ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مبادلات ارزهای مجازی
تکنولوژی

ارزهای مجازی راه حلی جادویی برای حل مشکلات اقتصادی نیستند

بعد از اعلام آماده شدن لاحیه پیش نویس فعالیت ارزهای مجازی، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی هم از اعلام 4 سیاست مهم بانک مرکزی در حوزه ارز رمزها تا پایان شهریور ماه خبر داد و ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۴ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۶:۱۰

بعد از اعلام آماده شدن لاحیه پیش نویس فعالیت ارزهای مجازی، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی هم از اعلام 4 سیاست مهم بانک مرکزی در حوزه ارز رمزها تا پایان شهریور ماه خبر داد و اعلام کرد که این ارزها برخلاف تصور برخی مردم، راه حل قاطع مشکلات اقتصادی و بانکی نیستند اما می‌توان از آنها به روش‌هایی مفید بهره گرفت.

«ناصر حکیمی» در همایش فناوری زنجیره بلوک، رمز ارز و کاربردهای آن در بانکداری که به همت شرکت خدمات انفورماتیک برگزار شد، تاکید کرد که بسیاری از افرادی که درباره ارزهای مجازی اظهار نظر می‌کنند نمی‌توانند کاربرد دقیق آنها را توضیح دهند:

«موضوع ارزهای رمزنگار وارد حوزه عمومی شده و نهاد ناظر به دلیل قرار نگرفتن در موضع انفعال تحقیقاتی در این موضوع انجام داد و تصمیم بر این شد تا بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مانیتورینگ و رصد اتفاقات این حوزه را مانند سایر بانک‌های جهان در دستور کار قرار دهد؛ در واقع بانک مرکزی تصمیم گرفت تا درست نگاه کند و بعد وارد عمل شود.»

مبادلات ارزهای مجازی

وی با تشریح چارچوب سیاست‌های اعلامی بانک مرکزی به چهار سیاست اصلی این سازمان در قبال ارزهای مجازی پرداخت:

«۴ مسئله در حوزه ارزهای رمزنگار از سوی بانک مرکزی وجود دارد؛ اول آنکه رابطه با رمز ارزهای رایج در دنیا که البته شورای عالی پولشویی با توجه به نگرانی در زمینه اتهامات جهانی پولشویی و تامین مالی تروریسم، سیاست ممنوعیت را اعلام کرده و به نظر می‌رسد با توجه به جمع بندی‌های انجام شده در دولت در این ممنوعیت خام تجدید نظر می‌شود. بحث دوم موضوع سیاست کشور در برابر استخراج رمز ارزهای رایج دنیا و در حقیقت صنعت ماینینگ است و مورد بعد حوزه ارزهای مجازی ملی، چیزی شبیه به ارز پترو کشور ونزوئلا است. در نهایت سیاست آخر هم به مشکلات سیاسی موضوع برمی‌گردد چرا که می‌توان با استفاده از ایجاد یک رمز ارز چند کشور یا منطقه‌ای بر پایه بلاکچین انتقال اطلاعات و تجارت انجام داد.»

حکیمی اما درباره ارزهای مجازی ملی برخلاف برخی صاحب نظران معتقد است که این نوع ارز در دنیا تجربه موفقی نداشته و شرکت خدمات انفورماتیک هم به صورت آزمایشی روی مساله ارز ملی مجازی تحقیقاتی کرده است: «باید بسنجیم که ماهیت ارز ملی را پول تلقی کنیم یا کالا، این امر نیاز دارد تا خواص مورد نظر برای پول بودن این پدیده را تعیین کنیم.»

مبادلات ارزهای مجازی

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی همچنین به موضوع اعتماد در مبادلات بر بستر بلاکچین اشاره داشت که از مشکلات اصلی این فناوری محسوب می‌شود. حکیمی در ادامه پیش بینی خود نسبت به ارزهای مجازی را در آینده تشریح کرد:

«بحث رمز ارزها که عنوان می شود آینده پول در آینده است باید گفت با بهره گیری از رمز ارزها تا سال ۲۰۲۰،‌ پول از چرخه مبادلات منقرض و جای آن را رمز ارزها می گیرند و در این روند مفهوم بانک های مرکزی بی معنا می شود. این در حالیست اگر یک دولت مرکزی در مبادلات مالی نباشد دیگر با پدیده دستکاری ارزش پول که توسط بانک مرکزی و بر اساس سیاست های دولت صورت می گیرد، و ارزش پول بی معنا و مدیریت مبادلات از طریق معادلات ریاضی انجام می شود.»

مبادلات ارزهای مجازی

او ضمن رد این مساله که ارزهای مجازی راه حلی جادویی برای حل تمام مشکلات اقتصادی هستند تاکید کرد که با توجه با افزایش قیمت رمز ارزها و حجم مبادلات پایین آن، باید نگاه واقع بینانه تری نسبت به آنها داشت: « بحث پذیرش رمز ارزها در مبادلات خیلی مهم است؛ البته رمز ارزهایی مثل بیت کوین و اتریوم توانستند پایه پذیرش پیدا کنند تا بتوان از آنها در نقل و انتقال وجوه استفاده کرد. البته به علت افزایش قیمت بین کوین آن را به کالای سرمایه ای و ارزی تا وسیله نقل و انتقالات مالی تبدیل کرده است. اما در نهایت محدودیت انتقال و پذیرش در رمز ارزها موجب می شود این فناوری نتواند جایگزین ارزهای رایج شود.»

به نظر می‌رسد با ورود کاربران عام و نه متخصص به بازار ارزهای دیجیتال و به سبب وسوسه‌ای که سود آنها دارد، بلوای بزرگی در این بازار پیش آمده که برنده آن سودجویان و کلاهبرداران فنی و عالم به مسائل فنی هستند. کارشناسان باور دارند که دولت و بانک مرکزی می‌تواند در این زمینه با کمک مشاورین جوان‌تر و آگاه‌تر نقش موثری ایفا کند و دست این قبیل افراد را از بازار ارز کوتاه کند و مردم را نسبت به ابعاد مختلف ارز دیجیتال به طرق مختلف آگاه کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • فـرزاد
    فـرزاد | ۴ شهریور ۱۳۹۷

    ارز دیجیتال تا زمانیکه تو صرافی های بین المللی چنج نشه و توی پنلهای تریدینگ باز هم بین المللی معامله نشه به درد لای جرز در بانک مرکزی میخوره ، که از قضا از صدقه سری این رژیم و جفتک اندازیش برای همه کشورها دستمون از همه این بازارها کوتاهه و تحریمم ، پس در نتیجه ارز دیجیتالی که فقط مصرف داخلی داشته باشه تفاوتش با پول داخل عابربانک چیه ؟!!! فقط نحوه تراکنشش که اونم ماینر باید مغز خر خورده باشه که ریگ ماینش رو اختصاص بده به همچین چیزی

    • فـرزاد
      فـرزاد | ۴ شهریور ۱۳۹۷

      احتمالا از الان یه لیست اسم عربی هم گذاشتن جلوشون انتخاب کنن واسه زمان رونمایی از ارز "بــــومـــــــــــی"

مطالب پیشنهادی