ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

صفر تا صد در دو ثانیه؛ کانسپت آئودی PB18 e-tron با عملکردی ویژه معرفی شد

کمپانی آلمانی آئودی امسال برای نخستین بار در فستیوال خودرویی پبل بیچ شرکت کرده و با یک کانسپت جذاب نظر بینندگان را به سمت خود جلب نموده است. این خودروی مفهومی PB18 نام داشته و ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۵ شهریور ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

کمپانی آلمانی آئودی امسال برای نخستین بار در فستیوال خودرویی پبل بیچ شرکت کرده و با یک کانسپت جذاب نظر بینندگان را به سمت خود جلب نموده است. این خودروی مفهومی PB18 نام داشته و به خانواده e-tron تعلق دارد.

audi-pb-18-e-tron

جدیدترین کانسپت ارباب حلقه ها را می توان ترکیبی از یک اتومبیل مسابقه ای، هاچ بک تند و تیز و حتی یک موتور اسپرت توصیف کرد. برخلاف اکثر کانسپت های امروزی، آئودی PB18 e-tron فاقد فناوری خودران بوده و بر روی هدایت خودرو توسط راننده تاکید ویژه شده است. به همین خاطر در طول مراحل توسعه طراحان داخلی با اسم مستعار " Level Zero" از آن یاد می کرده اند.

audi-pb-18-e-tron (11)

از نمای روبرو، آئودی PB18 e-tron همانند یک کوپه اسپرت دیده می شود. شاید هم با توجه به فاکتورهایی مثل جلوپنجره بزرگ شش ضلعی و ورودی های هوای جانبی برخی این خودروی مفهومی را R8 آینده بنامند.

audi-pb-18-e-tron (37)

اما با حرکت به طرفین و دیدن نمای جانبی و قسمت انتهایی نظرمان عوض خواهد شد، چرا که سقف تقریبا تا روی سپر امتداد یافته و ساختاری مثل اتاق خودروهای هاچ بک دارد. مشاهده PB18 e-tron از نمای عقب و دیدن در سوم کار را یکسره نموده و بسیاری این کانسپت را یک هاچ بک تلقی خواهند کرد. در این نما شیب زیبای شیشه عقب، چراغ های سرتاسری LED، باله عظیم فعال، فرور رفتگی عمیق بالای سپر و دیفیوزر زیر آن چشمان بیننده را به سمت خود فرا می خوانند.

audi-pb-18-e-tron (34)

در داخل کابین PB18 e-tron ساختاری تغییر پذیر دارد؛ به این حالت که چینش اجزای داخلی خودرو برای حمل یک یا دو سرنشین عوض می شود. این ویژگی هم تا حدودی موتور سیکلت ها را در ذهن تداعی می کند.

audi-pb-18-e-tron (17)

وقتی که فقط راننده در داخل مفهومی جدید ژرمن ها حضور داشته باشد، صندلی وی به قسمت میانی کابین منتقل می شود. نکته جالب اینکه در این حالت شیشه جلو با سیستم واقعیت افزوده یکپارچه شده و اطلاعات را درباره مسیر پیش رو در اختیار راننده می گذارد.

audi-pb-18-e-tron (17)

با اضافه شدن سرنشین دوم، صندلی راننده و اجزای لازم به سمتی حرکت می کنند تا فضای کافی برای نشستن وی فراهم شود.

از آنجایی که بدنه PB18 e-tron همانند خودروهای هاچبک طراحی شده، در داخل کابین فضای نسبتا زیادی برای حمل لوازم مورد نیاز وجود دارد. این کانسپت 470 لیتر فضای بار ارایه می کند که در مقایسه با هاچبکی مثل فولکس واگن گلف تنها 22 لیتر کمتر است.

audi-pb-18-e-tron (6)

همانطور که از پسوند e-tron می توان حدس زد، نیروبخش PB18 یک پیشرانه الکتریکی است. این پیشرانه از دو موتور برقی بر روی محور عقب و یک موتور برقی بر روی محور جلو تشکیل یافته و در حالت استاندارد 671 اسب بخار قدرت دارد.

audi-pb-18-e-tron (39)

آئودی برای پیشرانه PB18 e-tron حالتی تعریف کرده که خروجی آن به طور موقت افزایش می یابد. در این حالت قدرت خودرو به 764 اسب بخار و گشتاورش به 830 نیوتن متر ارتقا پیدا می کند. با تکیه بر این پیشرانه توانمند، مفهومی جدید ارباب حلقه ها برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت به زمانی کمی بیش تر از 2 ثانیه نیاز دارد که در نوع خود یک رکورد خارق العاده به شمار می رود.

audi-pb-18-e-tron1

آئودی معتقد است باتری 95 کیلووات ساعتی PB18 e-tron مطابق با استاندارد WLTP انرژی لازم برای پیمایش مسافت 500 کیلومتری را تامین می کند. این باتری به طور بی سیم نیز شارژ شده و در صورت بهره گیری از سیستم شارژ 800 ولتی در عرض تنها 15 دقیقه بطور کامل شارژ می شود.

audi-pb-18-e-tron (13)

به منظور بهبود کارایی سیستم بازیابی انرژی ترمز نیز در PB18 e-tron کار گذاشته شده و دیسک های سنتی فقط وقتی نیاز به ترمزگیری شدید باشد، وارد عمل می شوند.

کانسپت الکتریکی ژرمن ها از لحاظ هندلینگ هم حرف های زیادی برای گفتن دارد. سیستم تعلیق این خودرو در جلو و عقب به ترتیب از ترکیب push-rods (میله های فشار دهنده) و pull rods (میله های کشنده) بهره برده و به کمک فنرهای مغناطیسی نیز مجهز شده است. باله و دیفیوزر عقب هم نقشی کلیدی در ایجاد نیروی رو به پایین و پایداری خودرو ایفا می کنند.

audi-pb-18-e-tron (32)

آئودی PB18 e-tron علی رغم تمام جذابیت هایی که دارد، یک مدل مفهومی است و بعید است که خود یا قابلیت های پیشرفته اش به این زودی ها راهی خیابان شوند.

بد نیست اشاره کنیم اولین عضو خیابانی خانواده e-tron مدلی شاسی بلند است که در آینده نزدیک به طور رسمی معرفی و تولید خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • alirezabas
    alirezabas | ۶ شهریور ۱۳۹۷

    مقاله خیلی خوبی بود

مطالب پیشنهادی