ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نجات کاوشگر فرصت
علمی

ناسا امیدوار به نجات کاوشگر از توفان مریخ؛ فرصت از دست می رود؟

ناسا پس از گرفتاری کاوشگر فرصت در توفان مریخ اطلاعاتی از شرایط آن را منتشر کرده است. در هفته های اخیر کاوشگر فرصت که به تحقیق در سطخ سیاره سرخ می پردازد در توفان شدیدی ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۳:۳۰

ناسا پس از گرفتاری کاوشگر فرصت در توفان مریخ اطلاعاتی از شرایط آن را منتشر کرده است.

در هفته های اخیر کاوشگر فرصت که به تحقیق در سطخ سیاره سرخ می پردازد در توفان شدیدی گرفتار شده بود و به سکوت ارتباطی فرو رفته بود. این شرایط موجب مسدود شدن نور دریافتی توسط پنل های خورشیدی شد و اطمینانی از بازگشت فرصت به شرایط عادی وجود نداشت.

اکنون ناسا اطلاعات تازه ای را منتشر کرده. بر این اساس آژانس فضایی از طرح های خود برای کارهایی که باید پس از این اتفاق انجام شود و نیز بازگشت فرصت به فعالیت هایش صحبت کرده است.

این گزارش در عین حال که خوشبینانه به نظر می رسد ولی هشدار داده که شاید پس از صاف شدن شرایط در جو مریخ احتمالاً فرصت دیگر مشابه با سابق نخواهد بود و ممکن است ظرفیت باتری های آن کاهش یافته باشد.

از روز 10 ژوئن (20 خرداد ماه)، فرصت به سکوت فرو رفت. خبر خوب این که شرایط توفان نشان می دهد احتمالاً پایان این شرایط در سطح مریخ نزدیک است. در صورت پایان توفان پنل های خورشیدی فرصت مجدداً می توانند شروع به دریافت انرژی کنند و فرایند شارژ باتری ها آغاز شود. تا آن زمان هیچ کس نمی داند شرایط کاوشگر چه تغییراتی کرده است.

نجات کاوشگر فرصت

تیم هدایت کننده امیدوارند کاوشگر از این اتفاق جان سالم به در برده باشد. بررسی های پیش از شرایط خطرناک مریخ حاکی از این بود که کارکرد باتری ها چندان افت نکرده اند. علاوه بر این باید اشاره کرد که پوشیده شدن فرصت با غبارهای ناشی از توفان موجب شده گرمای آن حفظ شود.

به محض اینکه باتری ها به میزان مورد نیاز برای برقراری ارتباط شارژ شوند، ناسا انتظار دارد با 3 حالت خطا مواجه شود. یکی از این موارد حالت کاهش نیرو است؛ اتفاقی که همزمان بود با به سکوت فرو رفتن فرصت در خرداد ماه. مورد دیگر به خطای ساعت داخلی مرتبط است. در نهایت خطای سوم درباره ارتباط با زمین و نیاز به بررسی هایی برای سخت افزارهای ارتباطی است.

از آنجایی که احتمالاً باتری ها به اندازه ای تخلیه شده اند که موجب کاهش ظرفیت دائمی آنها شده، احتمالاً فرصت دیگر مثل سابق قادر به فعالیت نخواهد بود. به عبارتی باتری ها احتمالاً دیگر نمی توانند مشابه با قبل نیروی نورد نیاز برای همه کارکردهای دستگاه را فراهم کنند. همچنین شاید انرژی کافی برای حفظ گرمای کاوشگر فرصت قابل تأمین نباشد.

ناسا اعلام کرده که پس از برقراری اولین ارتباط چند هفته طول می کشد تا محققان مشکلات پیش آمده را بیابند.

 

تماشا کنید: پانورامای دیدنی کاوشگر کنجکاوی از مناظر سیاره‌ی سرخ

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی