ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دانشمندان انگلیسی نوعی فلز مایع با قابلیت برنامه ریزی ساختند

با شنیدن اسم «فلز مایع» احتمالاً به یاد کاراکتر T-1000 در فیلم سینمایی ترمیناتور 2 افتادید؛ یک ربات از جنس فلز مایع که توانایی تغییر شکل داشت. البته شاید هنوز زمان زیادی تا انقلاب ربات ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۵ شهریور ۱۳۹۷ | ۲۳:۵۹

با شنیدن اسم «فلز مایع» احتمالاً به یاد کاراکتر T-1000 در فیلم سینمایی ترمیناتور 2 افتادید؛ یک ربات از جنس فلز مایع که توانایی تغییر شکل داشت. البته شاید هنوز زمان زیادی تا انقلاب ربات ها فاصله داشته باشیم، اما دانشمندان توانسته اند با تولید نوعی فلز مایع با قابلیت برنامه ریزی، یک گام به توسعه T-1000 نزدیک شوند.

فلز مایع

فلز مایع قابل برنامه ریزی آلیاژی از ایندیوم و گالیوم است

ماده مورد بحث که توسط پژوهشگران دانشگاه های ساسکس و سوانزی توسعه یافته، توانایی تغییر شکل با استفاده از فرمان های الکتریکی را دارد. دانشمندان طی آزمایشات خود موفق شدند با اعمال جریان الکتریسیته، فلز مذکور که آلیاژی از ایندیوم و گالیوم است را به شکل های سه بعدی مختلف از جمله حروف الفبا درآورند. یوتاکا تاکودا یکی از محققان فعال در پروژه درباره ابداع جدید گفته:

این فلز نوع جدیدی از مواد مایع قابل برنامه ریزی است که توانایی تغییر شکل پویا از یک قطره، به اشکال هندسی پیچیده را در فرآیندی قابل کنترل دارد.

البته پروژه ما فعلاً در مراحل ابتدایی است، اما پتانسیل بالای این فلز باعث شده به فکر استفاده از آن در گرافیک کامپیوتر، لوازم الکترونیکی هوشمند، ربات های نرم و نمایشگرهای انعطاف پذیر باشیم.

گفتنی است بنا بر پیش بینی ها، فلز مایع قابل برنامه ریزی دانشمندان انگلیسی زمان قابل توجهی با مرحله تجاری سازی فاصله دارد، اما کاربردهای آن در صنعت هزینه های پژوهشی طرح را توجیه خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Mohammad Mehdi
    Mohammad Mehdi | ۶ شهریور ۱۳۹۷

    مهم ترین نظر اینه که من کلی خبر و بازی و اموزش سیو کرده بودم اما این اپدیت همش پریده واقعا چجوری او همه رو باید برگردونم_- چرا فکره اینجاشو نکرده بودین.

  • ArashSa
    ArashSa | ۶ شهریور ۱۳۹۷

    نمایش تعداد کانتها و حالت شب رو لطفاً اضافه کنید مجدداً

  • hassan ch
    hassan ch | ۶ شهریور ۱۳۹۷

    سلام رابط کاربری نسخه سوم اصلا روون نیست و قابلیت اسوایپ بین اخبار هم خوب بود چرا حذف شده؟
    حالت تاریک هم حداقل من ندیدم
    رابط قبلی بد نبود همون رو بهبود می‌دادین خوب بود
    البته جای پیشرفت داره این

مطالب پیشنهادی