ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

به مناسبت روز جهانی عکاسی ؛ نگاهی به علت نامگذاری این روز

۱۹ آگوست در سرتاسر جهان روز عکاسی به شمار می‌رود. عکاسان سراسر دنیا نیز سعی می‌کنند به بهانه‌ی این روز، جهان خود را از منظر لنز دوربینشان ثبت کرده و آن را با دیگران به ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۵:۰۰

۱۹ آگوست در سرتاسر جهان روز عکاسی به شمار می‌رود. عکاسان سراسر دنیا نیز سعی می‌کنند به بهانه‌ی این روز، جهان خود را از منظر لنز دوربینشان ثبت کرده و آن را با دیگران به اشتراک بگذراند. در این میان برای بسیاری سوال پیش می‌آید که چرا این تاریخ به خصوص عنوان روز جهانی عکاسی را یدک می‌کشد؟

باید گفت که ۱۹ آگوست به علت اختراع داگرئوتایپ، روز جهانی عکاسی لقب گرفته است. داگرئوتایپ در واقع نخستین روش موفق در ثبت تصاویر دائمی و استفاده تجاری از عکاسی است.

این روش در سال ۱۸۳۷ توسط لوئی داگر و ژوزف نیسه‌فور نیپس به ثبت رسید. دو سال بعد در روز نهم ژانویه‌ی سال ۱۸۳۹، آکادمی علوم فرانسه روش یاد شده را به رسمیت شناخت و آن را به عموم مردم معرفی کرد.با این وجود ۱۹ آگوست روزی بود که پتنت روش دو مخترع یاد شده توسط دولت فرانسه خریداری شد تا این اختراع با عنوان هدیه‌ای مجانی در اختیار ساکنین کره زمین قرار گیرد.

البته بر خلاف تصور، اولین تصویر دائمی جهان با داگرئوتایپ گرفته نشده است. نیپس با متحمل شدن مشقات فراوان توانست قدیمی ترین تصویر دائمی جهان را با روشی به نام هلیوگرافی ثبت نمود و آن را «منظره‌ پنجره‌ای در لو گراس» نام گذاری کرد.

اختراع سلفی هم داستان جالبی دارد، در سال ۱۸۳۹ رابرت کورنلیوس آمریکایی دوربین خود را مستقر کرد و پس از برداشتن لنز سریعاً در جلوی دوربین ایستاد تا تصویر خود را ثبت کند. این مسئله موجب شد که اولین سلفی تاریخ رقم بخورد.

با این حال اولین تصویر رنگی در سال ۱۸۶۱ میلادی توسط توماس ساتون گرفته شد. این عکس در واقع سه تصویر سیاه و سفید بود که با استفاده از فیلتر‌های قرمز، سبز و آبی عکسبرداری شده بود اما امولسیون فتوگرافیک آن زمان نتوانسته بود که طیف رنگی مناسبی برای ظاهر نمودن عکس بیافریند. این مسئله موجب شد که تصاویر رنگی تا مدتها فراموش شوند.

از آن زمان به بعد علم عکاسی دستخوش تغییرات زیادی شد تا اینکه اولین تصویر دیجیتال در سال ۱۹۵۷ میلادی ثبت گردید؛ تقریباً ۲۰ سال بعد از آنکه Russell Kirsch مهندس شرکت کوداک موفق شده بود اولین دوربین دیجیتال را اختراع کند. راسل اولین عکس دیجیتال را به پسر خود اختصاص داد و بدین ترتیب تصویر رنگی او با رزولوشن ۱۷۶ در ۱۷۶ پیکسل جاودانه شد.

 

تماشا کنید: ابزار Arsenal با کمک هوش مصنوعی بهترین کادر عکاسی را انتخاب می کند

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی