ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پدیده صدای الکترونیک
تکنولوژی

پدیده صدای الکترونیک؛ نوایی از دنیای مردگان یا نویز سرگردان

انسان از دیرباز به دنبال ارتباط با جهان مردگان بوده و به این منظور راه هایی از قبیل الهام، احضار روح، مدیوم و دیگر روش های عجیب را در پیش گرفته است. امروزه که ابزارهای ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۳ شهریور ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰

انسان از دیرباز به دنبال ارتباط با جهان مردگان بوده و به این منظور راه هایی از قبیل الهام، احضار روح، مدیوم و دیگر روش های عجیب را در پیش گرفته است.

امروزه که ابزارهای الکترونیکی مختلفی در دسترس قرار گرفته اند، اغلب افراد به جای چله نشینی در اماکن پرت و ترسیم خطوط عجیب و غریب از روش های مدرن تر برای برقراری ارتباط با دنیای مردگان استفاده می کنند. فارغ از اینکه در آن سوی ابزارهای مذکور واقعا اهل قبور قرار دارند یا خیر، نتیجه این تلاش ها واقعی تر از یک خیال واهی به نظر می رسد. یکی از این راه ها «پدیده صدای الکترونیک» یا EVP است که به عقیده برخی منشا آنها به جهان ماورا باز می گردد. در ادامه به شرح این پدیده و ذکر نمونه های شاخصی از آن پرداخته ایم.

پدیده صدای الکترونیک چیست؟

EVP رویدادی مرموز است که در آن صدایی شبیه به انسان از منبعی نامشخص در ابزاری دیجیتال ثبت یا منتقل می شود.. این صداهای دیجیتال که اغلب روی دستگاه های صوتی ثبت می شوند، تنها حین بازپخش به گوش می رسند. گاهی اوقات برای افزایش وضوح این اصوات باید از تقویت کننده یا فیلتر صوتی استفاده کرد.

صداهای الکترونیک از نظر سن، جنسیت، تن و احساس با هم متفاوت بوده و برخی از آنها نسبت به بقیه با سهولت بیشتری شنیده می شوند. این اصوات معمولا در قالب کلمات، عبارات، جملات کوتاه ثبت می شوند اما گاهی اوقات به آه و ناله، شیون، خرخر و دیگر نویزهای آوایی محدود هستند. افراد فعال در این حوزه تاکید کرده اند که صداهای مذکور دارای زبان های گوناگونی هستند.

کیفیت EVPها نیز به شدت متنوع است، برای مثال برخی از آنها آنقدر نامشخصند که به سختی می توان عبارات بیان شده را تشخیص داد، با این حال کیفیت تعدادی دیگر آنقدر بالا است که نیازی به تقویت صدا یا فیلتر نویزها وجود ندارد. کارشناسان کیفیت EVP را به سه کلاس تقسیم کرده اند:

  • کلاس A: درک آسان توسط همه بدون اختلاف نظر قابل توجه. این دسته اغلب شامل بلندترین صداها می شود.
  • کلاس B: صدا در برخی سیلاب های خاص دچار انحراف می شود. در این دسته که بیشتر EVPها را شامل می شود، حجم صدا از کلاس A کمتر است.
  • کلاس C: انحراف صوتی بالا، حجم صدای کم (شبیه زمزمه) و درک دشوار از ویژگی های این دسته است.

یکی دیگر از ویژگی های جالب صدای الکترونیک این است که عبارات بیان شده در واقع پاسخی به پرسش های مطرح شده هستند، با این حال تا زمان بازپخش نمی توان آنها را شنید.

صدای الکترونیک از کجا می آید؟

از زمان ثبت نخستین صدای الکترونیک تا امروز کارشناسان به دنبال پاسخ به این سوال بوده اند اما برخلاف دیگر پدیده های علمی دلیل قاطعی برای آن اثبات نشده است. برخی نظریه های مشهورتر شامل موارد زیر است:

  • این اصوات متعلق به دنیای مردگان هستند و به همین خاطر بسیاری از محققان برای ثبت EVP به گورستان ها رفته و اغلب هم با دست پر باز می گردند. پدیده صدای الکترونیک در این زمینه «فرا ارتباط ابزاری» یا ITC هم خوانده می شود. این عبارت نخستین بار در سال ۱۹۷۰ و توسط ارنست سنکوسکی در رابطه با برقراری ارتباط با ارواح و اشخاص غیر مادی به کمک ادوات الکترونیکی به کار برده شد.
  • این اصوات از بعدی دیگر می آیند. بر اساس برخی نظریه ها ابعاد دیگری از حیات وجود دارد و برخی موجودات متعلق به این ابعاد توانایی برقراری ارتباط و صحبت با ما از طریق روش های خاص را دارند. در این نظریه برخی سوالات بدون پاسخ باقی می مانند، برای مثال ساکنان ابعاد دیگر زبان ما را از کجا فرا گرفته اند؟
  • از ضمیر ناخودآگاه محققان نشات می گیرد. برخی عقیده دارند که تفکرات و تراوشات ذهنی محققان به نحوی روی دستگاه ثبت می شود.
  • برخی دیگر بر این باورند که صدای الکترونیک نشانه حضور شیاطین یا فرشتگان در آن مکان است.
  • گروهی دیگر نیز مدعی شده اند که صوت الکترونیک اصلا ماهیت به خصوصی ندارد و آنچه که شنیده می شود حاصل ثبت نویزهای تصادفی ارسالی از آنتن های رادیو، موبایل و منابعی از این قبیل است.
داستان EVP از کجا شروع شد؟

دهه۱۹۲۰: همه ما ادیسون را با اختراعات فراوان و از جمله لامپ می شناسیم اما آنچه که بسیاری از آن خبر ندارند تلاش این مخترع برجسته برای توسعه دستگاه ارتباط با مردگان است. وی طی یک مصاحبه مطبوعاتی از برنامه های خود برای توسعه چنین ابزاری پرده برداشته بود:

در صورتی که کاراکتر مردگان در قالب یا قلمروهای دیگر وجود داشته باشد و آنها در پی برقراری تماس با ما باشند، تولید دستگاهی به این منظور در مقایسه با واژگونی میزها، جلسات احضار روح، جداول عجیب و دیگر روش های ابتدایی، شانس بیشتری به آنها می دهد

ادیسون علی رغم اعتقاد به امکان ثبت صداهای الکترونیک هرگز موفق به توسعه ابزاری برای آن نشد.

دهه ۱۹۳۰: در سال ۱۹۳۹ عکاسی به نام «آتیلا وان سزالای» سعی کرد این اصوات ناشناخته را به کمک صدانگار ضبط نماید. وی با استفاده از روش ابداعی خودش به موفقیت هایی دست پیدا کرد و در سال های بعد با استفاده از رکوردر سیمی نتایج کارش را بهبود بخشید. در اواخر دهه ۱۹۵۰ نتایج آزمایش های وی در «انجمن آمریکایی تحقیقات روانی» مستندسازی شد.

دهه ۱۹۴۰: در اواخر این دهه فردی ایتالیایی به نام «مارسلو باچی» مدعی ثبت اصوات مردگان از طریق رادیوی خلاء مجرایی شد.

دهه ۱۹۵۰: در سال ۱۹۵۲ دو کشیش کاتولیک به نام های پدر «ارنتی» و پدر«جیملی» حین ثبت سرودهای مذهبی روی مگنتافون، اصوات EVP را هم ثبت کردند. ماجرا از این قرار است که سیم مگنتافون به صورت مرتب پاره می شد، در این حین جیملی روی به سوی آسمان کرده و از پدر فوت شده اش کمک می خواهد. این دو فرد روحانی حین بازپخش نوار صدایی عجیب را می شنوند که در پاسخ می گوید: «البته که من به تو کمک می کنم. من همیشه با تو هستم». آزمایشات بعدی نیز این صدای الکترونیک را ثابت کرد.

در سال ۱۹۵۹ یک تهیه کننده سوئدی به نام «فردری جوئرگنسون» آواز پرندگان را روی یک نوار ثبت کرده بود اما حین پخش آن صدای مادرش را شنید که به زبان آلمانی می گفت: «فردریش، تو دیده می شوی؛ فریدل کوچک من، صدای مرا می شنوی؟». وی پس از این ماجرا اقدام به ثبت صدها نوار دیگر کرد که فارغ از ارتباط واقعی یا خیالی با دنیای مردگان، عنوان «پدر EVP» را برای او به ارمغان آورد. جوئرگنسون در این باره دو کتاب به نام های «اصواتی از جهان» و «ارتباط رادیویی با مردگان» را به رشته تحریر درآورده است.

دهه ۱۹۶۰: فعالیت های پدر EVP توجه بسیاری را به خود جلب کرد که یکی از آنان روانشناسی به نام دکتر «کنستانتین رایودیو» بود. وی که ابتدا با دیده تردید به این مسئله می نگریست، شخصا در سال ۱۹۶۷ آزمایش هایی را ترتیب داد که حاصل آن ثبت این جمله از مادر مرحومش بود: «کستولیت، من مادرت هستم». این نامی بود که مادرش در کودکی از آن برای خطاب قرار دادن فرزندش استفاده می کرد. این مساله آنقدر روی رایودیو اثر گذاشت که وی هزاران صدای الکترونیک دیگر را به مجموعه اش اضافه کرد.

دهه های ۱۹۷۰ و ۸۰: دو محقق پدیده های روحانی به نام های «جورج» و «جنت میک» با همکاری «ویلیام اونیل» صدها ساعت صدای الکترونیک را با استفاده از نوسان سازهای رادیویی ثبت کردند. این افراد مدعی ثبت مکالماتی از روح دکتر «جورج جفریس مولر»، استاد فقید دانشگاه و متخصص ناسا بودند.پدیده صدای الکترونیکدر دهه های اخیر نیز پدیده صدای الکترونیک کماکان نظر بسیاری از محققان کنجکاو را به خود جلب کرده و هنوز هم تحقیقات در این زمینه مهیج ادامه دارد.

علاقمندان به این زمینه تاکنون صدها گروه مختلف را برای تحقیقات تشکیل داده اند. این افراد با در اختیار داشتن ابزارهای سنجش میدان الکترومغناطیسی، دوربین و به ویژه ضبط به مناطق ظاهرا تسخیر شده رفته و در پی ثبت صدای الکترونیک هستند.

سازمان هایی از قبیل «انجمن فرا ارتباط» ATransC نیز به منظور بررسی جوانب مختلف صدای الکترونیک، اقدام به جمع آوری نمونه های EVP از سراسر دنیا می کنند. از سوی دیگر «بنیاد آموزشی رندی جیمز» میلیون ها دلار را برای ارائه شواهدی مبتنی بر ماورالطبیعه بودن پدیده صدای الکترونیک در نظر گرفته است.

صدای الکترونیک روی فرهنگ عمومی هم بی تاثیر نبوده و مثل داستان های شکار ارواح ردپای آن در ادبیات، رادیو، تلویزیون، سینما و حتی موسیقی دیده می شود. از فیلم های مطرحی که EVP را دستمایه خود ساخته اند می توان به «صدای سفید»، «حس ششم» و «پولترگایست» اشاره کرد که مورد آخر با کارگردانی «جیل کنان» و بودجه ۳۵ میلیون دلاری به فروش ۹۵ میلیون دلاری در گیشه دست پیدا کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • ali golestan
    ali golestan | ۲۷ آذر ۱۴۰۰

    فیلم White Noise 2005 کامل درباره همین موضوع هست

  • Ha_Med
    Ha_Med | ۴ شهریور ۱۳۹۷

    اینم بخونید:
    https://theconversation.com/hearing-ghost-voices-relies-on-pseudoscience-and-fallibility-of-human-perception-48160

مطالب پیشنهادی