ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف جسد اسب ماقبل تاریخ در سیبری [تماشا کنید]

به تازگی محققان موفق شدند که بقایای یک کره اسب ماقبل تاریخ را در سیبری کشف کنند. باستان شناسان تخمین می‌زنند این کره اسب ۲ ماهه که هنوز علت مرگش مشخص نشده، تقریباً ۳۰ تا ۴۰ ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۴ شهریور ۱۳۹۷ | ۰۰:۰۱

به تازگی محققان موفق شدند که بقایای یک کره اسب ماقبل تاریخ را در سیبری کشف کنند. باستان شناسان تخمین می‌زنند این کره اسب ۲ ماهه که هنوز علت مرگش مشخص نشده، تقریباً ۳۰ تا ۴۰ هزار سال پیش در خاک‌های این کشور مدفون شده و قدیمی ترین اسب ماقبل تاریخ است که تا به حال کشف شده چرا که به دوره‌ی پارینه‌سنگی پسین تعلق دارد.

به گزارش سربین تایمز بقایای این اسب در دامنه کوهی یافت شده که به "دروازه جهنم" مشهور است. اکنون محققان کشور‌های روسیه و ژاپن در حال مطالعه روی جسد یاد شده هستند.

«سمیون گریگوریف» سرپرست گروه اکتشافی کشور روسیه درباره وضعیت بقایای این اسب که در سردترین شهر دنیا یعنی یاکوتسک یافت شده می‌گوید:

«این اسب ظاهری کاملا سالم و تازه دارد. تا حدی که شما حتی می توانید موهای روی بدنش را مشاهده کنید. علاوه بر این روی بدن این کره اسب آثار جراحت دیده نمی شود و جسدش در لایه های منجمد اعماق زمین کاملاً سالم مانده است.»

این کره اسب تقریباً یک متر طول دارد و به نسل منقرض شده این حیوان یعنی اسب لنا (Equus lenensis) تعلق دارد. جسد این حیوان در خاک‌های منجمد سیبری به دام افتاده بوده و یخ زدگی همیشگی خاک این کشور موجب شده به شکل دست نخورده باقی مانده است.

زمین دائما یخ بسته و لایه‌های منجمد خاک که در سیبری ایجاد شده و به خاک مُنجَمد یا Permafrost معروف است، موجب گشته که موقعیت مناسبی برای باستان شناسان پدید آید.

کارشناسان هنوز علت مرگ این جانور را نیافته‌اند اما به احتمال قوی غرق شدن یا خفگی، علت اصلی مرگ این جانور به شمار می‌رود . با این حال مشخصاً کالبد شکافی جسد کره اسب می‌تواند تمامی مسائل را روشن کند.

باستان شناسان روس مدعی شده‌اند که این جسد در واقع تنها بقایای اسب  ماقبل تاریخ جهان است که این گونه دست نخورده باقی مانده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • nexaen
    nexaen | ۴ شهریور ۱۳۹۷

    و این انتظار از رسانه ها میره که در نوشتار خودشون از واژه های پارسی استفاده کنن تا مردم بیشتر آشنا بشن و این استفاده از واژه های پارسی رواج بیشتری پیدا کنه. این زبان برای ماست، چرا به دست خودمون نابودش کنیم؟

  • nexaen
    nexaen | ۴ شهریور ۱۳۹۷

    "ما قبل" از ترکیب "ما" + "قبل" تشکیل شده. "ما" واژه ای عربی به معنی "آنچه، هر آنچه، هرچیزی" است و قبل هم که معنیشو میدونیم. "ما قبل" واژه ای عربیه. چرا از واژه های فارسی استفاده نمیشه برای نوشتن متن ها تو دیجیاتو؟ این مشکل برمیگرده به نویسنده ها؟ یا اینطور هدف گذاری شده؟

    • nexaen
      nexaen | ۴ شهریور ۱۳۹۷

      همینطور "کاملا"، "دائما"، "تقریباً" و "مشخصا"

    • delta7
      delta7 | ۴ شهریور ۱۳۹۷

      ترکیب، تشکیل، معنی،استفاده،متن مشکل،هدف
      توی همین متن کوتاه خودتون این کلمات عربی بودن
      نمیشه که استفاده نکرد اصلا
      ماقبل هم یک کلمه پرکاربرد هست تو فارسی و عجیب و غریب نیست

      • nexaen
        nexaen | ۴ شهریور ۱۳۹۷

        مرسی به خاطر گوشزد. درسته باید تا جای ممکن از واژه های پارسی استفاده کنیم. موضوعی که باید متوجه باشیم اینه که تفاوت بزاریم بین واژه هایی که در زبان پذیرفته شدن و واژه هایی که در اثر تهاجم فرهنگی و یا اشتباه رواج پیدا کردن. واژه های تنوین دار از این دست هستن که باید از برابر فارسیشون استفاده کرد و همینطور واژه های عربی دیگه ای که رواج پیدا کرده مثل همین "ماقبل" یا "حجر الاسود" یا واژه های دیگه. این موضوع بصورت مشخص در کتاب زبان و ادبیات فارسی اشاره شده. مورد دیگه اینه که زبان تاثیر مستقیم در فرهنگ جامعه داره، چرا باید واژه های زیبای پارسی خودمون به باد فراموشی سپرده بشن و از واژه های زبان های دیگه استفاده کنیم؟ امروز به شدت این تهاجم از سمت واژه های عربی و انگلیسی داره انجام میشه، و روز به روز واژه های پارسی کمتری رو در صحبت های روزمره ی مردم میبینیم که این اشتباهه.

      • nexaen
        nexaen | ۴ شهریور ۱۳۹۷

        و این انتظار از رسانه ها میره که در نوشتار خودشون از واژه های پارسی استفاده کنن تا مردم بیشتر آشنا بشن و این استفاده از واژه های پارسی رواج بیشتری پیدا کنه. این زبان برای ماست، چرا به دست خودمون نابودش کنیم؟

مطالب پیشنهادی