ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

یادداشت بیزینس اینسایدر در مورد کاهش پروازهای بین ایران و اروپا

پس از امضای توافقنامه برجام در سال 2015، بسیاری از شرکت های فعال در عرصه مسافرت های هوایی با یک بازار جدید روبرو شده و برای بهره برداری از این بازار سریعا گام هایی را برداشتند. ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۸ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۹:۳۰

پس از امضای توافقنامه برجام در سال 2015، بسیاری از شرکت های فعال در عرصه مسافرت های هوایی با یک بازار جدید روبرو شده و برای بهره برداری از این بازار سریعا گام هایی را برداشتند.

بوئینگ و ایرباس دو مورد از این شرکت ها بودند که سعی می کردند مشتریانی جدید از بین ایرلاین های ایرانی – بخصوص ایران ایر و ماهان ایر – پیدا کنند. این دو ایرلاین بدلیل گسترش پروازهای خود به توکیو، پکن و تورنتو ظاهرا علاقه بیشتری به خرید هواپیماهای جدید از خود نشان می دادند.

iran air 3

با انعقاد برجام ایرلاین های اروپایی نیز با یک فرصت جدید مواجه شده بودند. در اواخر 2016 بریتیش ایرویز (British Airways) پروازهای خود به تهران را از سر گرفت. همین سال ایرفرانس و KLM هم از پاریس و آمستردام پروازهایی را به مقصد تهران دایر کردند.

در آن موقع، آقای Sean Doyle مدیر بخش شبکه و ناوگان بریتیش ایرویز اعلام کرد که پروازهای جدید نتیجه توافق برجام و برداشته شدن تحریم ها هستند. وی در این باره گفته بود:

رفع اخیر تحریم ها فضای اقتصادی ایران را بطور موثری بازگشایی کرده و راه را برای تجارت و اتصال مجدد به اقتصاد ایران هموار کرده است. این کشور صنایع و فعالیت های تجاری گسترده ای داشته و دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه و شمال آفریقا به شمار می رود.

British Airways

اگر چه حضور شرکت ها و کمپانی های خارجی در ایران نسبت به قبل خیلی پررنگ تر شده بود، اما با لغو یک طرفه برجام از سوی آمریکا و بازگشت تحریم ها این شرکت ها چاره ای جز خروج از ایران پیدا نکرده و بار دیگر یک به یک تصمیم به ترک ایران گرفتند.

پنجشنبه گذشته بریتیش ایرویز و ایرفرانس که جزو بزرگ ترین ایرلاین های اروپا محسوب می شوند، از لغو پروازهای خود به مقصد ایران خبر دادند. این دو ایرلاین به ترتیب تاریخ های 22 و 17 سپتامبر (31 و 26 شهریور) را زمان اجرایی شدن تصمیم خود اعلام کردند.

Air-France

یکی از سخنگوهای ایرفرانس در این باره به خبرگزاری رویترز گفته:

به علت افت تعداد مسافران پروازی به مقصد ایران، این مسیر دیگر سودده نیست.

در ماه آوریل ایرفرانس پروازهای ارزان قیمتی را به مقصد ایران راه اندازی کرد؛ این کار بر عهده زیرمجموعه اقتصادی این شرکت یعنی Joon گذاشته شده بود. علی رغم اتخاذ این تصمیم باز هم میزان سفرها کم شده و در نهایت از اول آگوست به سه پرواز در هفته کاهش یافت. با تداوم روند نزولی، هفته گذشته Joon خط پاریس تهران را به طور کامل حذف کرد.

JOON_Airbus_A320_F-GKXH

همانطور که اشاره شد، خطوط هوایی KLM نیز تصمیم مشابهی گرفته و تا پایان شهریور پروازهای مسیر آمستردام تهران را حذف خواهد کرد.

برخی افراد با دلایل یاد شده برای لغو پروازها به سمت ایران بطور جدی مخالف هستند. حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در بریتانیا یکی از این افراد است که با انتشار توئیتی گفته "با توجه به تقاضای بالا... تصمیم گرفته شده توسط ایرالاین ها تاسف بار است."

اگر چه تغییرات موجود پس از اعمال تحریم های جدید توسط ایالات متحده رخ داده اند، با این حال هیچ یک از ایرلاین ها تحریم ها را عامل پا پس گذاشتن خود نمی دانند. بعضی از کارشناسان معتقدند که با خروج شرکت های اروپایی از ایران و تغییر سیاست های ایالات متحده، شمار مسافران تجاری در آینده کاهش یافته و ادامه پروازها برای ایرلاین ها توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

airplane-sunset-sky

گفتنی است برخلاف ایرفرانس و KLM، بزرگ ترین شرکت هواپیمایی آلمان یعنی لوفت هانزا کماکان به پروازهای خود از فرانکفورت به تهران ادامه خواهد داد. این کمپانی در ایمیلی به رویترز گفته:

در زمان فعلی لوفت هانزا طبق برنامه های قبلی به پروازهای خود به ایران ادامه داده و تصمیمی برای تغییر گرفته نشده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی