ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ابزارهای ضد پهپاد
تکنولوژی

۱۰ روش شکار پهپاد؛ از لیزر مرگبار تا هک در آسمان

پهپادها ابزارهای مفید و سرگرم کننده ای هستند اما گاهی اوقات استفاده نابجا از آنها دردسرهای بسیاری را به دنبال دارد که از تحویل اقلام غیرقانونی به زندانیان و به خطر انداختن جان مسافران هواپیما ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۷ شهریور ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰

پهپادها ابزارهای مفید و سرگرم کننده ای هستند اما گاهی اوقات استفاده نابجا از آنها دردسرهای بسیاری را به دنبال دارد که از تحویل اقلام غیرقانونی به زندانیان و به خطر انداختن جان مسافران هواپیما گرفته تا جاسوسی و حتی بمباران را شامل می شود.

مسائلی از این دست باعث توسعه راهکارهای مختلفی برای دور نگه داشتن پهپادها از مناطق غیر مجاز یا به دام انداختن آنها شده است. برخی از این ابزارها ابتدایی هستند اما تعدادی دیگر  به فناوری هایی پیشرفته ای مجهز شده اند که تنها در اختیار سازمان هایی خاص قرار دارد.

در ادامه به ۱۰ مورد از برجسته ترین ابزارهای ضد پهپاد اشاره کرده ایم.

DroneGun

همانطور که از این نام این دستگاه برمی آید سازوکار آن شبیه به اسلحه است اما تفاوت این جاست که اینجا خبری از گلوله نیست.

DroneGun که توسط کمپانی استرالیایی DroneShield توسعه یافته ظاهری شبیه به بازوکا داشته و از طریق قطع ارتباط بین پهپاد و اپراتور با این گجت ها مقابله می کند. این دستگاه ۵.۹ کیلوگرم وزن داشته و به گفته کمپانی سازنده قابلیت به زمین نشاندن پهپادها از فاصله ۲ کیلومتری را دارد.

ATHENA

بازوکای ۵.۹ کیلوگرمی که گلوله ای هم از آن خارج نمی شود قطعا باب میل غول نظامی دنیا یعنی «لاکهید مارتین» نخواهد بود. متخصصان این شرکت با اشتهای سیری ناپذیر جنگی خود لیزری بزرگ را توسعه داده اند که این پرنده ها را در هوا به آتش می کشاند.

این سلاح لیزری هدایت پذیر که ATHENA نام دارد، با قدرت ۳۰ کیلو وات در صحرای «نوادا» مورد آزمایش قرار گرفت و تمام اهداف مورد نظر را سرنگون ساخت. لاکهید مارتین برای اثبات قدرت ATHENA در هدف گیری ۳۶۰ درجه خودروهای دشمن فرضی را از فاصله ۵.۱ کیلومتری هدف قرار داده و به آتش کشیده است.

نسخه نهایی این سلاح مرگبار ۴ برابر مدل آزمایشی قدرت داشته و احتمالا هر جنبنده ای از نوع پهپاد را با سرعت نور به تلی از خاکستر تبدیل می کند.

HELWS

تهدیداتی که پهپادها در میادین جنگ متوجه نیروها و تاسیسات می کنند باعث شده سازمان های دفاعی آمریکا روی توسعه ابزارهای برای نابود سازی آنها تمرکز کنند. علاوه بر لاکهید مارتین که در بالا به آن اشاره شد، مجموعه «ریتون» هم ابزاری متحرک را توسعه داده که HELWS نام دارد.

در این سیستم تابشگر لیزری روی خودروی نظامی Polaris MRZR سوار شده و با متمرکز ساختن انرژی پهپاد را به آتش می کشاند. اتصال این سامانه به منبع تغذیه ۲۲۰۰ ولتی امکان ۲۰ تا ۳۰ شلیک را فراهم می کند. کمپانی سازنده وعده داده که HELWS را از نظر قابلیت جابجایی، قفل روی هدف و قدرت تخریب تقویت خواهد کرد.

AUDS ابزارهای ضد پهپاد

این سلاح انگلیسی قدرتمند کارایی خود را با ساقط کردن ۵۰۰ پهپاد داعش در عراق و سوریه ثابت کرده است.

این سلاح انگلیسی که ۱.۵ میلیون پوند قیمت دارد با استفاده از رادار، دوربین های شناسایی، رهیاب ویدئویی و شلیک کننده اشعه رادیویی ۴ واتی ظرف ۸ ثانیه سلاح را از فاصله ده کیلومتری شناسایی می کند.

کارایی بالای AUDS باعث شده برخی فرودگاه های آمریکایی آنها را در اطراف محوطه فرود و پرواز  نصب کنند.

DroneCatcher

سرنگون کردن درون های مزاحم با لیزر غول پیکر هرچقدر هم مهیج  باشد بعید است در شهر امکان استفاده از آن وجود داشته باشد و به همین خاطر باید به دنبال راه های کم خطرتر باشیم.

در همین راستا کمپانی هلندی Delft Dynamic ابزاری را توسعه داده که از خود پهپادها علیه آنها استفاده می کند. این دستکاه که DroneCatcher نام دارد در واقع پهپادی مجهز به هدفگیر خودکار و تور است که اهداف را از فاصله ۲۰ متری شکار می کند.

SkyWall 100

این گجت نسخه زمین به هوای DroneCatcher است که روی یک بازوکا سوار شده و پهپادها را فاصله ۱۰۰ متری زمین گیر می کند.

این سلاح دوش پرتاب ۱۰ کیلوگرم وزن داشته و با بهره گیری از هوای فشرده تور را به سمت هدف پرتاب می کند. علاوه بر این به لطف پاراشوتی که به تور متصل شده، پهپاد با سرعت کم فرود آمده و سالم به زمین می نشیند.

کمپانی سازنده برای افزایش هرچه بیشتر کارایی و هیجان عملیات الگوریتم های هوش مصنوعی را هم در سلاح خود تعبیه کرده که با قفل کردن روی هدف متحرک به شلیک دقیق تر کمک می کنند.

Sky Fence

پهپادها با قابلیت عبور آسان از روی دیوار و تحویل اقلام ممنوعه و خطرناک به زندانیان، چالش بسیار مهمی برای زندان ها به شمار می روند. سال گذشته تبهکاران آمریکایی از این طریق مواد مخدر و موبایل را به داخل زندان قاچاق می کردند. مسئولان زندانی در انگلیس برای جلوگیری از این موارد فنسی الکترونیکی به ارتفاع ۶۰۰ متر را در اطراف زندان تعبیه کرده اند.

سیستم Sky Fence با استفاده از چندین مختل کننده سیگنال، ارتباط بین کوادکوپترها و اپراتور خارج از زندان را قطع می کند. نکته جالب این جاست که سیستم مذکور پهپاد را به نقطه ای که از آن برخاسته برمی گرداند تا ماموران شانس دستگیری اپراتور را داشته باشند.

عقاب ها

سال قبل دولت هلند به خاطر احتمال استفاده از پهپادها برای عملیات تروریستی یا تصادف با هواپیماهای مسافربری و هلیکوپترها، تعدادی عقاب را برای مقابله با آنها آموزش داد.

این پروژه تا حدودی موفقیت آمیز بود اما تعداد اندک گزارشات مربوط به پرواز پهپادهای مشکوک از یک سو و از سوی دیگر نافرمانی عقاب ها در برخی موارد، باعث بازنشسته شدن این پرندگان توسط دولت هلند شد. با این حال در برخی کشورهای دیگر هنوز هم از این شیوه استفاده می شود.

DGS

ابزارهای ضد پهپاداین سیستم به منظور شناسایی، رهگیری و فرود آوردن پهپادها طراحی شده است. DGS با بهره گیری از طیف فرکانس رادیویی و سنسور EO-IR پس از شناسایی هدف به صورت پیوسته آن را ردیابی می کند. پس از این مرحله ماژولی دیگر فرکانس های ارتباطی بین اپراتور و پهپاد را تشخیص داده و سیگنال های مختل کننده را بر اساس آن تولید می کند که حتی منبع GPS را هم مسدود می سازد.

Maldrone

هک پهپادهای دشمن در آسمان پیش از آنکه کوچکترین کاری صورت دهند شبیه فیلم هایی نظیر «ماموریت غیرممکن» و «جیمز باند» است؛ با این حال محققی به نام «راهول ساسی» ابزار Maldrone را توسعه داده که مبتنی بر همین روش است.

این بدافزار را می توان از راه دور برای در اختیار گرفتن کنترل پهپاد مورد استفاده قرار داد. شاید این روش به سرعت یا سرراستی راهکارهای دیگر نباشد اما نیازی به لیزر، تور یا سر و کله زدن با حیوانات وحشی نداشته و بر خلاف دیگر ابزارهای ضد پهپاد به آسیب پذیری های خود گجت متکی است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • enrix
    enrix | ۸ شهریور ۱۳۹۷

    ایران قدرت جنگ الترونیکش عالیه انصافا تو زمینه کنترل پهپادها خوب عمل کرده! ولی نمیدونم رو اشعه لیزری هم کار میکنن یا نه

  • digi mon
    digi mon | ۸ شهریور ۱۳۹۷

    فقط RQ-170 ? ان کاری را که چوب چوپانی می کند هیچ کدام از اینها نمی کند

مطالب پیشنهادی