ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سرعت اینترنت موبایل در ایران بالاتر از میانگین جهانی است

آخرین بررسی شرکت «Ookla» از وضعیت جهانی اینترنت که آماری ماهانه را در بر می‌گیرد برای ماه جولای منتشر شده است و ایران در زمینه سرعت اینترنت موبایل از بین ۱۲۴ کشور بررسی شده در ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۶:۳۰

آخرین بررسی شرکت «Ookla» از وضعیت جهانی اینترنت که آماری ماهانه را در بر می‌گیرد برای ماه جولای منتشر شده است و ایران در زمینه سرعت اینترنت موبایل از بین ۱۲۴ کشور بررسی شده در رتبه ۵۸ قرار گرفته است. این در حالیست که اینترنت ثابت شرایط نامناسبی دارد و در بین ۱۳۳ کشور بررسی شده، ایران با دو رتبه بهبود در جایگاه ۱۰۷ قرار گرفته است.

ابزار Speedtest، محصول پرچمدار شرکت Ookla، یکی از مشهور و معروف‌ترین ابزارها برای اندازه‌گیری سرعت اینترنت در ایران است و کاربران به خوبی با آن آشنا هستند. همین مسئله باعث می‌شود تا بتوان به این آمار اتکا کرد. اما آخرین گزارش Ookla برای ماه جولای -۱۰ تیر تا ۹ مرداد- چه می‌گوید؟

نموداری از سرعت اینترنت موبایل و ثابت در ایران. سرعت اینترنت موبایل ایران بالاتر از میانگین جهانی است.

در این بازه زمانی، میانگین سرعت اینترنت موبایل ایران برای دریافت، ۲۳.۷۹ مگابیت در ثانیه و میانگین ارسال نیز ۹.۳۴ مگابیت بر ثانیه بوده است. نکته قابل توجه اینجاست که بر اساس آمار این شرکت، میانگین سرعت جهانی برای دریافت ۲۲.۸۱ و برای ارسال ۹.۱۳ مگابیت است که ایران در هر دو دسته، از این میانگین بالاتر است اما در هر صورت رتبه ۵۸ را در سرعت اینترنت موبایل به خود اختصاص داده است.

اما وضعیت اینترنت ثابت برعکس است و ایران حتی به میانگین جهانی، یعنی ۴۶.۴۱ مگابیت برای دریافت و ۲۲.۴۸ مگابیت برای ارسال نزدیک هم نیست. اینترنت ثابت ایران با رتبه ۱۰۷ جهانی، سرعتی معادل ۱۲.۱۴ مگابیت برای دریافت و ۵.۲۷ مگابیت برای ارسال دارد؛ هرچند این وضعیت نیز به گفته Ookla، در ماه جولای ۲ رتبه ارتقا داشته است.

لیست ۱۰ کشوری که پرسرعت‌ترین اینترنت موبایل را در اختیار دارند. قطر، نروژ و امارات متحده عربی در سه جایگاه نخست.

در اینترنت موبایل، سه کشور قطر، نروژ و امارات متحده عربی به ترتیب با سرعت دریافت ۶۲.۶۳ مگابیت، ۵۷.۳۱ مگابیت و ۵۵.۱۷ مگابیت در رتبه اول تا سوم هستند. اما در اینترنت ثابت، سنگاپور هنوز فاصله معنادار خود را با سرعت دریافت ۱۸۱.۴۷ مگابیت با هنگ‌کنگ و ایسلند با سرعت‌های دریافت ۱۴۵ و ۱۴۳ مگابیت حفظ کرده است.

لیست ۱۰ کشوری که پرسرعت‌ترین اینترنت ثابت را در اختیار دارند. سنگاپور، هنگ‌کنگ و ایسلند در سه جایگاه نخست. حضور کشور لوکزامبورگ در جایگاه نهم قابل‌ توجه است.

برای اینترنت موبایل، ۱۲۴ و برای اینترنت ثابت، ۱۳۳ کشور در لیست شرکت Ookla رتبه‌بندی شده‌اند. این شرکت می‌گوید دست کم باید ۶۷۰ کاربر موبایل، در کشوری اینترنت خود را با Speedtest آزمایش کنند تا کشور به لیست اضافه شود. این تعداد برای اینترنت ثابت، ۳ هزار و ۳۳۳ کاربر است.

شرکت دیگری که آمار معتبری از سطح دسترسی و سرعت اینترنت موبایل ارائه می‌دهد، OpenSignal است که گزارش‌های کامل خود را سالانه منتشر می‌کند. آخرین گزارش OpenSignal برای وضعیت LTE، مربوط به فوریه ۲۰۱۸ -بهمن و اسفند ۹۶- است. در آمار این شرکت، سرعت اینترنت موبایل ایران ۱۳.۷۳ مگابیت در ثانیه ذکر شده بود.

سال گذشته، «نصرالله جهانگرد»، معاون وزیر ارتباطات خبر داده بود که سرعت اینترنت ثابت در ایران، در سال ۱۴۰۵ به ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه خواهد رسید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • enrix
    enrix | ۲۱ شهریور ۱۳۹۷

    اینکه خیلی عالیه ولی برای همه مناطق اینطوری نیس! برای مشهد خیابون امام رضا دانش غربی و مشهد خیابون مهرمادر افتضاحه و سرعت 13 مگابیته در حالی که برای بعضی شهرا سرعت به 40 یا حتی 50 مگابیت بر ثانیه میرسه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی