ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

گلکسی نوت 9
تکنولوژی

گوشی ۱۰۰۰ دلاری حالا کاملا طبیعی است

یکی-دو هفته پیش وقتی سامسونگ گلکسی نوت ۹ را معرفی کرد همه به انتظار اعلام قیمت دستگاه بودیم. ۱۰۰۰ دلار! گلکسی نوت ۹ با قیمت پایه ۱۰۰۰ دلار فروخته می‌شود و اگر امکانات بیشتری بخواهید ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱ شهریور ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰

یکی-دو هفته پیش وقتی سامسونگ گلکسی نوت ۹ را معرفی کرد همه به انتظار اعلام قیمت دستگاه بودیم. ۱۰۰۰ دلار! گلکسی نوت ۹ با قیمت پایه ۱۰۰۰ دلار فروخته می‌شود و اگر امکانات بیشتری بخواهید می‌شود تا ۱۲۵۰ دلار هم بابت آن هزینه کرد.

خریداران آیفون X هم وضعیت مشابهی دارند و اگر بخواهند یک تلفن همراه خاص از برند محبوبشان تهیه کنند باید حداقل ۱۰۰۰ دلار بپردازند.

احتمالا متصور شده‌اید که در بازار چین، همچنان همه شرکت‌ها برای رقابتْ به ساخت موبایل‌های ارزان اما قدرتمند ادامه می‌دهند اما Oppo نماینده قدرتمند این بازار هم یک موبایل ۱۰۰۰ دلاری ساخته. گویا دنیا به سوی تلفن‌های هوشمند گران با پایه قیمت ۱۰۰۰ دلاری در حال حرکت است.

ولد اسلاووف از وبسایت ورج در یادداشتی پیرامون این ماجرا از طبیعی شدن چنین قیمت‌گذاری‌هایی می‌گوید.


آیفون 2018

زمانی که به روند پیشرفت فناوری از نزدیک توجه می کنید، سرعت تغییرات منطقی به نظر می‌رسد و حتی از لحاظ علمی این سرعت کند هم هست. اما به دوره‌ای کوتاه‌تر از زمان توجه کنید و وقتی به عقب نگاه کنید حیرت‌زده خواهید شد از سرعت و شدتی که چیزها تغییر کرده‌اند. آستانه قیمت ۱۰۰۰ دلاری برای تلفن‌های همراه یک مثال خوب است.

سه یا چهار سال پیش اگر کسی تلفن همراهی ۴ رقمی را پیشنهاد می‌داد با خنده از جلسه هیئت مدیره شرکت بیرون می‌شد. دو سال پیش اگر به شما می‌گفتم اپل با موفقیت یک تلفن همراه دارای بریدگی نمایشگر، بدون هدفون و با قیمت ۹۹۹ دلاری می‌فروشد، شما سر تکان می‌دادید و من را به آرزوهای دیوانه‌وارتر از رویای واهی جین مونستر در مورد اپل تی‌وی متهم می‌کردید. و حتی همین موقع پارسال، من مشغول نوشتن خیال ناباور خود در مورد گلکسی نوت ۸ سامسونگ و اینکه چطور مرز ۱۰۰۰ دلار را رد کرد بودم.

گلکسی نوت 9

و با این حال، با وجود همه پیش‌فرض‌های ما از قیمت‌گذاری منطقی تلفن هوشمند و اینکه چطور باید باشد، هر تلفنی که جسارت قیمت‌گذاری بیشتر از ۹۹۹ دلار را داشته ثابت کرده که موفق است. آیفون X اپل از آنچه پیش‌بینی شده بود بهتر و سریع‌تر می‌فروشد و منجر به این شده که یک تحلیلگر اعلام کند این موبایل تقاضای سال ۲۰۱۹ را نیز برآورده کرده. اگرچه عمدتا در ایالات متحده در دسترس نیست اما P20 Pro هواوی به قیمت‌گذاری آیفون X نزدیک می‌شود و نشان داده که گزینه محبوبی در اروپا است و به راحتی فروش گوشی‌های ارزان قبلیشان را تحت‌الشعاع قرار داده. نوت ۸ سامسونگ که سفری رو به اوج در قیمت‌گذاری را آغاز کرد هم یک موفقیت خوب برای سازنده‌اش بود و نوت ۹ تازه معرفی شده نیز مشابه عمل می‌کند.

حیرت‌انگیز برای من این است که چطور در مورد این محصولات و تغییراتشان صحبت می‌کنیم. در آگوست ۲۰۱۷، در مورد آیفون‌های ۱۰۰۰ دلاری با همین احساس شک و گمان صحبت کردیم که ما (من به خصوص) در مورد ایرپادها هم همین رویه را در پیش گرفته بودیم وقتی معرفی شدند. در آگوست ۲۰۱۸ ما از تلفن‌های گران‌قیمت به همان سیاقی سخن می‌گوییم که از ایرپادها حرف می‌زنیم. متفاوت، نه برای همه ولی ارزشمند برای کسانی که تصمیم می‌گیرند بهایش را بپردازند.

گلکسی نوت 9

تفسیر من از سال گذشته که حتی تولید کننده‎های چینی چون Oppo که به خاطر قیمت‎های اقتصادی معروف بودند، تلفن‎های همراه 999 دلاری عرضه کردند، این است که موبایل‎های پرچمدار از همان ابتدا به اشتباه قیمت گذاری شده بودند. این تلفن ها بیش از اندازه ارزان قیمت به حساب می‎آمدند. اینکه چطور به این راحتی با افزایش قیمت دستگاه‎های پرچمدار کنار آمده‎ایم، این موضوع را اثبات می‎کند. اما اینکه این اتفاق چگونه افتاده، نیاز به بررسی و گمانه‎زنی‎های بیشتری دارد.

ذهنیت همه از این وضعیت به یاد آوردن کیفیت سری آیفون است اما تلفنی اندرویدی نیز ممکن است برچسب قیمتی ۱۰۰۰ دلاری پیدا کند. به هر حال تصور ما این است که اگر قیمت بیشتر است، پس باید ارزش آن را داشته باشد. ما می‎توانیم تظاهر کنیم که نسبت به این قیمت گذاری ‎ها منطقی هستیم اما ذهن ما به آن قیمت اولی که با آن سر و کار داشتیم، عادت کرده است. در نتیجه از این برچسب قیمت جدید و بالاتر انتظار بیشتری به همراه دارد.

تحقیقات بی‎شماری وجود دارد که نشان می‎دهد ارتباط بین قیمت محصول و هزینه تمام شده برای ساخت آن به چه اندازه پر از ایراد است. بنابراین شاید تلفن‎های هوشمند سال گذشته قیمت منطقی‎تری از امسال داشتند اما از آن جایی که انسان‎ها غیر منطقی هستند، قیمت‎های امروزی قرار است ماندگار باشد چرا که بهتر با بازار پیشرفته امروزی تطابق دارد.

در کنار تلفن‎های هوشمند گران قیمت، ما همچنین شاهد بودیم که هزینه دستگاه‎های میان رده چون وان‎پلاس نیز در یک سال و نیم گذشته با افزایش رو به رو بوده است. مطمئن نیستم قیمت‌‎گذاری موبایل های پرچمدار در چند سال آینده چگونه خواهد بود اما بعید می‎دانم تلفن‎های میان رده بیش از این گران بشوند. رقابت میان تولیدکنندگان بزرگ همچنان بسیار پر رنگ و قیمت‎گذاری نیز یکی از عوامل تعیین کننده برای بسیاری از افراد است.

یک نتیجه احتمالی، بیشتر شدن فاصله بین تلفن‎های گران قیمت و ارزان است که خود به تنهایی تنوع و نابرابری اقتصادی بزرگ در دنیای مدرون امروزی را نشان می‎دهد.

تمام چیزی که می‌توانم در مورد آینده موبایل‌ها بگویم این است که گذشته‌شان نشان داده پیشروی آن‌ها غیرقابل پیش‌بینی، بی نظم و بی قاعده است. شاید همین غیرقابل پیش‌بینی بودنش است که باعث شده دنبال کردن صنعت موبایل تا این اندازه هیجان‌انگیز باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • Mehdi_Valadi
    Mehdi_Valadi | ۲ شهریور ۱۳۹۷

    تو ایر

  • M.freakinggeek
    M.freakinggeek | ۲ شهریور ۱۳۹۷

    کل سیاست این قیمت گذاری ها خلاصه میشه توی جمله میخوام ،میتونم پس انجامش میدم بذر اولش هم جابز که یکی از بزرگترین افراد و توانا ترین فرد توی همچین کارایی یعنی تلقین فروش یک محصول عالی در حالی که عادی یا فقط خوب هستش و ایجاد تعصب . وگر نه خیلی از بازار ها از جمله ورزشهای پرطرفدار مثل فوتبال یا خوانندگی یا بازیگری یا درکل دنیای سینما و ... یا همین موبایل طبق هیچ اصلی قیمت هاش واقعی نیست توی نوشته اشاره شده بود به پیشرفت تکنولوژی که اصلا ربطی نداره الان پیشرفت مثلا اس6 با اس 7 یا اس 7 با اس 8 یا اس 9 این ها اختلاف قدرت یا تکنولوژی مورد استفادشون چقدر بوده الان اختلاف نوت 8 با نوت 9 ایا قدرتشون توی یک سال جهشش بیشتر از دو سال پیش یا سال قبل بوده یا سری اس یا بقیه در واقعا همگی رشد میانگین 30 درصد داشتن و هیچ جهش بیشتر استفاده یا معرفی تکنولوژی جدید تر یا گرون تر نیست فقط و فقط دیدن میتونن چرخه پر سود تری ایجاد کنن مثال فوتبال شاید بی ربط باشه ولی از خیلی جهات شبیه چون فارغ از هزینه اولیه و فارغ از تورم و ... هزینه پرداخت میشه چون میتونن چرخه پر سود ایجاد کنن و هزینه های گزاف توی این چرخه صرف کنن پولشم در اخر به واسطه صنعت مدیا و تاثیراتش با روش های مختلف ،مردم حاضر میشن هزینه های زیاد و نامعقول پرداخت کنن دنیای گیم هم کم کم داره به همین سمت میره نکته دیگه چقدر خوب که بالاخره بخش ترجمه شده با بخش نوشته نویسنده جدا هست کاش همیشه و توی همه جا این کار صورت بگیره که حرفه ای و درست تر هم هست

  • kevin
    kevin | ۲ شهریور ۱۳۹۷

    واقعا هزار دلار برای وسیله ی که فقط مصرف کننده ی محتوا باشه چیزِ عجیبیه

  • رضا
    رضا | ۱ شهریور ۱۳۹۷

    یه زمانی موبایل داشتن نشونه‌ی پرستیژ بود الان قیمت گوشی
    خیلی از کسایی که اپل می‌خرن اصلا دنبال استفاده نیستن فقط برای کلاسش می‌خرن. اونایی هم که دم از ویژگی های منحصر به فرد آیفون می‌زنن زیاد حالیشون نیست و از یه بعد دیگه دنبال کلاس گذاشتن هستن

  • ABCD EFGH
    ABCD EFGH | ۱ شهریور ۱۳۹۷

    نه باید مینوشتید آشغال 1000 دلاری.

مطالب پیشنهادی