‌ی یکدیگر بدست می‌آورند و در موقعیت‌های بعدی راحت تر می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

۱۰. به زبان بدنتان توجه کنید

اصولا در محیط کار وقتی فردی با شما حرف بزند و در همین حین ارتباط چشمی برقرار نکند یا ترشرویی کرده با تن صدایی خشن سوالتان را پاسخ گوید، شما نمی توانید به آن فرد اعتماد کنید.

وقتی زبان بدن ما با کلاممان هم راستا نباشد، دیگران نمی‌توانند اعتماد کنند و ناخود فاصله خواهند گرفت. بهترین کار این است که اصولاً به چشمان فرد دیگر مستقیماً نگاه کنید و دست به سینه یا خیلی راحت ننشینید.

یکی از بهترین کارها این است که با رویی گشاده و تن صدای خوشایند صحبت کنید. در واقع با این کار شما به مخاطب نشان می دهید که از معاشرت با او لذت می‌برید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی