ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

2018-Kia-Rio-EX-sedan
خودرو

بررسی کیا ریو 2018؛ سدانی ارزان قیمت، امن و خوش استیل از شرق آسیا

کیا ریو به واسطه حضور نسبتا گسترده فیس لیفت نسل اول در خیابان های کشور، اتومبیلی آشنا برای ایرانیان است. این خودروی کره ای که از سال 2000 بر روی خط تولید قرار دارد، تاکنون ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

کیا ریو به واسطه حضور نسبتا گسترده فیس لیفت نسل اول در خیابان های کشور، اتومبیلی آشنا برای ایرانیان است. این خودروی کره ای که از سال 2000 بر روی خط تولید قرار دارد، تاکنون در چهار نسل به خیابان ها راه یافته و یکی از پرفروش ترین محصولات کیا در بازارهای بین المللی بوده است.

نسل اخیر ریو در سال 2016 و در نمایشگاه خودروی ژنو معرفی شد. این نسل به دلیل اینکه با همکاری استدیوی طراحی کیا در آلمان خلق شده، از ظاهری اروپایی و مدرن برخوردار است و توانسته به لطف پیشرانه های متنوع و امکانات مناسب بازخوردهای عمدتا مثبتی را دریافت کند.

2018-kia-rio-lands-in-new-york-in-sedan-and-hatchback-body-styles-116894_1

در مطلب حاضر قصد داریم نگاهی گذرا به نسخه سدان نسل کنونی ریو داشته باشیم تا ببینیم کره ای ها در عرض کمتر از دو دهه چه پیشرفت های شگرفی داشته اند. اگر احساس می کنید این موضوع برایتان جذاب است، دعوت می کنیم در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

طراحی خارجی - نمره 5 از 10

همانطور که اشاره شد، ریو چهره ای جذاب و خوش استیل دارد. پیشرفت طراحی این خودرو به حدی است که در صورت حذف لوگو و جلوپنجره معروف کیا به سختی بتوان به اصالت آسیایی آن پی برد.

در نمای روبرو چراغ های اصلی  کمی بزرگ و ناهماهنگ دیده می شوند، با این حال شکل کلی آنها مناسب بوده و سدان های متعلق به کلاس های بالاتر را در ذهن تداعی می کنند.

2018-kia-rio-review (5)

بطور کلی ریو بالغ تر و جا افتاده تر از قبل شده و مثل نیسان ورسا کارتونی نبوده و یا همانند شورولت سونیک ظاهری بیش از حد تهاجمی و مسابقه ای ندارد.

2018-kia-rio-review (4)

فضای داخلی و راحتی کابین - نمره 5 از 10

طراحی داخلی ریو نیز بازتابی از طراحی زیبای خارجی آن است. با ورود به کابین نمایشگر لمسی 7 اینچی که بر روی داشبورد ایستاده، تقریبا تنها عنصری است که جلب توجه می کند. این مساله چندان هم بی راه نیست، چرا که با توجه به رقم محدود پرداختی نباید انتظار امکاناتی مثل سیستم تهویه مطبوع و مواردی از این دست را داشت. البته در این بین نمی توان از کنار فرمان چرنی با دکمه های متعدد به سادگی عبور کرد.

2018-kia-rio-review (16)

کیفیت مواد به کار رفته در کابین به خصوص با در نظر گرفتن سگمنتی که ریو در آن حضور دارد، خوب ارزیابی می شود. صندلی ها روکشی از پارچه دو رنگ داشته و برای برخی اجزا مثل اهرم دنده پوشش چرمی به کار برده شده است. از آنجایی که بیشتر قسمت ها رنگی تیره و طرحی ساده دارند، کابین ریو چندان جوان پسند و جذاب نیست.

2018-kia-rio-review (26)

از لحاظ فضا، راننده و سرنشین جلویی وضعیت بسیار مطلوبی داشته و از صندلی های راحتی برخوردار هستند، با این حال هنگام پیچیدن این صندلی ها حمایت خوبی از بدن ندارند.

2018-kia-rio-review (28)

وقتی قرار بر کاهش هزینه و تولید یک خودروی اقتصادی باشد، خودروسازان معمولا دقت و کیفیت زیادی را صرف عایق کاری ها نمی کنند. کیا هم از این شیوه تبعیت کرده، به همین خاطر صدای موتور، جاده و باد بعضا به داخل کابین زیاد نفوذ می کند. البته میزان صداهای مزاحم به اندازه رقبای هم قیمت بوده و نمی توان از این حیث ریو را در کلاس خود ضعیف دانست.

2018-kia-rio-review (27)

تکنولوژی و ارتباطات - نمره 6 از 10

تکنولوژی ها و امکانات ارتباطی که ریو در قبال رقم پرداختی کم ارایه می کند، شگفت انگیز است. نسخه EX از این خودروی کره ای اگر چه به سیستم مسیریاب مجهز نشده، اما در عوض سیستم اینفوتینمنت از یک نمایشگر 7 اینچی لمسی بهره می برد؛ با تکیه بر این نمایشگر و  پشتیبانی سیستم اینفوتینمنت از اندروید اوتو و اپل کارپلی، می توان از طریق تلفن همراه هوشمند اقدام به نقشه خوانی کرد.

2018-kia-rio-review (22)

پشتیبانی از بلوتوث از دیگر قابلیت های کاربردی سیستم اینفوتینمنت کیا ریو است. با توجه به دو پورت USB امکان شارژ و یا اتصال کابلی تلفن همراه نیز برای راننده یا دیگر سرنشینان وجود دارد.

2018-kia-rio-review (25)

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، بر روی فرمان ریو دکمه های متعددی تعبیه شده که از طریق آنها می توان امکاناتی مثل رادیو، کروز کنترل و نمایشگر مربوط به اطلاعات سفر را کنترل نمود. این نمایشگر بزرگ و خوانا بوده و گویی از مدل هایی گران تر به امانت گرفته شده است.

2018-kia-rio-review (21)

عملکرد فنی و هندلینگ - نمره 3 از 10

همین ابتدا باید گفت که نباید انتظار خصوصیاتی اسپرت از ریوی ارزان قیمت داشته باشید. مهندسین این خودرو بیشتر بر روی راحتی و سواری نرم و کنترل شده تمرکز کرده اند، به همین جهت ریو در مقایسه با رقیبی مثل ورسا سر به زیرتر و کم هیجان تر احساس می شود.

در توصیف هندلینگ ریو کافی است بدانید اگر یک بار با سرعت زیادی پیچی را پشت سر بگذارید، دیگر هرگز این کار را نخواهید کرد! در چنین شرایطی ریو آنقدر دچار حرکت گهواره ای و کم فرمانی می شود که درسی فراموش نشدنی خواهید گرفت!

کیا وظیفه تامین این نسخه از ریو را بر عهده یک موتور 1.6 لیتری گذاشته است. این موتور توانایی تولید 130 اسب بخار قدرت و 161 نیوتن متر گشتاور تولید نموده و در همکاری با گیربکس شش سرعته خودکار چرخ های جلو را به حرکت در میاورد.

2018-kia-rio-review (15)

موتور ریو در سناریوهای مختلف توانمند بوده و برای رانندگی روزمره قدرتی کافی در اختیار راننده می گذارد. با این حال نباید پشت چراغ قرمز هوس به چالش کشیدن مدل های بزرگ تر از مینی کوپر را داشت!

ایمنی - نمره 5 از 10

اگر چه ریو فاقد بسیاری از تجهیزات ایمنی فعال و غیر فعال پیشرفته مثل سیستم تشخیص نقاط کور و وجود ترافیک در پشت خودرو است، اما هنوز هم امکاناتی دارد که اکثر رقبا از آنها بی بهره هستند. از جمله این امکانات استاندارد می توان به ترمز اضطراری خودکار و اخطار برخورد از جلو در نسخه EX اشاره کرد.

2018-kia-rio-review (13)

ترمزهای ضد بلوکه و مجموعه ای کامل از ایربگ ها از دیگر تجهیزات استاندارد ریو هستند. در کل کیا سخاوتمندانه عمل کرده و قابلیت هایی را که معمولا در مدل های گران تر دیده می شوند، در مدلی ارزان قیمت مثل ریو به کار گرفته است.

هزینه نگهداری و مصرف سوخت - نمره 7 از 10

بی تردید مصرف سوخت بهینه یکی از مزایای خودروهای کوچک است. کیا ریو هم از این قاعده مستثنی نبوده و مصرف سوخت مناسبی دارد. آنطور که داده های آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA) نشان می دهند، کیا ریو در شهر 8.4، در جاده 6.3 و بصورت ترکیبی 7.3 لیتر بنزین مصرف می کند.

2018-kia-rio-review (17)

این ارقام اگر چه در مقایسه با رقیبی ارزان تر، سبک تر و ضعیف تر مثل نیسان ورسا اندکی بیشتر هستند، اما با برتری های دیگر ریو به نوعی جبران می شوند.

قیمت و جمع بندی - نمره 5.7 از 10

خودروهای حاضر در کلاس subcompact عمدتا قیمت پایینی دارند. افرادی که به مدل پایه کیا ریو علاقه مند باشند، می توانند با پرداخت تنها 13,900 دلار مالک این خودروی کره ای شوند. برای مقایسه بد نیست اشاره کنیم قیمت مدل پایه از نیسان ورسا و شورولت سونیک به ترتیب از 12,310 و 15,295 دلار آغاز می شود.

2018-kia-rio-review

کیا ریو EX در رده ای بالاتر از تریم های LX و S جای می گیرد. نسخه مورد تست بدون آپشن های اضافی برای مصرف کننده قیمتی برابر با 19,425 دلار دارد.

در مجموع کیا ریو EX 2018 اهداف لازم را به خوبی نشانه گرفته و می تواند برای افراد جوان تازه استخدام شده یا کسانی که اندازه خودرو برایشان مهم نیست، یک گزینه مناسب باشد. مسلما امکانات و تجهیزات ایمنی که این خودرو در قبال رقمی کمتر از 20 هزار دلار ارایه می کند، کم نظیر و ستودنی است.

2018-kia-rio-review (7)

و اما یک مساله مهم؛ در بسیاری از کشورهای پیشرفته با پس انداز بخشی از درآمد سالانه براحتی می توان خودرویی امن و بروز مثل کیا ریو EX 2018 را خریداری کرد. حال آنکه در کشور ما وضعیت به گونه ای شده که حتی خرید کیا پراید 30 ساله با کل درآمد سالانه برای عده زیادی از هموطنان غیر ممکن گشته است.

امیدواریم وقتی برخی افراد از قیمت پایین بنزین در مقایسه با دیگر کشورها گلایه می کنند، چنین تفاوت هایی را مد نظر قرار داده و مقایسه ای صحیح داشته باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • valips
    valips | ۲۸ مرداد ۱۳۹۷

    در جنگ ۸ ساله با عراق آمار شهدای ما ۱۹۰ هزار نفر اعلام شده!
    که این میزان در آمار درگیری مستقیم با دشمن به چیزی حدود ۱۵۵ هزار نفره میرسه.
    آمار کشته های ما در تصادفات چیزی حدود ۲۵ هزار نفر در سال اعلام شده!
    با یه حساب سر انگشتی ساده میفهمیم که در طی هر ۸ سالی که میگذره تعداد کشته هایی که ما در تصادفات میدیم خیلی بیشتر از جنگ با عراق بوده!
    مسئولین بی کفایت چه دشمنی با این مردم دارید؟!چرا به بهانه ۱۵۰ هزار نفر شاغل در صنایع خودرو سازی و ۵۵۰ هزار نفر شاغل در صنایع قطعه سازی طی این همه سال به چنین نسل کشی گسترده‌ای دست زدید؟
    لطفاً دوستان رپلی کنند دشمن خارجیمون خطرناکتره یا دشمن داخلیمون؟!

    • فرشاد
      فرشاد | ۲۹ مرداد ۱۳۹۷

      دشمن ما همینجاست، دروغ میگن آمریکاست!

  • یحیی خالدی
    یحیی خالدی | ۲۸ مرداد ۱۳۹۷

    مقایسه قیمت بنزین و اینا کلا مسخره است
    بنزین خودمونه نه از سودش چیزی عایدمون میشه نه از خودش
    همون 1000 هم میگیرن حرومشون
    تو کشورای دیگه لیتری 15 هزار به بالاست ولی درآمد ماهیانه اشونم 20 میلیونه ما به بالاست حالا با دلار 4 تومنی گفتم الان که ولش کن
    ما بدبختیم کلا گفتین ارزان قیمت گفتم بریم بخریم دیدم واسه اونا ارزونه واسه ما 200 تومن پولشه یعنی پولی که دو سال پیش میشد باهاش اپتیما با یه چندتا آپشن خوب خرید الان ریو میشه خرید
    ای خدا ول کن انقد آنتالیا و لاس وگاس رو نگا نکن یه نیم نگاه هم به ما کن ببین اینجا آدم داره آدمو میخوره

مطالب پیشنهادی