ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

افزایش دوبرابری قیمت کالاهای سخت‌افزاری با بخشنامه جدید دولت

بسیاری از فعالان حوزه فناوری اعتقاد دارند که وضعیت نابسامان بازار فعلی این صنف، یک وضعیت بی سابقه است. آنها اعتقاد دارند که هم نرخ ارز نوسان شدیدی پیدا کرده و هم اینکه اصلا ارزی حتی ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۶:۴۵

بسیاری از فعالان حوزه فناوری اعتقاد دارند که وضعیت نابسامان بازار فعلی این صنف، یک وضعیت بی سابقه است. آنها اعتقاد دارند که هم نرخ ارز نوسان شدیدی پیدا کرده و هم اینکه اصلا ارزی حتی با قیمت آزاد و بالا وجود ندارد که بتوان از آن در بازار استفاده کرد. در جلسه امروز سازمان نظام صنفی با اصحاب رسانه هم اعضای کمیسیون سخت افزار ضمن تاکید به مشکلات ارزی موجود در بازار به انتقاد از تصمیمات دولت و علی الخصوص بخشنامه جدیدی برای واردکنندگان پرداختند. بخشنامه‌ای که بر اساس آن واردکنندگان باید مابه‌التفاوت قیمت ارز بازار ثانویه و ارز تخصیص شده به آن‌ها که حدود چهار هزار تومان است را به دولت بپردازند.

«احسان بیات» عضو کمیسیون سخت افزار نصر معتقد است که با بخشنامه جدید دولت قیمت کالاها دو برابر خواهد شد:

«این امر باعث دو برابری قیمت کالاها و همچنین زیان هنگفت برای شرکت‌هایی است که اجناسشان را پیش فروش کرده‌اند. ضمن اینکه اعتماد شرکت‌ها به دولت کاملا از بین رفته است. در نهایت به نظرم ۵۰ درصد شرکت‌ها نیز به تعطیلی کشانده خواهند شد و تعدیل نیروی گسترده ای را شاهد خواهیم بود.»

او همچنین به موضوع احتکار پرداخت و تاکید کرد که احتکار در بین فعالین صنف نوعی خودکشی است و اعرابی از معنا ندارد:

«احتکار در برخی بازارها شاید معنا داشته باشد ولی فعالان ما شده به ضرر جنس خود را فروخته اند تا گردش مالی داشته باشند. ما نمی‌توانیم اجناسی را که قدیمی می شوند و در چرخه سرعت تکنولوژی هستند احتکار کنیم.»

او در پاسخ به دیجیاتو درباره نیاز بازار به تعداد لپتاپ در کشور آمار جالب توجهی را ارائه کرد و خبر داد که نزدیک به دو ماه است حتی یک دستگاه لپ تاپ از مبادی قانون وارد کشور نشده است:

«نیاز بازار لپ تاپ در کشور بعد از رشد خرید گوشی های هوشمند در سال ۹۳ کاهش پیدا کرد اما باز هم کشور به ۵۰ هزار دستگاه لپ تاپ در ماه نیاز دارد. ولی در دو ماه اخیر یک عدد لپ تاپ هم وارد کشور نشده است. فروش لپ تاپ در ماه در بین فعالان بازار هم به ده هزار عدد در ماه رسیده ولی وقتی اجناس تمام شود چه؟ ضمن اینکه واردکنندگان اعتماد ندارند تا جنس های جدید وارد کنند.»

بند پنجم بخشنامه واردکنندگان

آزاد معروفی رییس کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی نیز با اعتراض نسبت به سیاست‌های دولت، اعلام کرد که معاون اول رییس جمهوری در فروردین ماه صحبتی را درباره ارز 4200 تومانی اعلام کرد که از پایه غلط بوده است:

«مگر تحریم ها در سال‌های اخیر وجود نداشته که الان اوضاع به این شکل شده؟ ایران با تحریم‌ها پیش‌تر هم روبرو شده و این مساله موضوع چندان تازه‌ای نیست ولی اشتباه اینجاست که برخورد با آن در دولت فعلی درست صورت نگرفته است. تصمیم اشتباهی در فروردین ماه اتخاذ شده که در مرداد ماه به جای بهبود آن، تصمیم غلط دیگری گرفته می‌شود. رانت موجود در بازار فعلی از سبب همین تصمیمات غلط دولت است و عده‌ای که این وسط رانت کرده‌اند را نباید به تمام اصناف تعمیم داده داد.»

حمید توسلی دیگر عضو کمیسیون سخت افزار که پیش‌تر در گفتگو با دیجیاتو از ناکارآمادی سامانه نیما گفته بود، ضمن تاکید دوباره بر این موضوع پیش‌بینی خود را از آینده چنین اعلام کرد:

«واردکنندگان ضمانت نامه های بانکی گذاشته اند و حالا با این بخشنامه ها و دستورات، اثرات خود تحریمی شدیدی را خودمان آفریدیم. شرکت های کوچک و‌ بزرگ با استناد به حرف معاون اول ریاست جمهوری کماکان کارشان را ادامه دادند و الان با برخی سیاست‌های غلط، به جرات میتوان گفت بسیاری از شرکت‌ها قادر به ادامه فعالیت نیستند. بی‌توجهی دولت به بخش IT جای تعجب دارد. بخشنامه‌ صادر شده خلاف تعهد و قول دولت است و تکلیف هیچ شرکتی که با نرخ قبلی برنامه ریزی کرده مشخص نیست. ضمنا بازار به شدت از کمبود کالا رنج می برد و نمیدانم بعد از اعمال تحریم های ثانویه در آبان ماه این اوضاع به کجا خواهد رسید.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • amink69
    amink69 | ۳۰ مرداد ۱۳۹۷

    زمانی که دلار هنوز 5 هزارتومان بود من هارد 50 دلاری رو خریدم 510 هزارتومان ! این صنفی که عنوان می کنید نگران هستند اون زمان داشتند هارد رو با دلار 10 تومانی می دادن ! الانم هرچی سرشون بیاد حقشونه ! ps4 240 دلاری رو چطوری حساب می کنن که 4 میلیون می فروشند ؟ دلار رو 16 هزارتومان حساب می کنن ، موقعی که ایفون 10 رو دیجیکلا با دلار 4200 داشت به قیمت 7 میلیون می فروخت کجا بودن ؟! هر جور حساب می کردی 7 میلیون نمی شد 10 64 گیگ ! حالا هم هرچی سر این صنف و ... بیاد حقشونه چون ملت هم دزد تشریف دارن یعنی خوب یاد گرفتن !

  • OLD
    OLD | ۲۹ مرداد ۱۳۹۷

    من شدیدا از این تصمیم حکومت مردان دفاع میکنم. ما باید در تولید سخت افزارهای کامپیوتری و موبایلی خودکفا بشیم. بدون شک برادران سپاهی و بسیجی مخلص ما میتونن با علم و دانشی که دارن تولیدات بهتری از محصولات خارجی داشته باشند. من ایمان داره کارگروه علمی سپاه میتونه cpu بسازه بهتر از اینتل کارت گرافیک بسازه بهتر از Nvidia و موبایل های بهتر از سامسونگ و اپل.فقط باید به برادران حزب اللهی فرصت رشد و شکوفایی داد.

    • amink69
      amink69 | ۳۰ مرداد ۱۳۹۷

      قضیه همون پیچه است که تمومی نداره ؟!

      • OLD
        OLD | ۳۰ مرداد ۱۳۹۷

        دقیقا

    • yosof
      yosof | ۵ شهریور ۱۳۹۷

      سنگ پای قزوین اگه بود تا حالا از رو میرفت.شما نبودین داد زدین اگه فلانی بیاد دلار میشه هفت هزار؟ چیشد پس

  • فـرزاد
    فـرزاد | ۲۹ مرداد ۱۳۹۷

    دستاوردهای ج.ا بعد از 40 سال

  • yaka
    yaka | ۲۹ مرداد ۱۳۹۷

    نمی دونم چرا خوش حالم
    وقتی که بهتون دلار 4200 می دادن بعد به قیمت 12000 تومنی می فروختید خوب بود الان نگران حاشیه سود خودتونید چون دیگه با رانت نمی تونید سود های هزار میلیاردی ببرید
    ( متاسفانه یک سری هم این وسط بیی کار می شن چه زمانی که رابنت بود چه الان که رانت می خواد کمتر بشه )

    • amink69
      amink69 | ۳۰ مرداد ۱۳۹۷

      رانت کم نمیشه فقط از چیزی به چیز دیگری منتقل می شه مثل انرژی می مونه

  • Shahinbarfi
    Shahinbarfi | ۲۹ مرداد ۱۳۹۷

    خیلی وقته تو تمام بازارها رفتیم پیشواز نابودی.تحریم ها شده بهونه یه عده قدرت طلب که این شده وضع ما و متاسفانه از اونجا که این عده خود دولت می باشد و مردم هم حمایتشون میکنن بزودی شاهد نابودی کل مردم و فرار همه به کشور های دیگه هستیم.هر کس میتونه بره

مطالب پیشنهادی