ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کاترین جانسون
کسب و کار

کاترین جانسون، نخستین کامپیوتر انسانی ناسا تولد ۱۰۰ سالگی اش را جشن گرفت

امروز صدمین سال تولد کاترین جانسون است؛ کامپیوتر انسانی آفریقایی-آمریکایی ناسا که علیه تبعیض جنسیتی و نژادی به پا خاست و به مهره ای کلیدی در برنامه فضایی آمریکا بدل شود. نقش خانم کاترین جانسون ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۵ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۹:۳۰

امروز صدمین سال تولد کاترین جانسون است؛ کامپیوتر انسانی آفریقایی-آمریکایی ناسا که علیه تبعیض جنسیتی و نژادی به پا خاست و به مهره ای کلیدی در برنامه فضایی آمریکا بدل شود.

نقش خانم کاترین جانسون و دو همکار سیاه پوستش به نام های مری جکسون و دوروتی واگان که در مرکز تحقیقات Langley ناسا واقع در ویرجینیا کار می کردند آنقدر مهم بود که در فیلم شخصیت های پنهان (Hidden Figures) به کارگردانی تئودور ملفی در سال ۲۰۱۶ نیز به آن پرداخته شد.

خانم جانسون در سال ۱۹۱۸ میلادی در غرب ویرجینیا زاده شد. او جوان ترین فرد در میان چهار فرزند خانواده اش بود و استعداد خاصی در ریاضیات و حساب داشت. از آنجایی که فرزندان سیاه پوستان در آن دوران نمی توانستند از امکانات آموزشی دولت استفاده کنند، والدین کاترین امکان تحصیل وی را در دانشکده ای فراهم کردند که امروزه با نام دانشگاه وست ویرجینیا شناخته می شود.

کاترین جانسون

دفتر رسمی تاریخ نگاری ناسا در توییتی اینطور نوشته است:

تبریک به خانم کاترین جانسون به مناسبت تولد صد سالگی شان. او در سال ۱۹۵۳ میلادی کارش را به عنوان کامپیوتر انسانی در مرکز Langley ناسا آغاز کرد و محاسباتی که انجام می داد نقشی کلیدی در نخستین ماموریت های انسانی ناسا به فضا داشت.

او بعد از فارغ التحصیلی از دبیرستان در سن ۱۴ سالگی وارد کالج مخصوص سیاه پوستان شد و در آنجا به تحصیل در رشته ریاضیات و علوم پرداخت. انجی ترنر کینگ، پیشگام ریاضیات از جمله اساتید وی بود و در نهایت خانم جانسون توانست به پاس همین تلاش ها به کمیته ملی مشاوران هوا و فضای آمریکا ملحق شود که در ادامه نام ناسا روی آن گذاشته شد.

خانم جانسون در محاسبه مسیر و زمان پرتاب نخستین فضاپیماهای ناسا (از جمله اولین ماموریت آلن شپرد به مریخ) نقشی کلیدی ایفا کرد. روز گذشته و درست یکروز قبل از تولد صد سالگی، کاترین جانسون در مراسمی حضور پیدا کرد که به میزبانی دانشگاه ایالتی وست ویرجینیا برگزار شد و در آنجا علاوه بر رونمایی از مجسمه وی، بورسیه هم نامش نیز معرفی شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی