ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات
تکنولوژی

آغاز روند جدید فعالیت سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات

طبق تازه‌ترین تغییرات انجام شده در ساختار مدیریتی سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، از این پس به تمامی درخواست‌های وارد شده به سامانه ظرف مدت 48 ساعت پاسخ داده خواهد شد. تیرماه سال ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۱:۴۰

طبق تازه‌ترین تغییرات انجام شده در ساختار مدیریتی سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، از این پس به تمامی درخواست‌های وارد شده به سامانه ظرف مدت 48 ساعت پاسخ داده خواهد شد.

تیرماه سال گذشته بود که سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات با حضور وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات و فرهنگ و ارشاد اسلامی راه اندازی و مقرر شد سازمان‌ها و نهادها حداکثر طی 10 روز اطلاعات درخواستی مردم را در این سامانه ارائه کنند. هدف از راه اندازی این سامانه این بود که شفاف سازی بیشتر و فساد کمتر شود. چنانکه «محمود واعظی» وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات، سال گذشته در حاشیه رونمایی از این سامانه، وجود چنین ابزاری را یکی از فرآیندهای دموکراسی اعلام کرده و گفته بود:

«دسترسی آزاد به اطلاعات یک فرآیند دو سویه است که هم دستگاه‌ها باید اطلاعات خود را در اختیار مردم بگذارد و هم مردم به صورت صحیح از این اطلاعات استفاده کنند.»

با این حال اگر نگاهی به تجربه استفاده مردم از این امکان در شبکه‌های اجتماعی داشته باشیم، می‌توان گفت که تا امروز روند پاسخ‌گویی به درخواست‌های مردم آن چنان که انتظار می‌رفت، پیش نرفت. حالا وزارت ارتباطات به عنوان یکی از عاملان این طرح از آغاز روند جدید فعالیت این سامانه در همین وزارتخانه خبر داد و مسئولیت این سامانه برعهده مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گذاشته شد.

سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات

«سید جمال هادیان طبایی زواره» رئیس جدید مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفتگو با فارس اعلام کرد که از این پس به تمامی درخواست‌های وارد شده به سامانه ظرف مدت 48 ساعت پاسخ داده خواهد شد:

«از این پس به صورت روزانه تمامی درخواست‌های وارده به این سامانه بررسی شده و به دستگاه مسئول پاسخ گویی ارجاع می‌شوند و در مدت 48 ساعت نتیجه به سوال کننده اعلام می ‌شود، چه نتیجه‌ای حاصل شده باشد، چه نشده باشد. برای مثال برخی سوال‌ها به اشتباه توسط درخواست‌کننده به سازمان دیگری ارجاع شده‌اند، در حالی که در حیطه وظایف آن سازمان نیست.»

گفتنی‌ست سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در واقع یک سایت اینترنتی است که تمام شهروندان می‌توانند آزادانه از طریق آن، به اطلاعات نهادهای دولتی دست پیدا کنند. اگر اطلاعات درخواستی شما درون این سامانه از قبل وجود نداشته باشد، می‌توانید درخواست دسترسی به آن را داشته باشید. نهادهای دولتی و نیمه دولتی (تمام موسسه ها و شرکت هایی که بیشتر از ۵۰ درصد از سهام آنها متعلق به حکومت است) ملزم به ارائه اطلاعات خود هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی