ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مخمر
علمی

تولید گونه جانوری جدید با یک کروموزوم غول آسا

این گونه ها در طول ۲۰ میلیون سال گذشته ۱۶ کروموزوم داشته اند، حالا اما چینی ها نمونه هایی با یک کروموزوم غول آسا تولید کرده اند. مخمر شامل موجودات تک سلولی متنوعی است که ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۴:۴۰

این گونه ها در طول ۲۰ میلیون سال گذشته ۱۶ کروموزوم داشته اند، حالا اما چینی ها نمونه هایی با یک کروموزوم غول آسا تولید کرده اند.

مخمر شامل موجودات تک سلولی متنوعی است که به دسته قارچ های چتری یا کیسه ای تعلق داشته و در برخی از غذاهای روزمره مثل نان یا ماست وجود دارند. این موجودات در ۲۰ میلیون سال گذشته همیشه ۱۶ کروموزوم خود را حفظ کرده اند اما محققان چینی آزمایشگاه «زیست شناسی مصنوعی» در شانگهای با استفاده از تکنیک ویرایش ژن کریسپر برای نخستین بار در دنیا گونه ای مصنوعی با یک ژنوم را تولید کرده اند.مخمرهدف این محققان بررسی مزایای سلول یوکاریوتیک کروموزوم چندگانه بر نمونه واحد بوده است. آنها برای بررسی امکان فعالیت و تولید مثل مخمر با یک کروموزوم مصنوعی، ژنوم مخمر «ساکارومایسس سرویزیه» را در یک کروموزوم غول آسا سازماندهی مجدد کرده اند.

این تحقیق به درک بهتر تاثیر تکامل بر ساختار و کارایی کروموزوم ها کمک می کند

این تیم تحقیقاتی برای ایجاد این گونه جدید با استفاده از تکنیک کریسپر بخش خاصی از DNA مخمر به نام «سانترومر»که کروموزوم را به هم متصل نگه می دارد، پیوند زده اند. سپس کروموزوم ها به صورت تصادفی به هم متصل شده اند تا یک زنجیره بزرگ با استفاده از مکانیزم های بازترکیب ژنتیک طبیعی مخمر به وجود آید. این محققان دستاورد خود را اینگونه شرح داده اند:

آزمایش ما حاکی از این است که هشت جفت کروموزوم ها را می توان با موفقیت با هم ترکیب کرد و رشته های نهایی نیز به اندازه نمونه های طبیعی رشد می کنند. این مسئله نشان می دهد که سلول های مخمر توانایی تحمل ترکیب دو کروموزوم را دارند.

هرچند سلول های مخمر باز مهندسی شده توانایی تولید مثل خوبی باهم دارند اما حین جفت شدن با گونه های طبیعی نرخ باروری آنها کاهش می یابد. محققان مدعی شده اند که نتایج این تحقیق به درک بهتر تاثیر تکامل بر ساختار کروموزوم و کارکرد آن کمک می کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی