ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پیش فروش اینترنتی خودرو
خودرو

حواشی عجیب و غریب در نتیجه اخلال در پیش فروش اینترنتی محصولات ایران خودرو

روز گذشته پیش فروش محصولات ایران خودرو بازهم حاشیه‌ساز شد. خارج از دسترس شدن سایت هنگام پیش فروش برای مشتریان معضل همیشگی‌ است که هربار دست مصرف کنندگان نهایی را از خودرو دور می‌کند. از ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۶:۴۶

روز گذشته پیش فروش محصولات ایران خودرو بازهم حاشیه‌ساز شد. خارج از دسترس شدن سایت هنگام پیش فروش برای مشتریان معضل همیشگی‌ است که هربار دست مصرف کنندگان نهایی را از خودرو دور می‌کند. از سوی دیگر بحران کمبود قطعات و عدم تامین قطعات در چند ماه اخیر تولید بسیاری از خودروها را متوقف کرده است و این سوال مطرح می‌شود که خودروسازان در این شرایط با تکیه بر چه پشتوانه‌ای اقدام به پیش فروش خودرو و دریافت پول از مردم می‌کنند.

پیش فروش در سایتی که از دسترس خارج بود

ایران خودرو اعلام کرده بود که به مناسبت اعیاد قربان و غدیر 15 محصول خود از جمله پژو 206، پژو 405، پژو پارس، سمند و رانا  را از 29 مرداد ماه آغاز خواهد کرد و این پیش فروش تا زمان تکمیل شدن ظرفیت‌ها ادامه خواهد یافت. منتها مطابق روال همیشگی سایت ایرانیکار که برای ثبت نام اینترنتی پیش فروش محصولات تمامی خودروسازان مورد استفاده قرار می گیرد از دسترس عموم خارج شد و پس از مدتی اعلام شد که کلیه محصولات پیش خرید شده اند. ایران خودرو نیز پس از اعتراضات مردمی بیانیه‌ای منتشر کرد و ابتدا ترافیک بالای اینترنت و حجم زیاد کاربران در صف انتظار خرید را عامل کندی سایت اعلام کرد:

«اعمال محدودیت‌هایی که در راستای کاهش واسطه‌گران و سفته بازی در ثبت‌نام های اعمال شده ازجمله محدودیت ثبت نام هر کد ملی و عدم امکان خرید برای مشتریانی که در شش ماه گذشته از ایران خودرو خرید کرده‌اند در این ثبت نام باعث کندی روند فرآیند فروش شده است. هرچند این کندی باعث طولانی شدن فرآیند ثبت نام می‌شود اما محدودیت‌های ثبت نام برای جلوگیری از سوءاستفاده برخی سودجویان و در راستای سیاست‌های ایران خودرو جهت تامین خودرو برای مصرف کنندگان نهایی اعمال شده است.»

در همین رابطه فاطمه ذوالقدر نماینده مجلس شورای اسلامی به همراه تعدادی از نمایندگان مجلس به شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت متذکر شدند که به منظور شفاف‌سازی در افکار عمومی و رفع مشکلات بعدی در بازار خودرو اقدامات لازم برای رفع اخلال سهوی یا عمدی در سایت‌های فروش خودرو داخلی را انجام دهند.

برای پیگیری این موضوع خبرنگار دیجیاتو با «علینقی مشایخی» عضو شورای سیاست گذاری خودرو تماس گرفت، اما او اعلام کرد که در این رابطه مصاحبه‌ و اظهار نظری نخواهد داشت.

با اینکه ایران خودرو اعتقاد دارد که ایجاد محدودیت برای هر کد ملی که تا شش ماه گذشته پیش خرید باشد، می‌تواند دست دلال‌ها را از بازار خودرو کوتاه کند؛ اما واضح است که این روش مانعی بر سر راه دلالان نیست چرا که آنها می‌توانند با شماره کارت ملی اطرافیان خود، اقدام به ثبت نام کنند.

ایران خودرو و سایر خودروسازانی که اقدام به پیش فروش محصولات خود می‌کنند، به خوبی می‌دانند که مسیر موثرتر برای دور کردن واسطه‌گران از بازار خودرو، قانون منع فروش حواله خودرو است که موجب می‌شود دلالان پس از پیش خرید خودرو نتوانند یک روز پس از پیش خرید و یک ماه قبل از تحویل خودرو، حواله‌ها را با چند میلیون سود بفروشند. هرچند این کار نیز نمی‌تواند دست تمام واسطه‌گران را از بازار خودرو کوتاه کند، اما می‌تواند موثرتر از بررسی شماره کارت ملی باشد.

شرایط ناعادلانه پیش فروش

طبق نرخ‌های اعلامی پیش‌فروش، در واقع ایران‌خودرو محصولات خود را با نرخ قطعی چند ماه پیش، به پیش‌فروش گذاشته است. یعنی خریدار باید به اندازه قیمت یک خودرو کامل، پیش‌ پرداخت بدهد و چون فروش علی‌الحساب است، اصلا مشخص نیست در زمان تحویل یعنی 6 ماه تا 1.5 سال آینده چه میزان بابت ودیعه دوم باید پرداخت کند، چنانکه مشخص است مبهم بودن قیمت‌ها به هیچ عنوان به نفع مشتریان نیست.

نکته دیگر سود 12 درصدی پرداخت‌های 6 ماهه هست که در این نوسانات نرخ ریال،‌ در واقع نوعی سودجویی محسوب می‌شود چراکه پیش از این نرخ سود پیش‌پرداخت‌ها بیش از ۱۷ درصد بود. متأسفانه دو خودروساز اصلی کشور در بازار انحصاری، همیشه به دنبال کسب سود بیشتر از جیب مردم بوده‌اند و در نبود رقیب، شرایطی برای فروش خودرو به مردم تحمیل می‌کنند که در هیچ کمپانی خودروساز دنیا، مصداق بیرونی ندارد و تنها دلیل این نوع برخورد با خریدار، حمایت‌های بی‌اندازه دولت‌ها و مسئولان، از آنها است.

سودی که دلالان از آشفتگی بازار خودرو می‌برند

دیروز در حالی هجوم 500 هزار ایرانی برای خرید 16 هزار خودرو خبرساز شد که هنوز تامین قطعات در وضعیت بحرانی‌ست و برخی قطعه سازان در آستانه ورشکستگی قرار دارند. اما جالب است که در این وضعیت تنها دلالان خودرو هستند که از آشفتگی بازار سود می‌برند. «محمدرضا نجفی منش» رئیس انجمن قطعه‌سازان در گفتگو با عصر ایران با اشاره به ­افزایش قیمت‌ها از ابتدای سال 1395 تا اردیبهشت سال 1397، گفت:

«سیستم به گونه‌ای است که فقط دلال استفاده می‌کند. خودروسازان 20 هزار میلیارد تومان زیان داشتند و قطعه‎سازها هم زیان داشتند و برخی‌ها در حال تعطیل شدن هستند. شورای اقتصاد در سال 1376 قیمت‌گذاری خودروها را 5 درصد زیر حاشیه بازار قیمت‌گذاری کرد و این موضوع موجب شد که دلال‌ها از بازار خارج شوند و قیمت‌ها متعادل شد اکنون نیز باید به همان شکل، عمل کرد. هیچ دولتی در هیچ جای جهان در قیمت گذاری دخالت نمی‌کند.»

به گفته نجفی منش در حال حاضر برای فروش اینترنتی 16 هزار خودرو، 500 هزار نفر و برای فروش 247 خودرو حدود 200 هزار نفر برای خرید به سایت مراجعه کردند زیرا سود حاشیه بازار بسیار زیاد است: «قیمت‌گذاری خودرو با توجه به حاشیه بازار، قیمت‌ها را متعادل می‌کند و صف خرید را از بین می‌برد.»

این درحالیست که ظاهرا دولت تمایل چندان به آزاد سازی قیمت خودرو به این شکل ندارد و بار دیگر خبر می رسد که شورای رقابت قرار است تا مجوز افزایش قیمت ها را (برای دومین بار طی چند ماه اخیر) طبق افزایش هزینه های تولید صادر کند. با این شرایط مشخص نیست که چه سرنوشتی در انتظار صنعت خودروسازی، شاغلین این حوزه و مشتریان خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • reza rajabi
    reza rajabi | ۳۰ مرداد ۱۳۹۷

    من برای خودم یه خودرو ثبت نام کردم متاسفانه زنگ زدم می گم می خوام انصراف بدم پولم و پس بدید می گه حواله صادر می شه برای نمایندگی که ازش ثبت نام کردید می رید از نمایندگی می گیرید اول تشریف ببرید نمایندگی انصراف بدید تمام شهرهای اطراف ما پر بود لیست کشویی استان و شهرستان باز نمی شد من زدم یه شهری که اصلا نمی دونستم کجاست زدم تو گوگل مپ نوشت 2 ساعت فاصله است تا شهرم، بعد خرید متوجه شدم دو شهر با این اسم تو کشور هست و اون شهری که انتخاب کردم از شانس بد من 20 ساعت با تهران فاصله داره(اسم استان کنار شهرستان نذاشتن لیست کشویی انتخاب استان و شهرستان هم باز نمی شد) خلاصه الان برای انصراف باید برم نمایندگی که 20 ساعت با اینجا فاصله داره و انصراف بدم بعد از یک ماه ایران خودرو حواله رو برای همون نمایندگی صادر می کنه و من باید حضوری برم ازشون بگیرم یا خواهش کنم برام پست کنند یعنی واقعا این همه بوروکراسی مسخره باید وجود داشته باشه؟ زنگ زدم 096440 می گه زنگ بزنید نمایندگی بگید انصراف می دم و ازش بخواید براتون لغوش کنه و حواله براش رفت بگید براتون حواله رو پست کنه!!! زنگ زدم نمایندگی اصلا جواب نمی دن روز بعد یه خانمی شماره رو برداشت یه شماره داد ، زنگ زدم به موبایلی که داده می گه مشکل نداره که ما اینجا براتون می فروشیم!!! نمی تونیم براتون بین نمایندگی انتقال بدیم پورسانت ما می پره اینجوری ... خدااااااا چرا تو این کشور آخه؟!

    • reza rajabi
      reza rajabi | ۳۱ مرداد ۱۳۹۷

      من به عنوان مصرف کننده ثبت نام کردم، اون سالی که 25 تومن وام دادن ثبت نام نکردم با دیدگاهی شبیه دیدگاه تو، اما آخرش چی شد؟ دلال ها ریختن و همه رو خریدن!!! از روی متنی که نوشتی باید متوجه شده باشی که اولین باره که ثبت نام می کنم. تجربه تو کشور ما ثابت کرده هرکس مثل تو این مدلی لج کنه آخرش خودش ضرر کرده، حتی با کمپین نخریدن خودرو!!! می بینی اشتباه کردی کلی آدم دیگه هستن که در آخر سوارت می شن، سنگین تر از اون اول که می ذاشتی خودرو ساز سوارت بشه ، طرف رفته ماشین مدل 94 رو خریده با 25 میلیون وام 32 تومن الان دست دومش و گذاشته براش فروش 40 تومن (مدل 94!!!) الان کی داره سواری می گیره؟ ما داریم همزمان به چند نفر سواری می دیم؟ حق ما اینه؟ از دولت و خودرو ساز توهین می شنویم از شما هم باید بشنویم؟

      • pouria zizo
        pouria zizo | ۱ شهریور ۱۳۹۷

        با این جمله ی آخر شما موافقم. هر چی میکشیم از خودمونه. طرف ماشین خریده 40 تومن . 4 سال استفاده کرده از ماشین الان میاد میذاره تو سایت 80 تومن. در صورتی که همون 40 تومنم کسی ازش نمیخره. همینجوری قیمتا الکی میره بالا

  • reza rajabi
    reza rajabi | ۳۰ مرداد ۱۳۹۷

    به آقای نجفی منش باشه باید پراید و 40 میلیون خرید ... بزرگترین دلال بازار همین ایران خودرو هستش!!! از عمد اینقدر محصول وارد بازار نمی کنه که قیمت ها بره بالا بعد می گه وای هوار ببینید قیمت بازار چقدر بیشتر از کارخونه است!!! برادرم تو یکی از کارخانه های قطعه سازی کار می کنه می گه ایران خودرو در سال جدید حتی یک ریال حتی یک ریال حاضر نشده قطعه ها رو گرونتر از قطعه سازان بخره!!! یا قطعه سازان با قیمت قبل بهش می فروشن یا اصلا بهش نمی فروشن، می گه به هیچ وجه تعداد تولیدات شرکت پایین نیومده ، بحث نصف و... همش دروغه ، اما شرکت بخاطر اینکه بهونه ای داشته باشه مثلا چند هزار خودرو و وارد بازار نمی کنه که مثلا تسمه نداره (کمبود قطعه است) بازم می گم بزرگترین دلال خود ایران خودرو هست ... کجای دنیا دو بار در یک سال افزایش قیمت می دن محصولاتشونو مگه کارمندان دولت و بقیه کارگران و دو بار در سال افزایش حقوق می دن؟ برای این بازار و این اقتصاد باید گریست

  • pouria zizo
    pouria zizo | ۳۰ مرداد ۱۳۹۷

    انصافا چیجوری میخرین؟ ما میخوایم خودرو بخریم میریم زیر و بمشو در میاریم با کلی چونه و ... خودرو میخریم.
    میرین فقط یه پولی میدین بعد یک سال و نیم ببینین چیو چه قدر بهتون بدن؟
    وقتی اعلام شده همین خورد های پیش فروش شده ی قبلی هم تا 99 نمیتونن تحویل بدن چه طور میرین دوباره پیش خرید میکنین؟ الان دقیقا چیو پیش خرید کردین؟

    • herogame
      herogame | ۳۰ مرداد ۱۳۹۷

      ? ? ?

مطالب پیشنهادی