ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

سرنوشت عجیب اولین لندرور دنیا؛ یک فرسوده چند میلیون دلاری

دقیقا 70 سال از زمان تولید JUE 477 (نخستین محصول کمپانی انگلیسی لندرور با شاسی و بدنه شماره 860001) می گذرد. این خودرو که از خط تولید کارخانه Solihull خارج شده است هم اکنون در ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۶:۳۰

دقیقا 70 سال از زمان تولید JUE 477 (نخستین محصول کمپانی انگلیسی لندرور با شاسی و بدنه شماره 860001) می گذرد. این خودرو که از خط تولید کارخانه Solihull خارج شده است هم اکنون در اختیار جیم راتکلیف، مدیر عامل INEOS بوده و به یک دوره بازسازی و ترمیم نیاز دارد.

ماه فوریه گذشته بود که یک بدنه لندرور 860001 در باشگاه معتبر Royal Automobile واقع در خیابان پال مال لندن به صورت کاملا تصادفی دیده شد. کشف این وسیله که تقریبا نخستین محصول تولیدی لندرور است توجه فراوانی را به سمت خود جلب کرد و  سوالات زیادی را در ذهن جهانیان به وجود آورد.

JUE 477

بسیاری تمایل داشتند که بدانندهم اکنون 860001  در اختیار چه کسی بوده و پیش از این کجا بوده است؟ چه اتفاقای برای این بدنه رخ داده و آخرین بار چه زمانی در جاده ها حرکت کرده است؟
شما احتمالا پیش از این نیز در مورد کمپانی INEOS یا اینیوس و مدیرعامل آن، جیم راتکلیف شنیده اید. این کمپانی یک شرکت چند ملیتی صنایع شیمیایی است که طیف وسیعی از مواد شیمیایی، محصولات پتروشیمی و پلاستیکی خود را در سراسر جهان تولید کرده و مدیرعامل آن نیز هرچند به عنوان یکی از ثروتمندترین بریتانیایی ها بسیار شناخته شده است اما به دلیل جنگ حقوقی که با لندرور بر سر دیفندر به راه انداخته بود بیش از پیش مشهور شد.

JUE 477

راتکلیف در سال 2016 وارد یک جنگ حقوقی با لندرور شد تا حق قانونی تولید خودروی دیفندر را بدست آورد. او که در آن زمان یک دیفندر  4x4 را در اختیار داشت تلاش کرد که بعد از 68 سال تولید مداوم، سری افسانه ای لندرور دیفندر، از توقف تولید مدل لندرور کمپانی (Solihull) در انگلستان استفاده کرده و حق تولید این خودرو را تصاحب کند. در آن زمان آقای راتکلیف یک شرکت کوچک تولید خودرو به نام اینیوس اتوموتیو با هدف تولید خودروهای آفرود در انگلستان را در اختیار داشت.

این مدیرعامل چندین دهه از طرفداران شناخته شده لندرور بوده است و بنابراین، جای تعجب ندارد که او به عنوان یکی از ثروتمندترین افراد انگلستان، اولین محصول تولیدی کمپانی لندرور را چندین سال پیش به دست آورده باشد.

JUE 477 اولین محصول تولیدی خط تولید کارخانه Solihull است که ادعا می شود در تاریخ 27 ژوئیه 1948 از خط تولید این کارخانه خارج شده است. این خودرو را نباید با HUE 166 اشتباه گرفت.
HUE 166 اولین نمونه آزمایشی است که لندرور در اختیار داشته و این کمپانی ادعا می کند که HUE 166 اولین خودروی ای است که لندرور برای تست محصولات خود ساخته و در تاریخ 11 مارس 1948 از خط تولید آن خارج شده است. به غیر از این خودرو 47 نمونه آزمایشی دیگر نیز از خط تولید لندرور خارج شده است.

هرچند عده ای معتقد اند که HUE 166 قدیمی ترین خودروی تولیدی لندرور است اما بدنه این خودروی آزمایشی اصل نبوده و در واقع شاسی آن با توجه به اینکه نامی شماره مانند ندارد اولین شاسی تولیدی لندرور نیست. JUE 477 دارای شماره شاسی 860001 است. بنابراین، بدون شک این خودرو قدیمی ترین تولیدی رسمی لندرور است.

یاسین علی، سخنگوی شرکت INEOS در مصاحبه با مجله خبری Classic & Sportscar تایید کرد که JUE 477 یک خودروی تاریخی مهم و ارزشمند بوده و جایگاه ویژه ای در تاریخ صنعت خودروسازی دارد. این سخنگو ضمن تایید مالکیت آقای راتکلیف عنوان کرد که ما اکنون این فرصت را در اختیار داریم تا خودروی ارزشمند مذکور را برای نسل های آینده حفظ کرده و اجازه دهیم که آن ها نیز همچون ما لذت تماشا کردن این خودرو و لمس تاریخ صنعت خودروسازی در اختیار داشته باشند.

هرچند با توجه به قدمت و ارزش این مدل، حفظ ظاهر و دستکاری نکردن لندرور پرشوری JUE 477 کاملا اصولی به نظر می رسد اما با نگاهی به وضعیت کنونی این خودرو، نیاز به بازسازی آن کاملا احساس می شود. جولیان شولیفر، از فعالان به نام صنعت بازسازی خودروها مسئولیت بازسازی و تعمیر این خودرو را بر عهده داشته و در این باره می گوید که ما قصد داریم ضمن تعمیر خودرو مقدار زیادی از قطعات اصلی JUE 477 را حفظ کنیم.

تاریخچه کمپانی لندرور در اختیار جیم راتکلیف، مدیر عامل INEOS بوده و به نظر می رسد که به دستان امنی سپرده شده است. جالب است بدانید که لندرور به نوعی پرچمدار موفقیت های صنعت خودروسازی انگلستان به حساب می آید و به همین دلیل نمونه مذکور حتی علیرغم شرایط نگهداری فوق العاده بد، برای کلکسیونرها یک گزینه جذاب چند میلیون دلاری محسوب می شود و از ارزش فوق العاده بالایی برخوردار است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • bahram Shademanpour
    bahram Shademanpour | ۲۷ مرداد ۱۳۹۷

    توی شهر ما تا دلت بخاد از این لندروور پیدا میشه
    بدنه همه شونم کاملا آلومنیومیه
    اوی زبون محلی بهشون میگیم لاندیور?

مطالب پیشنهادی