ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویروس M13
علمی

ویروسی که با تولید نانو دانه های طلا به تصفیه آب کمک می کند

برخی موجودات میکروسکوپی نظیر باکتری و ویروس قابلیت ایجاد مواد مختلفی دارند و می توان از آنها برای تولید مواد، سوخت، نفت، اکسیژن و آنتی بیوتیک استفاده کرد. حالا محققان دانشگاه کالیفرنیا روشی را برای ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۶ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۱:۰۰

برخی موجودات میکروسکوپی نظیر باکتری و ویروس قابلیت ایجاد مواد مختلفی دارند و می توان از آنها برای تولید مواد، سوخت، نفت، اکسیژن و آنتی بیوتیک استفاده کرد. حالا محققان دانشگاه کالیفرنیا روشی را برای تولید نانودانه های طلا با استفاده از ویروس یافته اند که می توان برای تصفیه آب و همچنین کاهش هزینه و زمان لازم برای ساخت مواد الکترونیکی از آن استفاده کرد.

این ویروس باکتری خوار M13 نام داشته و به لطف انعطاف پذیری، عمومیت و دستکاری ژنتیکی آسان در سال های گذشته تحقیقات بسیاری روی آن صورت گرفته است. کاربردهای این ویروس شامل تثبیت نانوسیم ها در یک مکان خاص، تولید سلول های خورشیدی کارآمدتر، باتری های لیتیوم - هوا و دستگاه های پیزوالکتریک بوده است.

ویروس M13 به گونه ای دستکاری ژنتیکی شده که یون های طلا را به هم پیوند داده و نانوسیم هایی باریک و دراز از آن تولید می کند. محققان کالیفرنیایی با ایجاد تغییراتی در شکل ویروس ساختارهای طلایی دیگری را نیز تولید کرده اند.ویروس M13آنها بدین منظور ویروس M13 را در معرض آب و کلروفرم قرار داده اند تا شکل آن به کروی تغییر کند. سپس با اضافه کردن محلول یون های طلا ویروس را به فعالیت واداشتند که نتیجه آن تولید نانو داده های کروی طلا با مقیاس چند ده نانومتر و نانوسیم هایی با طول چند میکرومتر بوده است.

«الین هابرر»، از اعضای ارشد این مطالعه درباره کاربردهای این پروژه می گوید:

با درک این قابلیت و بهره گیری از آن می توان از این نانوذرات برای تولید مواد بسیار پیشرفته و ویژه ای بهره برد که کارایی به مراتب بالاتری از سطح فعلی داشته باشند.

از نانودانه های طلا می توان به عنوان کاتالیزور نوری برای تصفیه فاضلاب استفاده کرد. این نوع از کاتالیزورها معمولا اکسیدهای جامد نیمه رسانایی هستند که در حضور نور فعال شده و با مولکول‌ های موجود در سطح ذرات واکنش نشان می دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی